Portalo tv3.lt skaitytoja Irena iš Vilniaus pasakojo, kad elektros tiekėjas žada jai atjungti elektrą.
„Visada apmokėdavau sąskaitas, niekada nesu pavėlavusi, tik paskutinį mėnesį esu skolinga 107 eurus. Dalį sumos sumokėjau, tačiau vis tiek gavau grasinimą, kad man atjungs elektrą.
Tačiau ar „Ignitis“ gali taip elgtis? Sąskaitą apmokėsiu, tiesiog šiuo metu neturiu pinigų“, – skundėsi moteris.
Skolininkai turi įrodyti, kad neturi pinigų
Elektros tiekėjo „Ignitis“ ryšių su visuomene projektų vadovė Laura Beganskienė tikino, esą visais atvejais prieš kreipiantis į operatorių, kad klientui atjungtų elektrą, tiekėjas deda visas pastangas susisiekti su klientu, kreipiasi ir ieško sprendimų, kad elektros atjungti nereikėtų.
„Vidutiniškai ne mažiau kaip penkis kartus kreipiamasi į klientą iki teikiant prašymą operatoriui atjungti elektrą.
Kalbant apie gyventojus, kuriems šiemet dėl įsiskolinimų buvo atjungtas elektros energijos tiekimas, tai tokių nepriklausomo tiekimo klientų buvo apie 600,“ – skaičiavo elektros tiekėjo atstovė.
Anot jos, visi klientai susidariusius įsiskolinimus gali atidėti 30 dienų žodiniu susitarimu.
„Tereikia informuoti mus žodžiu. Tais atvejais, kai klientų finansinė padėtis yra sunki ir jie tai įrodo pateikdami pažymas apie savo pajamas, arba yra pensininkai, neįgalieji, bedarbiai, jiems gali skolos mokėjimas būti išdėstytas 6 mėnesiams, sudarant skolos atidėjimo grafiką,“ – komentavo elektros tiekėjo atstovė.
Auga klientų skaičius, kartu ir jų skolos
Kiti elektros tiekėjai irgi skaičiavo skolininkus. Elektros tiekėjo „Elektrum“ atstovė spaudai Milda Basijokienė teigė, kad kiekvieną mėnesį kartu su didėjančiu klientų kiekiu natūraliai auga ir įsiskolinusių klientų skaičius bei pačių skolų sumos.
„Tačiau vertinat nuo viso privačių klientų kiekio, šiuo metu pradelsę apmokėti sąskaitas sudaro beveik 7 proc., o didžioji dalis tokių klientų yra neapmokėję paskutinės sąskaitos.
Jei klientas, laiku nesumokėjęs už suteiktas paslaugas, kurį laiką negali grąžinti skolos arba ji klientui yra per didelė, kad ją apmokėtų vienu kartu, tuomet mes suteikiame galimybę atidėti skolos mokėjimą arba išsimokėti ją dalimis. Kokiomis sąlygomis tai sutariame vykdyti, labiausiai priklauso nuo sumos dydžio, kuriai klientas nori atidėjimo arba mokėjimo išskaidymo,“ – sakė elektros tiekėjo atstovė.
„Enefit“ privačių klientų komunikacijos ir rinkodaros vadovė Ieva Krikštopaitytė irgi sakė, kad įsiskolinusių klientų skaičius nuolat kinta ‒ daug kas priklauso nuo metų laiko, elektros kainų ir kitų priežasčių.
„Pavyzdžiui, jeigu lyginsime 2022 m. sausį ir šių metų sausį, matytume, kad įsiskolinusių klientų skaičius beveik padvigubėjo. Tiesa, tai lemia ir labai skirtingos klientų bazės apimtys – pernai, per antrąją liberalizacijos bangą – mūsų klientų bazė smarkiai išaugo.
Tačiau, jeigu palygintume šių metų sausį su einamuoju mėnesiu, matytume, kad įsiskolinusių klientų skaičius sumažėjo beveik 20 proc. ir dabar šiek tiek viršija 7 tūkst. ribą,“ – skaičiavo elektros tiekėjo atstovė.
Anot jos, šiuo metu vidutinė įsiskolinimo suma siekia 187 eurų ribą, šių metų sausį – 161 eurų, o 2022 m. pradžioje – 170 eurų.
Elektrą atjungia kraštutiniais atvejais
Pasak M. Basijokienės, paprastai mokėjimai yra atidedami mėnesiui.
„O mokėjimo sumą išskaidome per 2–3 mėnesius. Tačiau viskas priklauso nuo individualios kliento situacijos, į kurią visada atsižvelgiame, ir siekiame abiem pusėms priimtino sutarimo.
Na, o jei įsiskolinimo atveju klientas elgiasi piktybiškai, pavyzdžiui, ilgą laiką neapmoka daugiau nei pusės savo sąskaitų, nereaguoja į mūsų siunčiamus pranešimus ar skambučius, iš jo negauname jokios atgalinės informacijos arba jis nesilaiko sudarytų mokėjimo susitarimų, tik tuomet kaip kraštutinę priemonę taikome savo teikiamų paslaugų sustabdymą ir kreipiamės į Energijos skirstymo operatorių (ESO) laikinam elektros atjungimui,“ – įspėjo M. Basijokienė.
Jos teigimu, paprastai per mėnesį dėl laikino elektros atjungimo tenka perduoti po kelias dešimtis klientų, tačiau labai dažnai klientai jau iš ESO gavę įspėjamuosius pranešimus, sureaguoja ir susisiekia su mumis, todėl elektra jiems nebebūna atjungiama.
I. Krikštopaitytė irgi pastebėjo, kad kiekviena situacija skirtinga – daug kas priklauso tiek nuo skolos dydžio, tiek paties kliento.
„Bene dažniausiai pasitaikantis scenarijus, kuomet su klientais sutariame dėl skolos išmokėjimo grafiko per 3 mėnesius, t. y. suteikiame galimybę susidariusią skolą išmokėti dalimis.
Elektros atjungimas – kraštutinė priemonė ir kiek įmanoma stengiamės to išvengti. Šiemet elektrą buvome priversti 32 privatiems klientams. Iš viso šiuo metu „Enefit“ paslaugomis naudojasi virš 120 tūkst. klientų,“ – sakė elektros tiekėjo atstovė.