Vilniuje masiškai žlugdomas privatus keleivių vežimo verslas ir nesislapstant globojama savivaldybei priklausanti įmonė „Viešojo susisiekimo paslaugos“. Tuo įsitikinęs Vilniaus m. vežėjų asociacijos prezidentas Saulius Matulionis ir vežėjų firmų atstovai.
Vilniaus savivaldybės elgesiu jau piktinasi sostinės privačių taksi bendrovių vadovai. Nors nėra priimtas miesto tarybos sprendimas dėl savivaldybei priklausančios taksi firmos įkūrimo, ji nuo kovo 1-osios kuo ramiausiai priiminėja užsakymus, rašo „Respublika“.
Anot privačių taksi bendrovių atstovų, pagal dabar galiojančius įstatymus valstybinės "Start taksi“ veikla yra nelegali. Be to, ji naudojasi iš mokesčių mokėtojų pinigų sukurta infrastruktūra, technika, automobiliais, bendrovės paslaugos irgi greičiausiai bus reklamuojamos valstybės pinigais. Privatininkai, aišku, tokių galimybių neturi ir neišvengiamai atsiduria nelygiomis konkurencijos sąlygomis.
Įžvelgdami galimus savo interesų pažeidimus privačių taksi bendrovių atstovai kreipėsi į Konkurencijos tarybą, o ši savo ruožtu atkreipė Vilniaus mero Artūro Zuoko dėmesį, kad skunde išdėstyti privatininkų nuogąstavimai gali būti pagrįsti. Tačiau, kaip „Respublikai“ teigė privačių taksi įmonių vadovai, ką nors keisti, jų nuomone, nei meras, nei kiti Vilniaus valdžios atstovai net nesirengia.
Sostinės privačių taksi firmų atstovams keista, kad savivaldybė ant savo pečių užsikrovė naštą dalyvauti Vilniaus viešojo transporto rinkoje. Pasak jų, tai prieštarauja dabar galiojantiems teisės aktams ir netgi Konstitucijai, nes viešojo transporto vežėjų paslaugos yra viešoji paslauga, kuri nepriskiriama savivaldybių kompetencijai.
Sostinės taksi firmos tiktai pradeda kovą dėl išlikimo. O štai mikroautobusais keleivius vežiojantys maršrutiniai Vilniaus taksi dėl sostinės valdžios elgesio jau pajuto bankroto grėsmę.
Vilniaus keleivių vežėjai maršrutiniais ir paprastais taksi tvirtina, kad sostinės valdžios represijos jų atžvilgiu prasidėjo prie miesto vairo jau kelintą kartą stojus merui A.Zuokui. „Keista, tačiau elgiamasi taip, tarytum privatūs vežėjai būtų kalti dėl to, kad per pastarąjį dešimtmetį dvi Vilniaus viešojo vežimo paslaugas teikusios įmonės “Vilniaus autobusai„ ir “Vilniaus troleibusai„ įlindo į dešimčių milijonų skolas. Tiesa, dėl jų bendrovės reorganizuotos į uždarąją akcinę bendrovę “Vilniaus viešasis transportas„, - kalbėdamas su “Respublikos" žurnalistu stebėjosi S. Matulionis.
Dar didesnę nuostabą jam kelia tai, kad abi savivaldybės įmonės turėjo garantuotas pajamas, bet vis tiek įlindo į skolas.„Vilniaus viešasis transportas“ šiandien vilniečius autobusais veža už 2 ar 2,5 lito. O savivaldybė savo pačios vežėjams yra įsipareigojusi privalomai mokėti po 6,09 lito už nuvažiuotą kilometrą. Atkreipiu dėmesį, kad ta suma yra garantuota visuomet, net jei miesto viešuoju transportu nevažiuotų nė vienas keleivis. Iš pastarųjų gaunami pinigai tiktai atimami iš savivaldybės garantuotos sumos", - dėstė pašnekovas.
Jo tvirtinimu, sunku suprasti, kodėl savivaldybės įmonės įlindo į milžiniškas skolas. „Juk mes, privatūs vežėjai, sutinkame vežti keleivius mikroautobusais ir už 3,5 lito už kilometrą, nereikalauti iš savivaldybės jokių dotacijų ar investicijų, netgi autobusams, tačiau su savo pasiūlymais vis tiek neįtinkame. Tada ir kyla klausimas, ar savivaldybės įmonės iš tiesų mokesčių mokėtojų pinigus naudojo ir tebenaudoja skaidriai“, - retoriškai klausė Vilniaus m. vežėjų asociacijos vadovas.
Nepaisant to, S.Matulionio teigimu, Vilniaus miesto savivaldybė surado atpirkimo ožį - privačius vežėjus. „Esą “Vilniaus autobusai„ ir “Vilniaus troleibusai„ paskendo skolose todėl, kad jų autobusų ir troleibusų maršrutus dubliavo maršrutiniai taksi. Tačiau faktai rodo, kad daugeliu atvejų viskas buvo priešingai“, - tvirtino pašnekovas.
S.Matulionis išvardijo daugybę atvejų, kai, maršrutiniams taksi pradėjus važinėti tam tikrais maršrutais, po kurio laiko jais pradėdavo pūškuoti ir miesto troleibusai bei autobusai.
„Tarkim, bene pats populiariausias Vilniuje maršrutas yra iš stoties rajono į Santariškes, kur įsikūrusios gydymo klinikos. Kadaise miesto autobusai važinėdavo Santariškių kryptimi, tačiau jų galutinė stotelė buvo iki klinikų likus keliems kilometrams - Baltupiuose. Pradėję tuo pačiu maršrutu važinėti maršrutiniai taksi Baltupiuose nesustodavo, o įveikdavo kelią iki pat Santariškių. Nepraėjus daug laiko lygiai taip pat pradėjo važinėti ir miesto autobusai - juk nuo geležinkelio ir priemiestinių autobusų stočių tiesiai į Santariškes važiuojantis transportas yra daug patrauklesnis nei tas, kuris maršrutą nutraukia kažkur pakelėje“, - pasakojo asociacijos prezidentas.
Jis išvardijo dar keletą populiarių sostinės maršrutų, kur miesto transportas pradėjo važinėti įkandin privatininkams priklausančių mikroautobusų.
„Paskutinis pavyzdys - iš Vilniaus centro į Tarandę važinėdavę 62-ojo maršruto maršrutiniai taksi. Kadaise mikroautobusai važinėjo tik iki Šeškinės, kuri yra keli kilometrai arčiau centro nei Tarandė. Todėl buvo laikai, kai šios Vilniaus dalies ir šalia esančio Perkūnkiemio mikrorajono gyventojai turėjo didelių problemų apskritai kur nors nuvažiuoti. Tada privatininkai priėmė sprendimą ir pratęsė maršrutinio taksi trasą iki Tarandės. Dabar, kai jau maršrutas ganėtinai populiarus, jį Vilniaus miesto savivaldybė panaikino ir juo paleido savo įmonei priklausantį 52A maršruto autobusą. Ar tai neapiplėšinėjimas vidury dienos?“ - piktinosi S.Matulionis.
Primena pasityčiojimą
Vilniaus m. vežėjų asociacijos teigimu, populiariausius privačių maršrutinių taksi maršrutus sostinės savivaldybė priėmė nutarimą stabdyti pernai, o nuo sausio 1-osios nutarimas buvo įgyvendintas.
Vilniaus m. vežėjų asociacijos vadovas sakė, kad vertinti tokį miesto valdžios elgesį privačių vežėjų atžvilgiu kitaip, kaip privataus pervežimo žlugdymu, negalima. „Mes negalime važinėti maršrutais, kuriuose nėra keleivių, laužyti automobilius, kišti pinigus į mikroautobusų remontą ar degalams ir lįsti skolas. Todėl dalis vežėjų jau masiškai atleidinėja darbuotojus. Pavyzdžiui, bendrovė “Transrevis„ iš 140 darbuotojų jau atleido 30, artimiausiu metu atleis dar 20. Kur mes nueisime?“ - retoriškai klausė pašnekovas.
Ir priešingai - anot S.Matulionio, savivaldybės įmonei „Vilniaus viešasis transportas“ taikomos įvairios lengvatos. „Neseniai šis valdžios “uabas„ atidarė du naujus maršrutinių autobusų maršrutus, kurių numeriai 88 ir 89, pačiame sostinės senamiestyje, be jokių konkursų, nors to reikalauja ir Lietuvos norminiai aktai, ir Europos Sąjungos teisė. Tokį beprecedentį Vilniaus miesto savivaldybės elgesį apskundėme Konkurencijos tarybai“, - sakė pašnekovas.
Netgi įtariama, kad keli nauji ir modernūs mikroautobusai, nupirkti važinėti maršrutu Vilniaus senamiestyje, gali būti skirti mokesčių mokėtojų pinigams išplauti. Mat mašinos labai taupios kurui, o už nuvažiuotą kilometrą savivaldybė atseikėja lygiai tiek pat kaip ir dideliems autobusams - po 6,09 lito.
„Šiuo metu Vilniaus miesto savivaldybė iš tikrųjų dar nėra įkūrusi taksi įmonės, įmonė dar neveikia, bet trečiadienį taryboje bus svarstomas šis klausimas. Privačių keleivių vežimo paslaugų teikėjų niekas nesirengia diskriminuoti. Vilniaus viešasis transportas - vilniečiams, tam, kad jiems būtų kuo patogiau judėti mieste. Vilniaus miesto savivaldybė siekia išplėsti viešojo transporto tinklą ir keleiviams suteikti daugiau galimybių iš vienos miesto vietos nuvykti į kitą, tačiau nedubliuoti tų viešojo transporto trasų, kuriose gausus eismas. Šis sprendimas - tam, kad mieste būtų įvesta tvarka, kurios iki šiol labai trūko. Beje, šiuo metu kartu su vežėjais taip pat diskutuojama apie galimybę Vilniuje pereiti prie bendros e.bilieto sistemos. 88 ir 89 maršrutai yra viešojo transporto tinklo dalis. Savivaldybė, norėdama koreguoti esamus ar sudaryti naujus maršrutus, kuriais važinėja savivaldybei priklausantis viešasis transportas, naujų konkursų neturi skelbt“, - taip situaciją „Respublikai“ komentavo Vilniaus miesto savivaldybės atstovė Inga Simanonytė.