Antežeriuose (Vilniaus r.) gyvenantis Arnas susiduria su sunkumais nuvykti į darbą Vilniaus mieste. Pašnekovo teigimu, nors pastaruoju metu situacija su autobusais šiek tiek pagerėjo (vietoje vieno maršruto dabar yra du), reisai vis tiek yra per reti.
„Pavyzdžiui, ryte norint važiuoti į darbą centre ar kur nors miesto link, reikia važiuoti su 32 autobusu, kuris rytais kursuoja kas 20, o kartais ir 40 minučių. <...> Dar prastesnė situacija norint grįžti iš darbo, kadangi ne kartą yra pasitaikę ir tokių atvejų, kai autobusai prasilenkia keliomis minutėmis ir tuomet turi laukti kol už 20–40 min. atvažiuos kitas autobusas. Galiausiai visa kelionė užtrunka ilgiau nei važiuojant automobiliu iš Vilniaus į Kauną, nors man nuo Vilniaus senamiesčio iki namų reikia važiuoti apie 10–15 kilometrų“, – pasakoja Arnas.
Jo teigimu, negelbėja ir antro kursuojančio autobuso maršrutas.
„Dažnai laikai būna sudėti gana arti vienas kito, tai kol atvyksti iki antrojo autobuso stotelės, jis jau būna išvažiavęs ir tu vėl gana ilgą laiką lauki kol atvyks kitas autobusas“, – sako pašnekovas.
Daugiau viešojo transporto – tik nuo rugsėjo
Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ duomenimis, pastaraisiais metais kelionių viešuoju transportu skaičius auga ir atsistato į priešpandeminį laikotarpį. Visgi vasaromis kursuoja mažiau autobusų ir troleibusų.
„Vasaros sezonu viešuoju transportu (toliau VT) atliekamų kelionių skaičius sumažėja apie 25–30 proc., atitinkamai mažėja ir VT priemonių skaičius miesto maršrutuose bei jų kursavimo intervalai. Šios vasaros sezonu, nuo birželio 22 d. iki rugpjūčio 31 d., maršrutuose kursuos apie 20 proc. mažiau VT priemonių nei iki vasaros sezono pradžios“, – komentuoja vyr. viešojo transporto eismo planavimo analitikė-inžinierė Viktorija Katilienė.
Daugiau viešojo transporto priemonių iš garažų planuojama išvaryti nuo rugsėjo pradžios, t. y. prasidėjus mokslo metams ir vilniečiams grįžus į darbus po atostogų sezono. Atitinkamai autobusai ir troleibusai kursuos dažniau ir bus didesnės talpos nei vasaros sezonu.
Pasak V. Katilienės, dažniausiai transporto priemonių skaičiaus maršrutuose pokyčiui įtakos turi vežėjų turimi resursai, pavyzdžiui, sergamumo padidėjimas žiemos sezonu ar naujų maršrutų įvedimas į viešojo transporto sistemą.
„Kaip antai, nuo š. m. balandžio 22 d. sostinėje pradėjo kursuoti naujas – 123 elektrinių mažos talpos autobusų maršrutas, kuris pagerino susisiekimą vilniečiams ir miesto svečiams, vykstant iš Žemųjų Panerių į centrą, link Lukiškių aikštės.
O 2023 m. nuo rugsėjo mėn. pradėjo kursuoti taip pat naujas mažos talpos elektrinių autobusų maršrutas – 125 Fabijoniškės – Visorių g. – Bajorai – Mokslininkų g. – Visoriai. Jis skirtas viešojo transporto susisiekimui tarp gretimų gyvenamųjų rajonų (Visorių, Bajorų, Fabijoniškių) ir ugdymo įstaigų bei pagrindinio persėdimo taško – Fabijoniškių žiedo“, – vardija pašnekovė.
Šiuo metu esančius maršrutus sostinėje aptarnauja bendrovės „Transrevis“, „Vilniaus viešasis transportas“ ir „Kautra“.
Vairuotojai skuba išvykti
Arnas beda pirštu į dar vieną problemą – į autobusą gali pavėluoti net ir atėjęs laiku. Mat kai kurie vairuotojai iš stotelės išvyksta 1–2 minutėmis anksčiau nei nurodyta grafike, todėl dalis keleivių yra paliekami.
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) teigia apie šią problemą žinantys.
„Taip, kartais atsitinka taip, kad vairuotojai minute ar keliomis paskuba atvykti ar išvykti. Remiantis mūsų vidine statistika, skubėjimas pirmąjį šių ketų pusmetį sudarė apie 5 proc. visų autobusų ir troleibusų sustojimų. Tai reiškia, kad tokią procentinę dalį nuo visų sustojimų stotelėse per mėnesį vairuotojai bent minute skubėjo išvažiuoti iš stotelės“, – komentuoja VVT atstovė Gintarė Žalytė-Štarienė.
Bendrovė teigia suprantanti, kad net ir nedideli nukrypimai nuo tvarkaraščio gali sukelti nepatogumų keleiviams, todėl rekomenduoja stebėti eismą esamuoju laiku programėlėse „Traffi“ arba „M.ticket“.
VVT pastebi, kad skubėjimą dažniausiai lemia besikeičiančios eismo sąlygos vasaros bei sezoninių atostogų metu. Tad jeigu troleibusas ar autobusas nesusiduria su eismo spūstimis, nestovi prie šviesoforų, gali nutikti taip, kad į stotelę jis atvyks ne minučių tikslumu.
Bendrovė tikina ieškanti būdų, kaip sumažinti viešojo transporto skubėjimų atvejus.
„Pavyzdžiui, e.bilieto sistema su integruota navigacija vairuotojui suteikia galimybę sekti, kada turi išvykti iš artimiausios kontrolinės stotelės. Taip pat reguliariai stebimas ir kontroliuojamas suskaitmenintas punktualumas naudojantis transporto priemonėse esančios GPS įranga siunčiamais duomenimis. Žinoma, nuolat su vairuotojais kalbame apie punktualumo svarbą keleiviams bei jiems patiems“, – teigia Gintarė Žalytė-Štarienė.
Tiesa, viešasis transportas gali vėluoti ir dėl kelio darbų, kurių vasarą sostinėje yra nemažai. Šiuo metu vykdomi nuotekų rekonstrukcijos darbai Kalvarijų g. Yra ribojamas eismas, laikinai keičiasi viešojo transporto maršrutų trasos.
Sostinės gatvėse vyksta naujų troleibusų bandomieji važiavimai
Į Vilniaus gatves išriedėjo naujieji troleibusai. Tiesa, kol kas tai tik bandomieji važiavimai, kurie bus atliekami siekiant įvertinti sistemų funkcionalumą bei realias elektros sąnaudas eksploatuojant transporto priemonę.
Pasak VVT, iš viso bus atliekami keturi bandomieji važiavimai. Vieno važiavimo metu troleibusas konkrečiu maršrutu važiuos apie 50 km. Siekiant imituoti keleivius, troleibusai bus pakrauti 2 500 kg svorio smėlio maišais.
Kelionių metu bus fiksuojami tokie parametrai kaip išorės ir vidaus temperatūra, kelio būklė, panaudota elektros energija tam tikram atstumui įveikti, nurodo VVT.
Kol kas bandomieji važiavimai vyksta su 20-ia naujų troleibusų.
ELTA primena, kad Vilniaus savivaldybė pernai sudarė sutartį su „Škoda Electric“, pagal kurią įsigijo 91 troleibusą. Bendra sutarties vertė siekia daugiau nei 52 mln. eurų.
Svarstė plėsti maršrutų tinklą
Šių metų pradžioje Vilniaus savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ pranešė svarstanti plėsti maršrutų tinklą įvedant naujus, keičiant esamus bei didinant jų dažnį. Įmonė pažadėjo paskelbti vežėjo konkursą.
„Reikalingi viešojo transporto sistemos pokyčiai, numatant esamų maršrutų trasų pakeitimus, naujų maršrutų įvedimą, viešojo transporto kursavimo dažninimą bei transporto priemonių atnaujinimą“, – sausio mėnesį BNS sakė „Susisiekimo paslaugų“ atstovė Greta Vasiliauskaitė.
Pasak jos, rinkos konsultacija siekiama tik pasiruošti galimam konkursui.
Būsimas vežėjas turėtų pasiūlyti paslaugas pagal pateiktus tvarkaraščius, keleiviai turės būti vežami naujais autobusais. Preliminariais duomenimis, jis turėtų aptarnauti 20 maršrutų, turėti bent 92 autobusus ir 10 proc. jų rezervą. Autobusai turėtų būti varomi elektra su bent 14 sėdimų vietų keleiviams.