Lietuvos bankas šią savaitę paragino kredito įstaigas imtis priemonių, kad kredito įstaigos padėtų problemų turintiems klientams.
Tačiau ką jiems siūlo patys bankai, gyventojams paskolinę daugiausia pinigų?
Šimtai eurų papildomų išlaidų
Paprastai būsto ar kitokių kreditų metinės palūkanos, kurias turi mokėti paėmusieji paskolas, susideda iš dviejų dalių. Tai yra kintamos tarpbankinės palūkanų normos euribor ir fiksuotos banko maržos.
Prieš metus euribor (6 mėnesių) buvo neigiama ir sudarė maždaug -0,54 proc. Dėl to turintys paskolas šios palūkanų dalies arba nemokėjo, arba tokia dalimi ji buvo sumažinta.
Šiuo metu euribor sudaro 2,77 proc. Vadinasi, grubiai skaičiuojant, paėmusiems, pavyzdžiui, 100 tūkst. eurų vertės būsto paskolą papildomai reikia mokėti 2770 eurų palūkanų per metus. Kas mėnesį tai būtų papildomai po 231 eurą.
Kiekvienas, nuėjęs į parduotuvę, gali pats įsitikinti, kiek viskas pabrango. Pažiūrėjus į sąskaitą po atlyginimo, daugelis pastebi, kad jis tiek neišaugo.
Šią savaitę išplatintame pranešime Lietuvos bankas (LB) pastebėjo, kad pasikeitus ekonominei situacijai šalyje, didėjant euribor, išaugus būtinosioms pragyvenimo išlaidoms, vis daugiau paskolų gavėjų gali susidurti su finansiniais sunkumais jas grąžinant.
Dėl to LB kreipėsi į finansų rinkos dalyvius, teikiančius būsto kreditus ir vartojimo kreditus, ir paskatino juos pasiruošti lanksčiai reaguoti į galimus klientų sunkumus grąžinant kreditus.
„Nors kol kas didesnių problemų gyventojams grąžinti kreditus nekyla, tačiau skatiname finansų įstaigas pasiruošti iš anksto ir, prireikus, lanksčiai reaguoti, jei klientai pradėtų susidurti su finansiniais sunkumais“, – pranešime cituojamas LB valdybos narys Simonas Krėpšta.
Kiek iš tiesų didžiausi šalies bankai turi su problemomis susiduriančių klientų ir kokias jiems siūlo išeitis patekus į bėdą?
Galimos kredito atostogos
„Luminor“ banko Kredito produktų skyriaus vadovė Olga Kazanavičienė tikino, kad kol kas jos atstovaujamame banke situacijos, kai klientams dėl išaugusio euribor nepavyksta mokėti būsto paskolos mėnesio įmokų, yra pavienės. Esą vėluojančių klientų skaičiaus augimas nežymus.
„Tačiau, esant poreikiui, mes esame pasiruošę apdoroti ir didesnį kiekį prašymų atidėti paskolų įmokų mokėjimą“, – komentavo banko atstovė.
Jos teigimu, dabartinė situacija smarkiai skiriasi nuo 2008–2009 m. krizės, nes dabar turime griežtesnius reikalavimus skolinimui ir aiškias galimybes atidėti paskolų mokėjimą, kai susiduriama su finansiniais sunkumais.
„Jei klientas jaučia, kad kyla sunkumų grąžinti paskolą, reikėtų nelaukti ir iš karto kreiptis į savo banką, kol dar neteko praleisti nė vienos mėnesio įmokos.
Kiekvieno kliento situaciją vertiname individualiai ir atsižvelgiame, ar finansiniai sunkumai susiję tik su pajamų pokyčiu, kai tenka daugiau nei 40 proc. visų pajamų skirti finansiniams įsipareigojimams padengti, ar yra ir kitokių priežasčių“, – aiškino O. Kazanavičienė.
Pasak jos, priklausomai nuo kliento situacijos, bankas gali taikyti kelis scenarijus: paskolos įmokų atidėjimą arba restruktūrizavimą iki 3 mėn. ir daugiau; grąžinimo termino ilginimą mažinant įmokos dydį, tačiau nestabdant kredito grąžinimo keliems mėnesiams.
Taip pat esą svarbu, kad įstatymo numatyta tvarka, kredito įmokų atidėjimas iki 3 mėn., vadinamosios kredito atostogos gali būti taikomos, kai:
- klientas ar jo sutuoktinis netenka darbo;
- netenkama ne mažiau nei trečdalio pajamų;
- nutrūkus santuokai;
- dėl sutuoktinio mirties;
- asmuo pripažįstamas nedarbingu arba iš dalies darbingu;
- esant karinei prievolei.
„Per vadinamąsias kredito atostogas klientui reikės mokėti tik paskolos palūkanas, nebent bus susitarta kitaip“, – komentavo „Luminor“ atstovė.
Svarbu kuo anksčiau kreiptis į banką
SEB banko Privačių klientų finansavimo departamento vadovas Modestas Kieras pripažino, kad šiuo metu bankas sulaukia pavienių klientų prašymų atidėti kredito įmokų mokėjimą dėl pasikeitusių jų šeimos finansinių aplinkybių.
„Nepastebime, kad tokių paraiškų srautas būtų išaugęs. Nepaisant to, kad realių prašymų atidėti mokėjimus didėjimo dar nematome, klientai dabar dažniau pasiskambina ar užsiregistruoja į konsultacijas, norėdami pasitarti“, – komentavo banko atstovas.
Anot jo, visų pirma, tiems gyventojams, kurie susiduria su finansiniais sunkumais ir dėl to negali dengti savo finansinių įsipareigojimų (būsto, vartojimo paskolos, lizingo, kredito kortelės) rekomenduojama kuo anksčiau kreiptis į banką ir nelaukti, kol susikaups skolos.
Kiekvienu tokiu atveju esą ieškoma individualių kliento poreikius geriausiai atitinkančių sprendimų.
„Pavyzdžiui, jei būsto paskolą turintys klientai susiduria su nenumatytomis aplinkybėmis (netenka darbo, sumažėja pajamos, šeima netenka išlaikytojo, suserga ar dėl nelaimingo atsitikimo negali dirbti ilgiau kaip 2 mėn. ir kitais atvejais), gali kreiptis į banką su prašymu atidėti kredito įmokų mokėjimą nekeičiant galutinio kredito grąžinimo termino. Atidėjus kredito įmokų mokėjimą, mokamos tik palūkanos“, – komentavo M. Kieras.
Jis patikino, kad priklausomai nuo aplinkybių, kredito įmokų mokėjimą galima atidėti nuo 3 iki 6 mėn., prireikus, ir ilgiau.
„Svarbu pažymėti, kad tuo pačiu klientai turėtų įvertinti savo šeimos biudžetą, atsisakyti nebūtinųjų išlaidų, tam tikrų pramogų ar kitų išlaidų, kurias galima apriboti, kol finansinė padėtis pagerės“, – aiškino SEB banko atstovas.
Galimos kelios išeitys
„Swedbank“ atstovas spaudai Saulius Abraškevičius patikino, kad šiuo metu bankas nemato padidėjusio kiekio klientų, kurie susidurtų su sunkumais vykdyti savo turimus finansinius įsipareigojimus ir grąžinti paimtas paskolas.
„Komentuojant plačiąja prasme, siekiant išvengti paskolos mokėjimo vėlavimų susidūrus su finansiniais sunkumais pirmiausia klientams siūlome įvertinti savo galimybes sumažinti išlaidas, tai yra, nusistatyti veiksmų planą.
Neretai tokio plano sudarymas gali pareikalauti bent minimalių gyvenimo būdo pokyčių, tačiau laiku įvesta finansinė disciplina ilgainiui gali padėti išvengti sudėtingesnių problemų“, – nurodė S. Abraškevičius.
Taip pat, pasak jo, būsto paskolų atveju, įvertinę kliento situaciją, bankas gali pasiūlyti kelias išeitis.
Viena iš tokių – paskolos įmokos mokėjimo dienos pakeitimas. Tokia išeitis siūloma tada, kai pasikeičia darbo užmokesčio, išmokų arba kitų pajamų gavimo data. Paskolos įmokos mokėjimo dieną nemokamai pakeisti galima prisijungus prie savo internetinės bankininkystės kelių mygtukų paspaudimu;
Kitas galimas sprendimas yra paskolos grąžinimo grafiko koregavimas ar paskolos grąžinimo termino pratęsimas siekiant sumažinti mėnesio įmokas.
Taip pat galimas yra paskolos grąžinimo įmokų atidėjimo laikotarpis – sutariama, kad klientas tam tikrą laiką mokės tik paskolos palūkanas.
„Paskolos grąžinimo įmokų atidėjimas galimas ir esant bent vienai iš nurodytų aplinkybių: nutrūksta kredito gavėjo santuoka, miršta kredito gavėjo sutuoktinis, kredito gavėjas ar jo sutuoktinis tampa bedarbiu, kredito gavėjas pripažįstamas nedarbingu arba iš dalies darbingu ir esant kitoms aplinkybėms.
Paskolos atidėjimo terminas nustatomas individualiai atsižvelgiant į kiekvieno kliento situaciją bei finansines galimybes, įprastai jis siekia 6 mėn. ir daugiau“, – aiškino „Swedbank“ atstovas.