Sėsti į nuosavą automobilį, važiuoti visuomeniniu transportu ar minti dviračio pedalus? Tokį klausimą jau svarsto ne viena šeima, matydama, kaip augančios degalų kainos ryja šeimos biudžetą. Ir vis dėlto – dažniau atsisakoma batų negu degalų. Penkių litų ribą už litrą populiariausio benzino turėtume perlipti vasarai neprasidėjus.
Automobilių neatsisako
„Kai įstatau kuro pistoletą į automobilio baką, nejučiomis imu skaičiuoti: jau nebebus išsvajotų batų, teks apsieiti be savaitgalio kelionės pas draugus, teks dar kažko atsisakyti. Pinigai tiesiog tirpsta,“ – apie neproporcingai pajamoms augančias degalų kainas “Šiaulių kraštui“ sakė šiaulietė Nijolė, neretai kasdien nuvažiuojanti vos ne pusšimtį kilometrų.
O Bubiuose gyvenanti Jūratė tvirtina, kad kasdien važinėti į Šiaulius nuosavu automobiliu pigiau, nei visuomeniniu transportu: „Į darbą Šiauliuose su vyru važiuojame ir grįžtame vienu automobiliu. Kad būtų pigiau, kooperuojamės – paimame dar ir kaimyną“.
Autobusais važinėti – pigiau
Šiaulietis Vidas, prie savojo dujomis varomo automobilio vairo sėda retai. Vyras sako, kad nors šiuo metu dujos – sąlyginai pigiausias automobilių kuras, kasdien važinėti miesto autobusais yra pigiau.
„Galiu drąsiai pasakyti, kad gerokai sumažinau savo kasdienes išlaidas jau nuo tada, kai dujų kaina nebuvo peršokusi dviejų litų, – “Šiaulių kraštui“ sakė vairuotojas, vakar už litrą šio kuro mokėjęs 2,25 lito.
UAB „Busturas“ generalinis direktorius Vilius Laužikas patikino, kad augančios kuro kainos dar nepaskatino šiauliečių persėsti į visuomeninį transportą.
Anot V. Laužiko, vasarą autobusai dar labiau ištuštėja, nes moksleiviai ir studentai – vos ne didžioji miesto autobusų keleivių dalis – atostogauja.
Dar ne pikas
Šiauliuose pagamintais dviračiais prekiaujančios įmonės vadybininkas Jonas Pupeikis tikisi, kad dviračių pardavimai suaktyvės tik labiau sušilus orams.
„Nors mūsų potencialūs pirkėjai – jaunos šeimos – išvykę uždarbiauti į užsienį, jau dabar galime pastebėti, kad dviračių, ypač tinkamų važinėti mieste ir į darbą, parduodame kiek daugiau, nei tuo pat metu pernai“, – sakė J. Pupeikis.
5 km – kitąmet
Šiaulių miesto infrastruktūros skyriaus vedėjas Arūnas Adomaitis pripažino, kad dar ne visos gatvės turi jungtis dviračių takais, stovėjimo aikštelės yra tik prie didžiųjų prekybos centrų, o pėsčiųjų take ne visur rasi kur patogiai ir saugiai palikti dviratį. „Tačiau esami dviračių takai ir aikštelės kol kas nėra pilnai išnaudojami“, – mano valdininkas.
Nutiesti dar 5 kilometrų dviračių tako Šiauliuose planuojama ateinančiais metais. Tada dviračiu bus galima pedalus minti nuo Architektų gatvės pietiniame rajone iki Karaliaučiaus gatvės kitame miesto pakraštyje ir pasiekti Kryžių kalną. Dviračių taką nutiesti planuojama ir Vyturių gatve bei per Dainių parką Šiaulių arenos link.
Degalai dar brangs
Lukas Vosylius, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas:
– Naftos produktų kainos auga visame pasaulyje. Jos gali pakisti per naktį, nes naftos pramonę įtakoja ir pokyčiai Libijoje, ir žemės drebėjimai, ir kiti pasaulio įvykiai.
Kol kas nesimato veiksnių, kuriais remiantis būtų galima teigti, kad degalų kainos kris. Greičiau jos dar kils.
Manau, kad 5 litų už litrą populiariausio A95 benzino kaina gali išaugti dar vasarai neprasidėjus. Bijau prognozuoti, nes kai prieš kurį laiką pasakiau, jog šio benzino kaina gali po kelių dienų pasiekti puspenkto lito ribą, ji iki tos ribos šoktelėjo tos pačios dienos vakarą.
Degalai brangsta, tačiau akivaizdu: automobilių gatvėse nemažėja, o degalų pardavėjai skundžiasi, kad kuro perkama vis mažiau. Tai ženklas, kad jo atsivežama iš Rusijos ir Baltarusijos.
Įprotį važinėti savo automobiliu, augančios degalų kainos dar neįveikė.
Vidutinės degalų kainos kai kuriose Europos šalyse
(2011 04 18)
Šalis E95 D
Lietuva 1,260 1,187
Estija 1,240 1,285
Latvija 1,299 1,292
Lenkija 1,290 1,272
Kipras 1,208 1,235
Ispanija 1,319 1,277
Liuksemburgas 1,344 1,194
* Kainos už degalų litrą nurodomos eurais su PVM
Janina VANSAUSKIENĖ