• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Pastaruoju metu Lietuvoje daug dažniau nei įprastai yra fiksuojami globalinės padėties nustatymo sistemos (GPS) ryšio sutrikimai. Tuo keliskart įsitikino ir lėktuvus mūsų oro uostuose bandantys nutupdyti pilotai. Be to, sunkumų dėl ryšio trikdžių gali kilti ir ūkininkams, kuriems ryšys svarbus dirbant laukus, ar eiliniams žmonėms, besinaudojantiems telefonu.

Pastaruoju metu Lietuvoje daug dažniau nei įprastai yra fiksuojami globalinės padėties nustatymo sistemos (GPS) ryšio sutrikimai. Tuo keliskart įsitikino ir lėktuvus mūsų oro uostuose bandantys nutupdyti pilotai. Be to, sunkumų dėl ryšio trikdžių gali kilti ir ūkininkams, kuriems ryšys svarbus dirbant laukus, ar eiliniams žmonėms, besinaudojantiems telefonu.

REKLAMA

„Oro navigacijos“ atstovai fiksuoja padažnėjusius ryšio sutrikimus, kuriuos, kaip manoma, gali nulemti trečiųjų šalių veikla.

„Pastebime padaugėjus atvejų. Lygindami 2024 m. ir 2025 m. sausio duomenis, matome 10 kartų išaugusius atvejus. Sausį turėjome 400 pranešimų“, – dar prieš savaitę teigė bendrovės „Oro navigacija“ vadovas Saulius Batavičius.

O dalis telekomunikacijų bendrovių neslepia – Rusijos ir Baltarusijos šalių įsikišimas iš tiesų yra pastebimas. Be to, apie ryšio problemas vis dažniau prabyla ir ūkininkai.  

REKLAMA
REKLAMA

Fiksuoja priešišką GPS signalo blokavimą

Telekomunikacijų bendrovės „Bitė Lietuva“ naujos kartos tinklų direktorius Modestas Ropė naujienų portalui tv3.lt teigė, kad Rusija ir Baltarusija nuolatos blokuoja globalinę padėties nustatymo sistemą (GPS), kuri leidžia nustatyti objekto ar žmogaus buvimo vietą.

REKLAMA

„Dažniausiai tokio piktybinio veikimo poveikį junta Lietuvos pasienio su Rusija ir Baltarusija regionai, taip pat ir Klaipėdos regionai“, – kabėjo pašnekovas.

Tiesa, M. Ropė atkreipia dėmesį, kad šios valstybės ypač dideliu galingumu ir nepaisydamos higienos normų blokuoja ne tik GPS, bet ir visų elektromagnetinių bangų sklidimą aplink karinius objektus.

„Jei šios šalys sumažintų blokuojančių įrenginių galingumą, interferencijos Lietuvoje mums nedarytų įtakos. 

REKLAMA
REKLAMA

Na, o kadangi bangų sklidimas neturi sienų – daroma įtaka ir kaimyninių valstybių, Lietuvos, Lenkijos, Latvijos teritorijoms, tad kenčia visų šių šalių operatoriai, taip pat ir „Bitės“ ryšio bokštai“, – kalbėjo M. Ropė. 

Mobiliajam ryšiui, kaip teigia specialistas, GPS blokavimas yra pavojingas, tačiau tai nėra laikoma kritine problema.

„Nors GPS blokavimas ir gali neigiamai veikti interneto greitį, tai niekaip nepaveiks skambučių, trumpųjų žinučių (SMS) ar mobiliajam parašui būtinų technologijų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

GPS naudojamas ryšio bokšto sinchronizavimui. Vis tik greta GPS, „Bitė“ pasitelkia ir alternatyvius būdus sinchronizuoti ryšio bokštų darbą, perduodama reikalingą ryšio bokštui informaciją kabeliniais ryšio kanalais, taip pat centrinių laikrodžių, laikomų saugiuose duomenų centruose skirtingose Lietuvos vietose“, – paaiškino specialistas.

REKLAMA

Bendrovės atstovas taip pat sako, kad priešišką GPS signalo blokavimą yra užfiksavę Vilniuje esančiame „Bitės“ tinklo operacijų centre, tinklo valdymo sistemose.

„Šia informacija keičiamės ir su valstybės institucijomis“, – dėmesį atkreipė M. Ropė. 

Ryšys gali suprastėti ir dėl vagysčių

Tuo metu telekomunikacijų bendrovės „Telia Lietuva“ atstovas Audrius Stasiulaitis antrina, kad apie mobiliojo ryšio tinkle fiksuojamą radijo triukšmą visuomet yra pranešama už tai atsakingai institucijai – Ryšių reguliavimo tarnybai.

REKLAMA

„Radijo dažnių trikdžius gali sukelti labai įvairios priežastys – nuo sugedusių pramoninių įrenginių, vartų ar tinklo įrangos, iki nusikaltėlių, kurie garaže slopina pavogto automobilio GPS signalą, už Lietuvos sienų vykstančių karinių pratybų ar klimatinių sąlygų, kai nuo jonosferos atsispindi net iš Ukrainos atsklindantis antžeminės televizijos signalas“, – vardijo A. Stasiulaitis.

Tačiau aviacijoje patiriami GPS signalų trikdžiai, pasak jo, nedaro įtakos mobiliojo tinklo veikimui Lietuvoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Jį iš dalies sutrikdyti išorės priešams teoriškai galimybių yra, tačiau darome viską, kad tai nebūtų nei lengva, nei patogu, nei efektyvu“, – tikino pašnekovas.

Bet jei mobiliojo ryšio tinklas šalyje visgi sutriktų, A. Stasiulaičio teigimu, tam yra labai atsparus fiksuoto ryšio tinklas. 

„Šviesolaidinis internetas nebijo jokio radijo bangų slopinimo.

Kad ir kaip būtų paradoksalu, bet šią kovą dėl komunikacijos bet kokiomis sąlygomis laimėtų varinę prieigą turintys laidiniai telefonai“, – sakė jis.

REKLAMA

Labiausiai nukenčia pasienio gyventojai?

Tuo metu M. Ropė primena, kad telekomunikacijų paslaugos yra teikiamos laikantis tarptautinių sutarčių, pagal kurias Lietuvos valstybės institucijos gali kreiptis dėl trukdžių iš kaimyninės valstybės.

Lietuva, pasak jo, būtent tą ir daro, tačiau priešiškai nusiteikusios šalys tokius pranešimus tiesiog ignoruoja.

REKLAMA

„Situacija – paradoksali, nes „Bitė“ ir Lietuva sutartinius įsipareigojimus, be abejo, vykdo. Šiose vietovėse nestatome ir nenaudojame mūsų turimų kokybiškam ryšiui reikalingų dažnių, nes tam prieštarauja Rusija.

Dėl šios priežasties pasienio gyventojams ir verslui kur kas sudėtingiau užtikrinti kokybiškas paslaugas“, – apibendrino M. Ropė.

Su trikdžiais susiduria ir ūkininkai

Šiuo metu ne vienas ūkininkas yra nusipirkęs brangią technologinių vėžių navigacijos sistemą. Tokia sistema leidžia ne tik automatiškai valdyti traktorių, bet taip pat laukus nudirbti kur kas našiau ir greičiau.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas Raimundas Juknevičius sako, kad atvejų, kai tokia sistema nustoja veikti dėl prarasto ryšio su palydovais, pasitaiko ne vienas. 

Nepaisant to, R. Juknevičius nemano, kad tokie techniniai nesklandumai kyla dėl priešiškų valstybių įsikišimo, t.y. kuomet yra bandoma specialiai slopinti ryšį.

„Tokių trikdžių iš tiesų pasitaiko visoje Lietuvos teritorijoje. Tačiau tiksliai pasakyti, ar problema kyla būtent dėl trečiųjų šalių įsikišimo, tokios išvados daryti negalime.

REKLAMA

Vertinant logiškai, jei ryšį specialiai slopintų priešiškos šalys, tikėtina, kad prietaisai turėtų neveikti arčiau pasienio gyvenviečių, tačiau dabar sutrikimai fiksuojami ne tik ten“, – kalbėjo ūkininkų atstovas.

R. Juknevičius svarsto, kad technologinių vėžių sistemos sutrikimų galėjo padažnėti ir dėl to, kad tiesiog atsirado daugiau ūkininkų, kurie pradėjo naudoti tokius prietaisus.

REKLAMA

„Šios technologijos į žemės ūkio sektorių ateina itin sparčiai, t.y. vartotojų skaičius labai gretai auga. Tad reikėtų kur kas rimtesnės analizės – ar padaugėjo tik nusiskundimų, ar iš tiesų ryšio sutrikimų atvejai padažnėjo.

Pastebima, kad GPS signalas suprastėja ir esant skirtingiems gamtos reiškiniams, pavyzdžiui, kai užklumpa audringi orai arba yra apsiniaukę. Kartais signalas gali dingti ir tada, jei laukai dirbami šalia medžių“, – dėmesį atkreipė pašnekovas. 

REKLAMA
REKLAMA

Bendrovės „Dojus“, siūlančios įsigyti navigacijos sistemas ir kitą žemės ūkio techniką, įmonių grupės generalinis direktorius Donatas Dailidė naujienų portalui tv3.lt teigė, kad nuogąstavimų dėl ryšio trikdžių iš ūkininkų iš tiesų yra girdima.

„Esame girdėję, kad kai kurie ūkininkai yra susidūrę su tokiomis problemomis, tačiau iš savo klientų tokių atgarsių nesame girdėję.

Didžioji dalis mūsų klientų naudojasi mūsų atstovaujamo gamintojo „John Deere“ nepriklausomu ir saugiu palydovo „StarFire“ ryšiu, kuris yra stabilus ir patikimas“, – kalbėjo D. Dailidė.

Tikina, kad skrydžiai išlieka saugūs

Naujienų portalas tv3.lt primena, kad daugėjant atvejų, kai lėktuvai dėl GPS ryšio trikdžių negalėjo nusileisti Lietuvos oro uostuose, bendrovės „Oro navigacija“ vadovas S. Batavičius tikino, kad skrydžiai išlieka saugūs, nes antžeminės navigacijos įrenginių signalai yra stipresni ir negali būti paveikti trečiųjų šalių.

Taip pat, anot jo, lėktuvams susiduriantiems su GPS trikdžiais padeda ir skrydžių vadovai.

„Palydovinis GPS signalas yra labai silpnas. Tam mes turime kitus įrenginius. Antžeminės navigacijos įrenginiai turi daug stipresnį signalą ir šis niekaip negali būti paveikiamas. Tai užtikrina skrydžių saugą. Turėjome tik keletą atvejų, kai turėjome nukreiptų ar nepasiekusių Vilnių lėktuvų, bet jie tik keli tarp tūkstančių“, – antradienį LRT radijui sakė S. Batavičius. 

REKLAMA

„Skrydžių vadovams yra papildomos instrukcijos, kaip elgtis. Tokiu atveju jie papildomai padeda pilotams naviguoti, jei to prisireikia“, – aiškino jis. 

Jis paminėjo, kad ir toliau spėjama, jog tokius sutrikimus gali lemti trečiųjų šalių veikla. Visgi, anot jo, tai turėtų parodyti šiuo metu vykdomi tyrimai dėl apgręžtų skrydžių.

Anksčiau „Oro navigacija“ pranešė, kad 2023 m. paskutinį ketvirtį fiksuoti 124 pranešimai apie GPS ryšio trikdžius, 2024 m. paskutinį ketvirtį – virš 800. 

O vasario 1–6 dienomis buvo gauti 79 pranešimai apie GPS signalo sutrikimus.

ELTA primena, kad sausio 16 d. vakarą Vilniuje nenusileido iš Londono skridęs „Ryanair“ lėktuvas. Orlaivis buvo nukreiptas į Varšuvą, tačiau 23.47 val. jis sėkmingai nusileido sostinės oro uoste.

varyti propaganda... Tik,kas nutiko kitos kaimynines salys kaltos. Susitvarkykit savo iranga,bokstus ir visa kita ir nebus problemu. Nusibode..
Vakare blokuoja , o naktį ir anksti ryte ne ,vakate apie 18 val. imternetu greitis 1,3 -2,1 mb/s , o 22,val 10 mb/s vėliau didėja tai rodo kad pas juos apkrova didėja ir aparatūra neveža . Reklama neatitimka prekės ,ir daugiau nieko
JŪS KURWOS, KO NERASHOT APIE STEPUKONI, IR KODĖL BANKINĖ VEIKLA NĖRA STABDPMA TO BANKO KAS SUSIJA???
KOKS COA BLT GALI BUT 2 PAKOPAI DAR BLT NESTABDYMAS... PYDERAI VAGIA ATVIRA FORMA.... TV BANKIORUS DENGIA IR AISKINT LEIDZIA KAD BUSNKAZKAS ZLUGDOMA... JUS SUVOKIAT KOKIA INFORMACIJA SKLEIDZIAT???
APSKRITAI KUR TIRIAMOJI ZURNALISTIKA, KUR PASISAKYMAI PAČIOS ŽURNALISTIKOS, BLT IŠTRAUKIA ŽEMATATITI IR VAŽIUOJA
KUR MILIJARDAI TEN NESURASI JOKIOS TIESIOS.
VIENA KARTA TV3 IŠSTENĖJO LANSBERGIJA YRA MIFIJINĖ STRUKTŪRA. ČIA KAI NESUSIMOKĖJO OTKATO???
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų