Visai neseniai pristatytas „Starbucks“ daugkartinio naudojimo puodelis jau pelnė kompanijai didelę dozę teigiamo viešumo bei neblogų pardavimų. Tačiau nors Lietuvoje veikiančių kavinių tinklai norėtų tokias pakuotes pardavinėti, jos klientams atsieitų bent dešimt kartų daugiau.
„Starbucks“ daugkartinio naudojimo puodelio projekto privalumai tik pradeda atsiskleisti, rašo „Forbes.com“. Jis ne tik uždirbs kompanijai taškų iš aplinkai neabejingų vartotojų, sumažins išmetamų popierinių šiukšlių kalnus, bet ir suteiks ne vieną galimybę padidinti pardavimus.
Vienas daugkartinio naudojimo „Starbucks“ puodelis kainuoja 1 JAV dolerį (apie 2,59 lito), jį atsinešęs klientas gauna 10 JAV centų (apie 26 centų) nuolaidą kavai.
Kavinių tinklą „Coffee Inn“ valdančios bendrovės „Keturi kambariai“ bendraturtis Nidas Kiuberis sako, kad nors ši idėja šauni, tačiau sunkiai pritaikoma Lietuvoje. Įmonė jau šiemet turėtų sunaudoti daugiau nei 1 mln. vienkartinių puodelių kavai ir jos gėrimams, todėl įmonė jau kelerius metus ieško galimybių klientams pasiūlyti daugkartinį puodelį.
„Mes galėtume nupirkti ar pagaminti didesnį kiekį išskirtinio dizaino, mūsų dydžio standartus atitinkančių puodelių su „Coffee Inn“ identifikuojančiais ženklais, tačiau kol kas nerandame aukso vidurio. Jie kainuoja daug ir nebus įperkami kiekviena klientui. Tokio puodelio kaip „Starbucks“ kaina Lietuvoje būtų 10-15 JAV dolerių (26-39 litus) ir tai niekaip nesuderinama su žmonėmis, kurie ateina pas mus atsigerti kavos už 5 litus“, - aiškina N. Kiuberis.
Jis sako netikintis, kad net ir tokia kompanija kaip „Starbucks“ subsidijuoja 90 proc. puodelio kainos ir tik 1 JAV dolerį perkelia ant kliento pečių.
„Jie turbūt rado pigų gamybos būdą, bet tikrai ne pačios geriausios kokybės, nes jei puodelį galima naudoti tik apie mėnesį, tai koks čia atsakingesnio, tvaresnio gyvenimo pavyzdys? Link tokių standartų juda pasaulis ir sąmoningi žmonės, todėl kai tik rinkoje atsiras geras sprendimas, kaip pasiūlyti daugkartinį puodelį, kuris nekainuotų brangiai, jis tikrai bus populiarus“, - tvirtina N. Kiuberis ir viliasi, kad ateityje atsiras vienkartinės greitai suyrančios pakuotės, kurias galės naudoti tokie tinklai kaip „Coffee Inn“.
O šiuo metu bendrovė siūlo klientams kompromisą: kavinės priima klientus su jų daugkartinio naudojimo puodeliais ir termosais, prisitaiko prie jų dydžio ir gaminama klientų mėgstamą kavą. Anot N. Kiuberio, „Coffee Inn“ papildomai netenka patirti išlaidų už vienkartinių puodelių perdirbimą, tačiau jis tvirtina, kad šioje srityje problemos dar neišspręstos.
„Gyvename valstybėje, kurioje nėra sutvarkytos rūšiavimo ir perdirbimo infrastruktūros. Kai klientas išeina iš kavinės su puodeliu, jis išmeta jį į bendrą šiukšliadėžę, nes neturi galimybės rūšiuoti. Taigi problema susijusi ne tik su kavinėmis, bet ir su pačiu miestu“, - įsitikinęs N. Kiuberis.
Privalumai „Starbucks“
Kaip rašo „Forbes.com“, „Starbucks“ projekto nauda aplinkosaugai kvestionuotina, mat plastikinius puodelius ne itin lengva perdirbti, todėl dauguma atliekų tvarkymo tarnybų jų net nepriims. Galbūt „Starbucks“ paskatins daugiau kompanijų naudoti tokius produktus. Žinant „Starbucks“, jie ilgainiui tobulins produktą, taigi galbūt ir pasirinks lengviau perdirbamą žaliavą puodeliams gaminti.
Tačiau net jei taip ir nenutiks, ji tikrai paskatins konkurentus imtis „žaliųjų“ sprendimų, kai jie pamatys kaip „Starbucks“ sekasi gauti kitokių „žaliųjų“ – dolerių. Kai tik pasirodys naujausios kompanijos finansinės ataskaitos, galėsime atidžiau išanalizuoti, kaip daugkartinio naudojimo puodelio projektas užaugino „Starbucks“ pajamas. Tačiau kol kas prognozuojami tokie projekto privalumai kompanijai:
1. Kai pirkėjas pameta, ar netyčia sulaužo, pamiršta atsinešti į kavinę daugkartinio naudojimo puodelį, kompanija uždirba dar 1 JAV dolerį. Kai jie susidėvi, o pranešama, kad tam reikia apie mėnesio, jei nėra plaunami indų plautuvėje, – tai dar vienas doleris.
Kiek iš viso? Mėnesio pradžioje atlikta apklausa parodė, jog 28 proc. amerikiečių yra įsigiję ar planuoja pirkti daugkartinio naudojimo puodelį. JAV gyvena 233 mln. gyventojų, pakankamai suaugusių gerti kavą, taigi tai kompanijai atneštų 65 mln. JAV dolerių (apie 168,8 mln. litų), jei kiekvienas potencialus pirkėjas įsigytų po vieną daugkartinio naudojimo puodelį. Turint omenyje, kaip dažnai žmonės pamiršta pasiimti daugkartinio naudojimo maišelius eidami apsipirkti, „Starbucks“ gali tikėtis pakartotinių pardavimų ir augančių įplaukų.
2. Vietoje to, kad klientams duotų puodelį nemokamai, „Starbucks“ siūlo jį pirkti. Taigi kompanija užsiima ir greitai susidėvinčių puodelių prekyba. O mažesnės popierinių šiukšlių tvarkymo sąnaudos – dar vienas puikus dalykas kompanijai.
3. Ši iniciatyva rinkoje paskleis milijonus „Starbucks“ logotipų, kuriuos vartotojai matys automobiliuose bei virtuvėse. O dar kalbama apie užslėptą reklamą! Niekas taip arti vartotojų negali atnešti reklamos, kaip šis būdas.
4. Klientai sutaupys 10 JAV dolerio centų (beveik 26 centus), jei atsineš kavai daugkartinio naudojimo puodelį, taigi jie gali susigrąžinti už jį sumokėtus pinigus, jei vėl lankysis „Starbucks“. Be to, jie turi vizualinį priminimą, kai tik užsimano kavos. Tai ugdo klientų pasitikėjimą.
5. „Starbucks“ turi išankstinio papildymo dovanų korteles, kurių balansą galima sužinoti tik atėjus į kavinę ir užsisakius kavos. Iki tol tai laikoma kompanijos atidėtosiomis pajamomis. Praėjusiais metais, tik apie 66 mln. JAV dolerių (171,43 mln. litų) iš 570 JAV dolerių (1,48 mlrd. litų), kurie buvo pervesti į šias korteles buvo išpirkti, taigi daugiau nei 500 mln. JAV dolerių (1,29 mlrd. litų) pajamų buvo atidėta. Jei daugkartinio naudojimo puodeliai paskatins klientus „Starbucks“ lankytis dažniau, tikėtina, kad kompanija galės greičiau gauti atidėtų pajamų.
Evelina Povilaitytė