Skambias nuolaidas ar netikslią reklamą vartotojams masinti naudojantiems prekybininkams netrukus gali būti apribota veiksmų laisvė, rašo „Respublika“.
Lietuvos vartotojų institutas 2007 m. pabaigoje atliko pardavimo skatinimo būklės analizę ir Ūkio ministerijai pateikė rekomendacijas, kaip patobulinti teisinį pardavimo skatinimo priemonių reglamentavimą ir sugriežtinti prekybininkų veiklos kontrolę. Tyrimo rezultatai rodo, kad per išpardavimą vartotojai susiduria su didžiųjų prekybos įmonių piktnaudžiavimu nesuteikiant išsamios informacijos apie nuolaidas ir kainas.
Atliktoje analizėje teigiama, kad dauguma vartotojų nepasitiki pardavimo skatinimo priemonėmis ir didžiausiais trūkumais laiko informacijos netikslumą, rašo „Respublika“.
„Šiuo metu matome, kad yra daug spragų pateikiant informaciją vartotojams. Ji turėtų būti išsami, ir vartotojas turėtų žinoti apie buvusią prekės kainą, nuolaidas ir t.t. Lietuvoje turi būti unifikuotas kainų nurodymas - sena kaina turėtų būti perbraukta ir greta parašyta nauja. Taip daroma ne visur, o kai kuriose prekybos vietose nuolaida rašoma tik procentais, kitur nurodoma jau sumažinta kaina“, - „Respublikai“ sakė Lietuvos vartotojų instituto prezidentė Zita Čeponytė.
Dėl kainų nurodymo unifikavimo ir išsamaus informacijos pateikimo Ūkio ministerijai siūloma sukurti atskirą skyrių Civiliniame kodekse, tačiau teikti teisinius pasiūlymus ir bandyti reguliuoti verslo sritį nevyriausybinei organizacijai kompetencijos nepakanka.
Tuo tarpu Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdomasis direktorius Marius Busilas „Respublikai“ sakė netikintis Z.Čeponytės vadovaujamo instituto argumentais.
„Komerciniai santykiai šioje vietoje apskritai negali būti reguliuojami, nes būtų pažeista Konstitucija ir begalė kitų įstatymų. Prekės konkuruoja kokybe ir kaina. Tai reguliuojama rinkos, o ne institucijų. Vartotojų apsaugos institutas padarė tyrimą apie vartotojus. Mano nuomone, tokia apklausa yra tendencinga. Institutas yra suinteresuota šalis ir iš esmės padarė apklausą apie save. Tokias analizes atlieka tyrimų agentūros, o teisiniai pasiūlymai paprastame tyrime neteikiami. Galbūt ir mes užsakysime atlikti panašų tyrimą“, - ironizavo M.Busilas.
Anot pašnekovo, tokie siūlymai dviprasmiški ir neatitinkantys realybės, nes uždraudus dovanoti prekę perkant kitą dažnai reikalaujama nemokamo maišelio pirkiniams susidėti. Taigi vienu atveju dovanos uždraudžiamos, o vėliau jų prašoma.
Rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ 2007 m. pabaigoje atlikta apklausa rodo, kad dauguma vartotojų specialiai nesidomi pardavimo skatinimo priemonėmis, tačiau naudojimosi jomis mastas gana didelis. 59 proc. tyrime dalyvavusių žmonių teigė, kad pardavimo skatinimo priemonės yra abejotinos, beveik 20 proc. manė, kad jos yra tikros, o 8 proc. - kad netikros.