Savaitraščio „Ekonomika.lt“ kalbinti Lietuvos prekybos sektoriaus atstovai tvirtina nebijantys prekybos milžinų konkurencijos ir teigia įžvelgiantys savų pranašumų. Jie džiaugiasi, kad Lietuvos pirkėjams bus pasiūlytas didesnis prekių asortimentas.
Konkurencija skatina pasitempti
Leidinio „Ekonomika.lt“ kalbinti verslo atstovai sako, kad IKEA atėjimas į Lietuvos rinką yra teigiamas dalykas, ir tikina nebijantys Švedijos baldų milžino konkurencijos.
„Kiekvieno centro atsiradimas yra džiugus ir didelis įvykis pirkėjui. Jam sudaroma didesnė pasirinkimo galimybė. Baldų gamintojus naujas stiprus žaidėjas priverčia pasitempti, o tai – sveikintinas dalykas“, – tvirtina „Nemuno baldų“ direktorius Kęstas Morozas.
„Ogmios“ įmonių grupės ekonomikos direktorė Viktorija Radzevičienė pastebi, kad pirkėjas, turintis didesnį pasirinkimą, tampa reiklesnis. „Kuo didesnis ir daugiau produktų turintis rinkos dalyvis ateina, tuo labiau jis visus priverčia pasitempti. Tokį procesą sveikinu, mes džiaugiamės“, – sako V. Radzevičienė.
Jos teigimu, faktas, kad į rinką ateina stiprus žaidėjas, rodo, jog čia yra daug neišnaudoto potencialo. „Jeigu į rinką ateina labai rimtas žaidėjas, vadinasi, yra daugybė galimybių, tik reikia mokėti pasiimti“, – tvirtina V. Radzevičienė.
Pasak „Ogmios“ įmonių grupės ekonomikos direktorės, IKEA išstums iš Lietuvos baldų rinkos nekokybiškas prekes.
„Aš manau, labai gerai, kad pas mus atidaromas IKEA. Tai – rinkos brandos požymis. Jeigu toks prekybos milžinas pas mus ateina, vadinasi, jis pripažįsta mus kaip pinigų turinčius europiečius“, – tvirtina V. Radzevičienė.
Kintančios verslo strategijos
„Nemuno baldų“ direktoriaus teigimu, natūralu, kad Lietuvos baldų gamintojų verslo strategijos kito dar prieš įkuriant čia IKEA. „Verslas yra dinamiškas dalykas, jo strategijos dažnai keičiamos. Būtina atsižvelgti į rinkos pokyčius, – sako K. Morozas ir pastebi, kad pačiai
IKEA reaguoti į kitokią rinką, šiuo atveju – Lietuvos, yra daug sunkiau. – IKEA yra stiprus žaidėjas, bet jis labai didelis. Kad sureaguotų į kokius nors pokyčius, jam reikia laiko. Mažesnės įmonės reaguoja žymiai greičiau ir lanksčiau.“
Masinis produktas gali neįtikti
„Nemuno baldų“ centro vadovo teigimu, lietuvis pirkėjas pasižymi išrankumu, todėl kyla abejonių, ar masinis IKEA produktas įtiks.
„Lietuvis pirkėjas yra labai išrankus. 200 įvairiausių atspalvių jam gali būti per mažas pasirinkimas. Nemanau, kad IKEA pasiūlys platesnį asortimentą, – sako K. Morozas. – Lietuvis pirkėjas yra išrankesnis negu skandinavas ar amerikietis. Pastarieji žiūri žymiai paprasčiau.“ V. Radzevičienė taip pat teigia, kad IKEA negali prilygti kokybe ir individualumu kai kuriems Lietuvos gamintojams.
„IKEA siūlo masinį produktą, nebrangų, o pagal kainą – ir jo vertė, – tvirtina „Ogmios“ įmonių grupės ekonomikos direktorė. – „Domus galerija“ pateikia individualesnių produktų. Yra klientų, kuriems norisi produkto ilgam, labai individualaus, labai kokybiško.“
Kaip pastebi V. Radzevičienė, nors IKEA laikoma baldų ir namų apyvokos prekių milžine, visko pasiūlyti negali. „IKEA neparduoda plytelių, tapetų ar šviestuvų, be to, šis pardavėjas negali pasiūlyti interjero sprendimo“, – teigia ji.
Su žiniasklaida IKEA atstovai tiek Lietuvoje, tiek Švedijoje bendrauti kol kas atsisako.
Įkvėpė ir sėkmė Latvijoje
Kitas švedų prekybos milžinas H&M turėtų įpūsti šviežio oro į Lietuvos drabužių ir aksesuarų rinką. H&M atstovės spaudai Baltijos šalims ir Suomijai Tiinos Miettinen teigimu, H&M gali pasiūlyti madingą drabužį už geriausią kainą.
„Manome, kad galime Lietuvos vartotojams pasiūlyti madingą drabužį už geriausią kainą. Mus įkvėpė ir sėkmė, neaplenkusi, kai pernai atidarėme pirmąsias H&M parduotuves Baltijos šalyse atidarėme Latvijoje “, – sak T. Miettinen.
„Lietuvos rinką vertiname labai teigiamai, nes lietuviai domisi mada, ypač jaunimas, o mūsų produktas skirtas kaip tik tokiems žmonėms“, – atskleidžia H&M atstovė spaudai.
Savaitraščio paklausta, kodėl į Lietuvą H&M įžengia tik dabar, T. Miettinen teigia, kad kompanijos tikslas nebuvo pirmiems ateiti į Lietuvos rinką: „Iš pradžių norėjome patys augti, o tik vėliau bandyti savo produktą naujose rinkose.“ Pašnekovė atskleidžia, kad 2014 metų pabaigoje bus atidarytos dar keturios H&M parduotuvės Lietuvoje – prekybos centruose Vilniuje
„Panorama“, „Ozas“, „Gedimino 9“ bei Šiaulių „Akropolyje“. „Matome puikų neišnaudotą potencialą Baltijos regione, todėl žadame čia intensyviai plėstis“, – leidiniui tikina H&M atstovė spaudai.
Drabužių mažmenininkė šiemet planuoja įsikurti Vilniaus ir Klaipėdos prekybos centruose „Akropolis“. Parduotuvė Vilniuje bus išsidėsčiusi per du aukštus ir užims 3300 kv. metrų.
Atsižvelgti į klientų lūkesčius
Vertindamas drabužių sektorių, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vadovas Laurynas Vilimas pastebi, kad tai – maža rinka, o klientai, į kuriuos orientuojasi H&M, t. y. žemesnio arba vidutinio lygio, jau turi gana didelį pasirinkimą. „Į Lietuvos rinką įsiliejus H&M padidės pasiūla, o tai turėtų koreguoti ir kainas. Vartotojui tai yra teigiamas dalykas“, – sako jis.
Prabangesnių drabužių ir aksesuarų sektoriuje, asociacijos vadovo teigimu, neturėtų būti didelių pokyčių. Kiti jau ruošiasi švedų drabužių gamintojos atėjimui į Lietuvos rinką.
„Žemiausio ir vidutinio kainų lygio bei kokybės drabužių pardavėjai tam ruošiasi įvairiai – keičia rinkodarą, kainodarą ir pan., – teigia L. Vilimas. – Tie gamintojai, kurie savo strategijos nepakoreguos atitinkamai, nukentės.“
Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vadovo teigimu, didėjant pasiūlai, bet neaugant paklausai, itin stipriai pradedama kovoti dėl vartotojų skaičiaus, todėl „ išliks tik labiausiai į vartotojų lūkesčius atsižvelgiantys pardavėjai“.