Naudotų automobilių rinka toliau auga
Apklausa rodo, kad dauguma lietuvių renkasi naudotus automobilius. 13 proc. ketina įsigyti 5–10 metų senumo modelius, o 10 proc. planuoja pirkti ne senesnius nei 5 metai. 5 proc. respondentų pirmenybę teikia automobiliams, senesniems nei 10 metų. Tuo tarpu net 49 proc. lietuvių šiemet automobilio nepirks, Latvijoje šis skaičius siekia 55 proc., o Estijoje – net 73 proc..
2024 m. sausį–gruodį Lietuvoje pirmą kartą buvo įregistruoti 167 925 naudoti lengvieji automobiliai, o tai yra 8,9 proc. daugiau nei 2023 m., kai užfiksuota 154 191 registracija. Vidutinis šių automobilių amžius siekė 9,8 metų, o dyzeliniai modeliai išliko populiariausi, sudarydami 67,2 proc. visų registracijų (2023 m. – 66,8 proc.).
Naudotų automobilių savininkų keitimo operacijos taip pat išaugo – per 2024 m. jų buvo atlikta 210 183, tai yra 5 proc. daugiau nei 2023 m. (200 193). Tačiau vidutinis savininkus keitusių automobilių amžius buvo gerokai didesnis – net 14 metų, lyginant su 9,8 metų vidurkiu pirmą kartą įregistruotų transporto priemonių.
2024 m. Lietuvoje buvo įregistruoti 33 024 nauji lengvieji automobiliai, tai yra 7,3 proc. daugiau nei 2023 m., kai užregistruota 30 770 automobilių. Nepaisant šio augimo, naujų automobilių rinka vis dar susiduria su iššūkiais. Šiemet visiškai naujus automobilius įsigyti planuoja tik 6 proc. lietuvių, analogiškai Latvijoje, o Estijoje šis skaičius dar mažesnis – vos 4 proc.
Baltijos šalių tendencijos ir ekonominiai iššūkiai
Estijoje automobilių rinkos aktyvumą 2024-ųjų pabaigoje paskatino įsigaliojęs naujas visuotinis automobilio mokestis. Dėl šios priežasties daugelis estų suskubo įsigyti naujų automobilių dar metų gale – lapkritį registracijų skaičius buvo 81 proc. didesnis nei tuo pačiu laikotarpiu 2023 m., o gruodį – net 97 proc. daugiau. Tačiau 2025-aisiais prognozuojama mažesnė paklausa, kurią lemia silpnas ekonomikos ciklas ir aukštas gyventojų skolos lygis.
Lietuvoje situacija atrodo optimistiškesnė. Anot „Citadele Leasing“ Lietuvos filialo vadovo Vaidoto Gursko, mažėjančios palūkanų normos ir numatomas atlyginimų augimas skatina vartotojus planuoti stambius pirkinius, tačiau automobilių pardavimai vis dar lėtai atsigauna. Registracijos apimtys nuo 2022 m. vasaros padidėjo 18 proc., tačiau vis dar išlieka 40 proc. mažesnės nei pandemijos metu pasiektas pikas.
Elektromobilių paklausa visame Baltijos regione silpnėja. 2024 m. lapkritį elektromobilių registracijų 12 mėnesių slankusis vidurkis buvo mažiausias nuo 2023 m. rugsėjo. Toks nuosmukis iš dalies siejamas su aukštomis kainomis ir nepakankama infrastruktūros plėtra.
Tikimasi, kad elektromobilių rinką galėtų paskatinti „Tesla“ atstovybės atidarymas Vilniuje ir „BYD“ veiklos pradžia Estijoje. Visgi, anot ekspertų, didžiausią įtaką rinkos atsigavimui turės ekonominės sąlygos, infrastruktūros plėtra ir pingantys naudoti elektromobiliai.