„Nepaisant didelės darbo vietų pasiūlos ir, atrodytų, gerų finansinių perspektyvų, vis dar tenka išgirsti žodžius – „dirbsiu bet kur, tik ne pardavimuose“. Neretai skeptišką požiūrį lemia specifinė srities atlygio sistema – fiksuota algos dalis ir papildomi priedai už pardavimus. Dažnai žmonėms, ypač turintiems mažiau patirties pardavimuose, tokie priedai asocijuojasi su nestabilumu, kelia abejonių, ar tikrai pavyks juos užsidirbti“, – teigia Laura Duksaitė-Iškauskienė, tiesioginės darbuotojų paieškos įmonės „Master Class Lietuva“ vadovė.
Ji pripažįsta, kad priedų dydį pardavimų srities darbuotojams ne visada lemia tik jų pačių iniciatyva ir pastangos. Tarkime, sektoriuje, kur labai didelė konkurencija ir yra daug rinkos dalyvių, siūlančių sąlyginai vienodus produktus, paslaugas už panašią kainą, pasiekti gerų rezultatų daug sunkiau. Taip pat priedų dydį lemia ir kompanijoje užimama pozicija – nuo paprasto vadybininko iki pardavimų vadovo.
Be to, įmonės taiko skirtingus priedų pardavimų darbuotojams modelius. Dažniausiai pasitaikantys – pardavimų specialistams skiriamas tam tikras procentas nuo įmonės apyvartos ar pelno arba sudaromi individualūs ar komandiniai pardavimo planai. Įvykdžius tokį planą, tarkime, 100 proc., darbuotojai gauna vieno dydžio priedą, o 80 proc. – kito. „Vieno modelio kaip efektyviausio išskirti negalėčiau, juos lemia verslo specifika, veiklos sritis“, – sako „Master Class Lietuva“ vadovė.
Anot L. Duksaitės, priklausomai nuo veiklos srities, skiriasi ir darbdavių pardavimų specialistams keliami reikalavimai. Lietuvos gamybos įmonių pardavimai yra labiau orientuoti į užsienio rinkas, ypač Rytų šalis. Todėl iš norinčiųjų dirbti šioje srityje neretai pageidaujama puikiai kalbėti rusų kalba, o tai nemažai daliai jaunesnių negu trisdešimties metų lietuvių jau yra kliūtis. Kuomet paslaugų pardavimų rinka daug yra lokalesnė.
„Apskritai verslo reikalavimai pardavimų specialistams per kelerius metus žymiai šoktelėjo į viršų. Užmirštas požiūris, kad „parduoti gali bet kas“. Ieškoma kandidatų su ekonominiu, vadybiniu išsilavinimu. Taip pat svarbu patirtis, iniciatyva, tikrinami kandidato darbo metodai. Žinoma, šioje srityje labai svarbios ir žmogiškosios savybės“, – sako „Master Class Lietuva“ vadovė.
Šiuo metu patys pardavimų specialistai Lietuvoje aktyviausiai dairosi darbo užsienio kapitalo įmonėse arba siekia bendradarbiauti su užsienio klientais, kurių geografija apima tiek Rytų, tiek Vakarų, tiek Skandinavijos rinkas. Taip pat jie dažnai išsako norą dirbti su ypač aukštos kokybės produktais ar paslaugomis bei pageidauja rinktis sritį, kurioje susiklosčiusi normali konkurencija, t. y. rinka „nepersotinta“.