„Lyginant su kitomis Europos šalimis, smulkusis verslas Lietuvoje atlieka kur kas svarbesnį vaidmenį šalies ekonomikoje. Tokio tipo įmonės ES šalyse vidutiniškai įdarbina 10 procentinių punktų mažiau gyventojų ir sukuria bemaž tiek pat mažiau BVP. Smulkusis verslas Lietuvoje šiuo metu išgyvena aktyvaus augimo etapą – jau veikiančios įmonės plečiasi ir sparčiai kuriasi naujos, todėl artimiausioje ateityje smulkiųjų verslų sukuriama pridėtinė vertė gali būti dar didesnė. Taigi visiškai pagrįstai galime sakyti, kad smulkusis šalies verslas yra pagrindinis mūsų ekonomikos variklis“, – komentuoja „Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovas Antanas Sagatauskas. Dominuoja jaunos mikroįmonės
Oficialiosios statistikos duomenimis, Lietuvoje dominuoja vadinamosios mikroįmonės, turinčios vos po kelis ir ne daugiau nei 10 darbuotojų. Jos Lietuvoje sudaro 90 proc. visų įmonių. Smulkiosios įmonės, kuriose dirba ne daugiau nei 50 žmonių, sudaro 8 proc., vidutinės (iki 250 darbuotojų) – 2 procentus.
Pasak „Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovo, „Swedbank“ verslo klientų portfelis gerai atspindi visos šalies statistiką. Absoliučią daugumą tarp banko aktyvių verslo klientų sudaro smulkiosios bei vidutinės įmonės, o dominuojančios yra mikroįmonės.
„Mikroįmonės sudaro daugiau nei 80 proc. viso mūsų verslo klientų portfelio. Apylygiai įmonės pasiskirsto ir pagal savo veiklos metus – kas antra įmonė yra įkurta per pastarąjį dešimtmetį, kita dalis įmonių skaičiuoja ne mažiau kaip dešimtus veiklos metus. Ilgaamžių įmonių, kurios būtų susikūrusios ankstyvaisiais nepriklausomybės metais, viso labo yra keli šimtai arba mažiau nei 1 proc. visų mūsų klientų“, – pastebi A. Sagatauskas. Iš viso „Swedbank“ turi apie 35 tūkst. aktyvių smulkaus verslo klientų.
„Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovas taip pat atkreipia dėmesį, kad Lietuvos smulkiosioms įmonėms ypač svarbus yra ketvirtųjų metų slenkstis: „Turimi duomenys leidžia daryti išvadą, kad smulkiosioms įmonėms ypač svarbūs ketvirtieji veiklos metai. Daugumai tai tampa savotiško lūžio tašku, kada arba nusprendžiama fiksuoti nuostolius ir trauktis, arba jungiama aukštesnė pavara ir didinamos veiklos apimtys“.
Dominuoja prekyba
Nors Lietuva gali pasigirti itin palankia aplinka kurtis technologinio sektoriaus startuoliams, visgi dauguma naujų smulkiojo verslo įmonių vis dar kuriasi mažmeninės prekybos sektoriuje. Naujokus šis sektorius vilioja neaukštu įėjimo slenksčiu ir sąlyginai mažu pradinių investicijų poreikiu. „Mūsų portfelyje daugiausia taip pat yra mažmeninių prekybininkų. Antroje pagal populiarumą vietoje – logistikos ir pervežimo paslaugų veikla. Toliau rikiuojasi švietimo, ugdymo paslaugas teikiančios įmonės ir statybų sektorius“, – pastebi „Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovas. Opiausia smulkaus verslo problema
Pasak A. Sagatausko, smulkusis šalies verslas dažniausiai yra orientuotas į vidaus rinką, todėl nuolat susiduria su pirkėjų pritraukimo problema. Pirkėjų pritraukimas yra vienas opiausių šios dienos klausimų smulkiajam Lietuvos verslui. Dažnai smulkusis verslas beveik šimtu procentų priklausomas nuo vietos pirkėjo. Taigi Lietuvos smulkiesiems verslams vietos pirkėjų palaikymas yra kone gyvybiškai svarbus.
„Šalies smulkųjį verslą turėtume palaikyti kur kas aktyviau, atsimindami, kad tai yra ir visos Lietuvos ekonomikos variklis. Nemažai Lietuvos žmonių vietoj samdomo darbo ar emigracijos ryžtasi steigti savo verslą ir kuria naujas darbo vietas. Kaip seksis naujokams išsilaikyti, taip pat priklausys nuo to, ar pavyks pritraukti pirkėjų, ar sulauks jų palaikymo. Perspektyvos tam yra, nes šalies ekonomika toliau auga, gerėja gyventojų lūkesčiai, auga vidaus vartojimas ir, kas ypač svarbu – daugėja gyventojų, kurie sąmoningai palaiko mūsų smulkiuosius verslininkus“, – pabrėžia „Swedbank“ atstovas.
Speciali smulkaus verslo palaikymo akcija
Palaikyti vietos smulkųjį verslą „Swedbank“ gyventojus kvies šį savaitgalį, lapkričio 27–29 d. specialia apsipirkimo akcija „Kiekvienas gali būti didelis“. Visoje Lietuvos akcijoje dalyvauja apie 1,6 tūkst. smulkiųjų šalies įmonių su daugiau nei 2 tūkst. fizinių prekybos vietų ir net 267 el. parduotuvių.
Akcijos metu mažosios įmonės gali atkreipti į save dėmesį ir pristatyti savo produktą ar paslaugas platesniam ratui pirkėjui, o pirkėjams tai gera proga įsigyti kokybiškų prekių ar paslaugų patrauklia kaina. Visos įmonės įsipareigoja akcijos dienomis pirkėjams paruošti įdomių pasiūlymų. Ši apsipirkimo-smulkiųjų palaikymo akcija šiais metais vyks jau ketvirtą kartą.
„Nuoširdžiai rekomenduočiau gyventojams pasinaudoti proga ir užsukti pasižvalgyti į akcijoje dalyvaujančių prekybininkų ar gamintojų krautuvėles. Taip vienu kartu ir pasirūpinsite kalėdinėmis dovanomis, ir palaikysite smulkiuosius vietos prekybininkus bei gamintojus. Įsigydami vieną ar kitą reikalingą prekę iš smulkiojo vietos gamintojo ar prekybininko mes padėsime jiems augti ir stiprėti, o kartu – stiprinsime savo regiono bei visos šalies ekonomiką“, – apibendrina „Swedbank“ Verslo klientų tarnybos vadovas Antanas Sagatauskas.