Šiuolaikiniame reklamos ir rinkodaros pasaulyje tikra mada tapo savo verslą pristatyti kaip besirūpinantį aplinkosauga ir neabejingą „žaliosioms“ idėjoms. Prisidedate prie panaudotų daiktų perdirbimo? Vadinasi, jūsų verslas artimas „žaliosioms“ idėjoms. Naudojate šviesos diodų elektros lemputes? Esate tikras gamtos tausotojas. Galbūt netgi paskatinote savo pavaldinius į darbą važinėti keliese vienu automobiliu? Tuomet jūsų verslas yra tikrai išskirtinai „žalias“.
Visgi „žalioji“ reklama ir rinkodara nėra toks elementarus ir lengvas pasirinkimas, kaip galėtų pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Internetinis puslapis „Entrepreneur.com“ pakalbino keletą reklamos specialistų ir paprašė jų pasidalinti įžvalgomis, kokie turėtų būti pagrindiniai sėkmingos „žaliosios“ reklamos ir rinkodaros principai. Svarbiausia tezė yra visai paprasta – „žalias“ verslas atrodys tikrai „žalias“, jei reklamos principai bus skaidrūs, praktiški ir sąmoningi.
Supažindiname jus su penkiais svarbiausiais „žaliosios“ reklamos principais:
1. Įvertinkite, ko nori jūsų klientas
Įsidėmėkite, tai, kad jūsų verslas, remiasi kilniomis „žaliosiomis“ idėjomis, daugeliui jūsų potencialių klientų gali visai nepadaryti įspūdžio. Tad turite nepamiršti akcentuoti ir kitus išskirtinius jūsų verslo bruožus.
Iliustratyvus tokio klaidingo mąstymo pavyzdys galėtų būti prabangaus Kalifornijos viešbučio „Bardessono“ veikla ir ne visai tikslinga jos reklamos strategija. 2009 metais duris atvėręs viešbutis visų pirma išsiskyrė savo prabanga ir aukštos klasės aptarnavimu. Be to, viešbutis pasižymėjo ir naujųjų, energiją taupančių, technologinių sprendimų įgyvendinimu. Už tai viešbutis buvo smarkiai pagirtas žurnalistų ir aplinkosaugininkų, bet nesibaigiantis akcentavimas, jog viešbučio veikla remiasi „žaliosiomis“ idėjomis, klientų nesužavėjo.
Kodėl? Todėl, jog tikslinė prabangaus viešbučio klientų grupė – pasiturintys klientai – „žaliosioms“ idėjoms ištikimą viešbutį iš anksto palaikė nepatogiu ir neatitinkančiu aukščiausių standartų. „Žalias“ jiems tiesiog asocijavosi su kažkuo „pigiu“, „taupiu“ ir skirtu ne pinigais mėgstantiems pasišvaistyti klientams. Vėliau viešbučio reklamos strategija buvo kiek pakeista ir pradėta labiau akcentuoti jo prabangą ir aptarnavimo kokybę. O tai, jog viešbučio verslas remiasi „žaliosiomis“ idėjomis buvo pateikiamas kaip tiesiog papildomus klientus turėsiantis pritraukti viešbučio bruožas.
2. Apsibrėžkite, ką „žalias“ jums reiškia iš tikrųjų
Tai padaryti nėra taip paprasta, kaip gali pasirodyti. Nebent naiviai ketinate apgauti savo klientus. Gamtos tausojimu susirūpinę klientai gali būti pastabūs ir greitai suvokti, kad jūsų deklaruojamos „žaliosios“ verslo idėjos neatitinka tikrovės.
Tad mėgindami apsibrėžti, ką jūsų verslo kontekste turėtų reikšti aplinką tausojanti veikla, pirmiausia tinkamai išsiaiškinkite, kaip ir kodėl „žaliosios“ idėjos lemia jūsų verslą. O tuomet sugebėdami suprantamai paskleisti žinią apie priežastis, kurios lėmė tai, kad jūsų verslas remiasi „žaliosiomis“ idėjomis, savo verslo išskirtinumu galėsite įtikinti ir potencialius klientus.
Štai paprastas pavyzdys, kaip tai yra daroma. Ava Anderson užsiima verslu, gaminančiu žmogaus sveikatai nekenksmingas asmens higienos priemones. Priežastimi, paskatinusia imtis tokio verslo, moteris viešai įvardija savo asmeninę patirtį, kuomet jaunystėje kentėjo nuo chemijos prisotintų grožio priemonių. Taigi dabar klientai gali suprasti ne tik tai, kad jos verslas yra „žalias“, bet ir kodėl jis tokiu tapo.
3. Sujunkite taškus
Kad ir kaip gerai išsiaiškinote ir kitiems paaiškinote, ką jūsų verslo kontekste reiškia „žalias“, nepamirškite, kad verslo buvimas „žaliu“ savaime dar negarantuos jo sėkmės. Anot „Park&Co“ kompanijos vadovo Parko Howello, daugelis smulkaus verslo įmonių taip įsijaučia į savosios „aplinkai draugiškos“ veiklos reklamavimą, jog nepaskaičiuoja svarbiausio – produkcijos kokybės ir kainos – santykio. „Tai, kad kažkas prisideda prie mūsų planetos išsaugojimo, yra puiku, bet nepamirškite, kad užsiimate verslu, o daugeliui jūsų klientų „žaliosios“ idėjos gali būti visai nė motais“, – aiškina specialistas.
Taigi norėdami išlaikyti tikslingą reklamos kryptį, išsikelkite tris paprasčiausius klausimus, kuriuos neišvengiamai sau užduoda ir jūsų klientai. Pirma, ar tai yra naudinga mano biudžeto atžvilgiu. Antra, ar tai yra naudinga mano šeimai. Trečia, ar tai yra naudinga mūsų planetai. Atsakę į šiuos klausimus, galėsite suprasti, ką jūsų klientai iš tiesų galėtų pagalvoti apie jūsų produktą. O toks savotiškas marketingo galimybes apibrėžiančių taškų sujungimas leis jums tiksliau susiorientuoti tarp jums parankių marketingo principų.
4. Darykite tai, ką ir skelbiatės darantys
Šiais laikais veiklos skaidrumas yra itin svarbus sėkmingo verslo principas. Tad „žaliomis“ besiskelbiančios kompanijos neturėtų pamiršti, kad net kasdienėje savo veikloje privalėtų laikytis „žaliųjų“ principų.
Štai, pavyzdžiui, kompanija „Green Apple Cleaners“, besiverčianti ekologišku sauso valymo paslaugų teikimu, sąmoningai nespausdino savo reklaminių skelbimų ant popieriaus, nes taip parodytų, kad nesirūpina popieriaus taupymu ir yra abejinga miškų kirtimui. Reklamavosi ši kompanija vien internetu, dėl to, kompanijos vadovo Davido Kistnerio teigimu, klientų dėmesiu tikrai nesiskundė.
Dar vienas pavyzdys – bankas „GreenChoice Bank“ savo klientams išduoda tik iš perdirbto plastiko pagamintas banko korteles.
Anot reklamos konsultanto Shelo Horowitzo, nesvarbu, kiek plačiai kompanijos „žalieji“ principai yra išreikšti idėjiniu lygmeniu, svarbiausia vis vien lieka tai, kaip tie principai atsispindi praktinėje kompanijų veikloje.
5. Reinvestuokite į bendruomenę
Vienas svarbiausių sėkmingo verslo išlaikymo bruožų yra sugebėjimas gautas pajamas reinvestuoti į savo bendruomenę, kurioje, be abejo, yra susitelkę ir nemažai jūsų esamų ar potencialių klientų. Tai paprastas ir veiksmingas žingsnis, bet „žaliųjų“ verslininkų dažnai pražiopsomas.
Visgi yra kompanijų, kurios savo pavyzdžiu rodo, kaip tai reikėtų padaryti. Kompanija „Ben & Jerry's“ (beje, viena pirmųjų „žaliųjų“ kompanijų JAV) jau dešimtmetį užsiima labdaringa veikla ir remia ne pelno siekiančias organizacijas. Alų gaminanti kompanija „Great Lakes Brewing Company“ visa tai vykdo šiek tiek lokaliau – alaus daryklose įkurti restoranai visas maisto gamybai reikalingas daržoves, pieną, mėsą, kiaušinius ir kitus produktus įsigyja iš vietinių ūkininkų. Be to, kompanija netgi įsigijo nemažą sklypą, kuriame ketina pati užsiauginti reikalingas daržoves ir prieskoninius augalus. Vienas šios kompanijos vadybininkų Saulas Kliorys mano, kad taip yra ne tik pateisinamas „žaliosiomis“ idėjomis besiremiančios kompanijos statusas, bet ir palaikoma vietinės bendruomenės ekonominė gerovė. „Kam gi ieškoti produktų kažkur kitur, jei viską galima rasti čia pat?
„Žaliųjų“ idėjų įgyvendinimas nebūtinai reiškia prisidėjimą prie globalių aplinkosaugos problemų sprendimo. Tokios idėjos gali būti puikiai įgyvendinamos ir veiklą vykdant tiesiog savame kieme“, - savo požiūrį paaiškino Kliorys.