Lietuvoje jau susiformavo verslo įprotis patikrinti asmens kreditingumą prieš suteikiant paslaugas. Pernai aktyviausiai užklausas mokumui vertinti teikė telekomunikacijų ir smulkiųjų kreditų bendrovės, rodo kreditų biuro „Creditinfo“ duomenų analizė. Šalyje veikiančios smulkiųjų kreditų bendrovės pernai pateikė per 800 tūkstančių užklausų dėl mokumo, jas lenkė tik telekomunikacijų sektorius, pateikęs 900 tūkst. mokumo užklausų.
Trečioje vietoje rikiuojasi vartojimo lizingo bendrovės (590 tūkst.), toliau – bankai (380 tūkst). Kredito unijos užklausų pateikia mažiau – apie keliasdešimt tūkstančių per metus, o energetikos bendrovės ir komunalinių paslaugų tiekėjai apie keliasdešimt per metus.
„Asmeninė, kartais ir labai skaudi patirtis, nuolatos stiprėjanti konkurencija ir griežtėjanti priežiūra lemia matomą pažangą atsakingo skolinimo srityje. Pastebime tendenciją, jog pvz., viso smulkiųjų vartojimo kreditų sektoriaus užklausų dalis per pastaruosius trejus metus padvigubėjo ir pastaruosius metus išlieka tame pačiame lygyje – kasdien Lietuvoje šis sektorius pateikia per 2 tūkst. mokumo vertinimo užklausų“, – sakė kreditų biuro „Creditinfo“ teisininkas Anatolijus Kisielis.
Kreditingumo vertinimas padeda įmonei sumažinti nemokių klientų skaičių savo portfelyje. Vertinant skolingų fizinių asmenų skaičių sektoriuose, „Creditinfo“ duomenimis, daugiausia skolininkų turėjo telekomunikacijos – apie 110 tūkst. skolininkų, antroje vietoje – bankai ir kredito unijos (80 tūkst.), atitrūkę nuo jų eina smulkieji kreditai ( apie 62 tūkst. ) ir kiti kreditoriai.
Analizuojant galinčius bankrutuoti asmenis – tokių „Creditinfo“ priskaičiuoja Lietuvoje per 15 tūkst., jų skolų suma sudaro apie 2,9 mlrd. litų. 87 proc. šios sumos skolininkai yra skolingi bankams ir kredito unijoms, 5 proc. lizingo bendrovėms, 4 proc. vartojimo kreditų, po 1 proc. yra įsiskolinę komunalinių paslaugų tiekėjams ir smulkiesiems kreditams. Visuose minėtuose paslaugų sektoriuose dominuoja mokūs mažos ir vidutinės rizikos klientai – jų dalis viršija 80 procentų.