Žmogaus pavardė yra kaip prekių ženklas, kadaise sakė premjeras Andrius Kubilius. Ir neklydo – pasaulyje dažnai į patentų biurus kreipiasi žmonės ir prašo užregistruoti jų vardą ar pavardę kaip prekių ženklą.
Tiesa, taip sakydamas premjeras bandė rasti sprendimą kilus ginčui dėl Lietuvos lenkų pavardžių rašymo. Vis dėlto ne vienas verslininkas, kūrėjas, pramogų pasaulio atstovas ar kitokią veiklą vykdantis asmuo savo vardą registruoja kaip prekių ženklą.
Pirmiausia, anot šia sritimi besidominčių teisininkų, taip užkertama galimybė kitiems asmenims pasinaudoti svetimu vardu komerciniais tikslais. Tačiau Lietuvoje, pasak Valstybinio patentų biuro Prekių ženklų ir dizaino skyriaus vedėjos Dignos Zinkevičienės, vardai ir pavardės kaip prekių ženklai registruojami ne itin dažnai.
Susiję straipsniai
Iššūkis naujojo „Apple iPhone“ gamintojams – kuo dar nustebinti? „Apple“ išstūmė „Microsoft“ Koks turėtų būti sėkmingos įmonės logotipas? Nusipelniusiems valstybei įteikti ordinai ir medaliai „Aviva Lietuva“ vadovė A. Ungulaitienė keičia pavardę
„Dažniausiai registruojami įvairūs simboliniai pavadinimai, kurie neretai yra naudingesni ir tampa populiaresni nei konkretaus asmens vardas ar pavardė“, – aiškino specialistė.
Anot jos, ar užregistruotas žmogaus vardas išpopuliarės kaip prekių ženklas, priklauso nuo prekių. „Jeigu tai kokybiška, reikalinga prekė, patinka vartotojams, tuomet galima tikėtis, kad išpopuliarės ir prekių ženklas. Ši taisyklė galioja visiems ženklams – ne tik kaip prekių ženklai registruotiems asmenų vardams“, – tvirtino D. Zinkevičienė.
Padeda atpažinti
Registruojant asmens vardą kaip prekių ženklą svarbu ir tai, kad srityje, kurioje registruojamas prekių ženklas, jo savininkas turėtų įdirbį. „Pavyzdžiui, dizaineris Juozas Statkevičius turi tris registruotus prekių ženklus, – pasakojo Valstybinio patentų biuro specialistė. – Jo vardas, jo naudojami prekių ženklai asocijuojasi su kokybiškais, prabangiais drabužiais, nes šioje srityje jis turi didelį įdirbį. Tačiau jeigu jo prekių ženklai būtų pradėti naudoti kepant pyragus, vartotojas greičiausiai suabejotų, ar verta pirkti.“
Pasak D. Zinkevičienės, prekių ženklas vartotojui yra kaip skiriamasis produkto bruožas, jis padeda atpažinti mėgstamą produktą. „Jeigu vartotojui patiko produktas, kitą kartą jis ieškos ženklinto tuo pačiu prekių ženklu. Ar prekių ženklas bus asmens vardas, pavardė, ar bendrinis žodis, reikšmės neturi“, – aiškino ji.
Ši taisyklė negalioja įžymių žmonių vardams, registruotiems kaip prekių ženklai, nes vartotojai visais laikais mielai graibstė produktus, pavadintus jų dievaičių vardais. Tačiau panašu, kad Lietuvoje įžymybės neskuba patentuoti savo vardų, leisti jais pavadintų produktų linijų.
Susieta su verslu
Pasak kompanijos „AAA Baltic Service Company“ vadovės Otilijos Klimaitienės, verslo interesų neturintiems asmenims registruoti savo vardą ar pavardę kaip prekių ženklą nereikėtų.
„Juk prekių ženklai registruojami siekiant turėti išimtinių teisių į juos, – aiškino ji. – Jeigu asmuo nėra verslininkas, turintis, pavyzdžiui, kavinę ar gaminantis saldainius, jam neverta registruoti savo vardo kaip įmonės vardo, prekių ženklo. Pats Prekių ženklų įstatymas nurodo, kad prekių ženklas registruojamas dėl kažko, jį reikia naudoti.“
Įstatyme numatyta, kad užregistruotą prekių ženklą privaloma per penkerius metus panaudoti komercinėje veikloje. Taip pat numatoma, kad negalima kaip prekių ženklo registruoti svetimo vardo, tačiau registruoti savo vardo nedraudžiama. O. Klimaitienė atkreipė dėmesį, kad neretai prekių ženklas yra naudingesnis ir labiau patraukia, kai neturi aprašomojo pobūdžio.
„Pavyzdžiui, kremo prekių ženklai „Agurkinis“ ir „Milda“. Išgirdę „Agurkinis“ manome, kad kremas pagamintas iš agurkų, o vardas niekada neturės aprašomojo pobūdžio“, – aiškino specialistė.
Lygindama Lietuvą su užsieniu, O. Klimaitienė pasakojo, kad užsienyje dažniau galima rasti įmonių pavadinimų, kuriuose figūruoja pavardės, tačiau prekių ženklai tiek Lietuvoje, tiek užsienyje registruojami panašūs.
„Prekių ženklų registracija nėra atsieta nuo prekių, atvirkščiai, susieta su prekėmis ir paslaugomis. Kitaip tariant, ji turi aiškią komercinę pusę. Prekių ženklai registruojami, kai jau turimas verslas, teikiamos paslaugos ar planuojama to imtis“, – tvirtino specialistė.