Taksistai, dirbantys sostinėje, pastaruoju metu nuo klientų neslepia - jie norėtų iš jų gauti 4 litus už važiavimo kilometrą. Tačiau apie planus dvigubai pasididinti tarifus taksi įmonių vadovai kalba nenoriai, rašo „Lietuvos žinios“.
Kaip pagrindines priežastis didinti keleivių vežimo tarifus, LŽ kalbinti taksi paslaugų rinkos dalyviai ir savivaldybių atstovai nurodė neregėtai brangstančius degalus ir kylančius atlyginimus.
Šiuo metu nustatyti tarifų dydžiai svyruoja, tad jų pasikeitimai taip pat gali būti įvairūs.
Neoficialiais duomenimis, jau nuo vasario 1 dienos taksi tarifai Vilniuje gali siekti iki 4 litų už kiekvieną važiavimo kilometrą - taip klientams kalba patys taksistai, neva žinantys apie savo įmonių vadovų planus siekti tokių šios paslaugos tarifų.
Vilniuje per šventes taksi klientai jau mokėjo iki 3 litų už kilometrą.
Nėra priežasčių nedidinti kainų
Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas Robertas Brazys LŽ tikino, kad taksi tarifai dar niekur nekyla. "Ne tas laikas, kad kas nors didintų tarifus - po Naujųjų metų švenčių keleivių sumažėja", - sakė jis. Tačiau ateityje, pasak asociacijos prezidento, priežasčių nedidinti tarifų nėra. "Įtakos tarifams didinti turės padidėjusi minimali alga, nes reikia daugiau mokėti ir mokesčių, ir algų darbuotojams, ir, aišku, kylanti degalų kaina", - pasakojo R.Brazys.
Kaip LŽ teigė Vilniaus miesto savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus Kontrolės poskyrio vedėjas Egidijus Anulis, taksi tarifai didėja jau visus metus. Prieš šventes įmonės buvo informavusios savivaldybę dėl laikinai pakeltų tarifų, tačiau po švenčių esą turėjo būti sugrįžta nuo 3 litus siekusių prie buvusių tarifų.
"Buvo nurodytos datos - daugumos padidintų tarifų galiojimo laikas pasibaigė sausio 1 dieną. Tai vienkartiniai tarifai", - sakė pašnekovas.
Jis tikino, kad duomenų apie galimą tarifų padidinimą iki 4 litų dar neturintis. Anot E.Anulio, tarifų dydžiai svyruojantys.
Dabar išsikvietus taksi sostinėje kaina siekia nuo 2 iki 3 litų už nuvažiuotą kilometrą. Įsėdus gatvėje kaina siekia nuo 3 iki 7 litų už tą patį atstumą.
"Įmonių paslaugų tarifai labai skiriasi, todėl vartotojai turėtų būti budrūs ir įsėdę į taksi atkreipti dėmesį, kokie tarifai yra taikomi. Arba kviečiant automobilį iš anksto susižinoti, kokiu automobiliu bus vežama ir koks tarifas taikomas", - įspėjo specialistas.
Pasak jo, paslaugų kainos kyla visose srityse, tad esą natūralu, kad ir taksi paslaugų įmonės jas kelia.
Jis primena Administracinio teismo išaiškinimą apie kartelinius susitarimus: negali būti iš anksto sutarta, kokie bus tarifai. "Tai kiekvienos įmonės reikalas", - sakė jis.
Nuo 2004 metų, pasikeitus norminiams aktams, savivaldybė taksi paslaugų tarifų dydžiui įtakos daryti negalinti.
Kaip LŽ sakė "Užupio taksi" direktorius Tadeuš Bogdanovič, kol kas ši įmonė tarifų didinti neplanuoja, bet neilgai. "Jei viskas brangsta, tai ir taksi paslaugos brangs. Vairuotojai irgi maisto perka, už butą moka, automobilių remontas brangsta. Kiek ištempsime, tiek ištempsime, paskui žiūrėsime", - neslėpė jis.
"Tanagros taksi" direktorius Sergej Kučiarov LŽ sakė, kad ši įmonė jau svarstanti galimybę didinti tarifus, bet dar ne šį mėnesį. "Kol kas skaičiuojame, nieko dar negalime pasakyti", - nesileido atvirauti direktorius. Paskutinį kartą tarifai, pasak jo, buvo didinti prieš pusę metų. Pagrindinė priežastis, dėl kurios įmonė svarstanti galimybę didinti tarifus - brangstantis kuras. Branginti paslaugas, pasak direktoriaus, planuojama nežymiai.
Dabar sostinės taksi įmonės veždamos klientus pagal iškvietimą, taiko 1,80, 1,90, 2 litų už kilometrą tarifą. Už įsėdimą dažniausiai imamas
2 litų mokestis. Įsėdęs gatvėje klientas už kiekvieną kilometrą moka 2,5-3 litus.
Pabrango prieš Naujuosius
Šiaulių miesto savivaldybės Miesto ir infrastruktūros skyriaus vyr. specialistas Vygaudas Paliūnas LŽ sakė, kad Šiauliuose taksi paslaugas teikiančios įmonės nuo sausio pradžios tarifus didinančios iki 1,80 lito už kilometrą. Per šventes tarifai buvo padidėję iki 2 litų.
Kaip pagrindiniai paslaugų brangimo motyvai buvo nurodytos pakilusios degalų kainos ir padidėję vairuotojų atlyginimai. "Yra vežančių ir už 1,70 lito tarifą, ir už 2 litus", - pasakojo specialistas.
"Šiaulių taksi" direktorius Dilgam Damirov tvirtino, kad įmonė neplanuojanti artimiausiu metu didinti tarifų, o paskutinį kartą juos didino rudenį. Tačiau tarifai bet kada gali būti padidinti. "Kaip mūsų konkurentai darys, taip ir mes elgsimės", - neslėpė verslininkas. Jo įsitikinimu, klientai "yra pasirinkę su kuo važiuoti", tad jų skaičius dėl pašokusių kainų nesikeičia.
Kauno miesto savivaldybės Transporto skyriaus vyriausiasis specialistas Eimantas Babelis LŽ sakė, kad keletas įmonių prieš Naujuosius metus tarifus padidino 20-30 centų už kilometrą.
"Viena įmonė laikinai švenčių dienomis buvo pakėlusi tarifus iki 3 litų už kilometrą", - sakė jis.
Kaune taksi paslaugas teikiančios įmonės "Miesto taksi" vyriausioji buhalterė Jolita Janušytė LŽ sakė, kad įmonė sausio viduryje ketinanti pabranginti paslaugas 10 proc. nuo dabar taikomo 2 litų už kilometrą tarifo.
Paskutinių kelnių nenumaus
Klaipėdos miesto savivaldybės Transporto tarnybos vyriausiojo specialisto Vytauto Paukštės teigimu, informacijos apie taksi tarifų didinimus kol kas neturima. Duomenų, ar įmonės buvo pakėlusios tarifus per šventes, jis taip pat neturėjo. Klaipėdoje dauguma taksi įmonių taiko 2 litų už kilometrą tarifą ir prašo 2 litų už įsėdimą.
Uostamiestyje taksi paslaugas teikiančios įmonės "Autopunkto taksi" direktorius Janis Gracholskis LŽ sakė, kad įmonė kol kas neketinanti didinti tarifų. "Pienininkai kainas pakėlė, šilumos tiekėjai pakėlė, taksistai pakels - ką jau iš žmogaus paimsi. Paskutinių kelnių juk nenumausi, - išraiškingai dėstė įmonės direktorius. - Jeigu ir taip viskas brangu, kaip mes galime kainas kelti." Pasak jo, klientų skaičius šiuo metu sumažėjęs. "Sunku žmonėms dabar. Jaučiasi, kad pinigų neturi", - kalbėjo jis.
Ramūnas Liutkevičius