Padidėjusį grąžinamų prekių srautą kasmet pastebi ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba – institucijos teigimu, maždaug sausio pradžioje, sulaukiama didesnio su prekių grąžinimu susijusio skundų kiekio nei įprastai.
Apsiperkant internetu – grąžinamų prekių sąrašas ilgesnis
Elektroninės parduotuvės „Pigu.lt“ komunikacijos atstovė Raimonda Strazdauskaitė sako, kad nors internetinės prekybos apimtys šiemet ir išaugo, apie grąžinimų kiekį to pasakyti kol kas nebūtų galima, bet jau sausio pradžioje, stebint praėjusių metų tendencijas, tikimasi ryškesnio grąžinimo užklausų padidėjimo.
„Po švenčių, sausį, tikėtina grąžinimų bus kiek daugiau nei įprastai, tačiau remiantis 2020 m. sausio duomenimis, tas pokytis bus nežymus“, – grąžinimų kiekį elektroninėje parduotuvėje po didžiųjų metų švenčių komentuoja R. Strazdauskaitė.
R. Strazdauskaitės teigimu, daugiausiai grąžinamomis prekėmis išlieka populiariausios prekės – šių prekių kategorijų proporcijos daugmaž atitinka.
„Dažniausiai klientai grąžina kūdikių, namų apyvokos, sporto ir laisvalaikio, aprangos prekes, mobiliųjų ar kitų elektroninių įrenginių aksesuarus. Tokiais atvejais dažniausia nurodoma priežastis – netinkamas dydis ar spalva“, – dalijasi „Pigu.lt“ atstovė.
R. Strazdauskaitė patvirtina, kad perkant internetu grąžinamų prekių sąrašas yra kiek platesnis nei numatyta mažmeninės prekybos nuostatuose.
„Pavyzdžiui, jeigu pirkėjas internetu įsigijo telefoną ir visai jo nepanaudojo, tai el. parduotuvei gali telefoną grąžinti per 14 dienų. Įsigytą prekę grąžinti be jokios priežasties klientai gali per 14 dienų, terminas prasideda kitą dieną po prekės gavimo“, – papildo R. Strazdauskaitė.
„Pigu.lt“ komunikacijos atstovė prideda, kad internetu įsigyta grąžinama prekė, kaip ir mažmeninėje prekyboje, turi atitikti visus prekių grąžinimo nuostatuose numatytus punktus – būtina išsaugoti ir nepažeisti prekės pakuotės, prekę apžiūrėti tik taip, kaip tai būtų daroma atsiimant ją prekybos vietoje.
Taip pat labai svarbu išsaugoti pirkimą-pardavimą patvirtinantį dokumentą.
„Tiesa, būna atvejų, kad norint tinkamai apžiūrėti prekę, klientui tenka pažeisti pakuotę. Tokiu atveju geranoriškai leidžiame klientams grąžinti ar keisti tokiose pakuotėse esančias prekes, o ieškodami kiek įmanoma tvaresnių verslo sprendimų, vėliau grąžintas prekes parduodame pateikdami klientams informaciją, kad prekės yra su pažeista pakuote“, – išskirtinius atvejus komentuoja R. Strazdauskaitė.
Šiek tiek keičiasi tvarka
Mažmeninės prekybos drabužiais „Aprangos“ grupės atstovo Tado Marčiukaičio teigimu, po prekybos sugriežtinimo prekių grąžinimo tvarka šiek tiek keitėsi tik fizinėse parduotuvėse – apsiperkant internetu ji išliko tokia pati.
Tokiems pokyčiams įtakos padarė daugiau karantino ribojimai, o ne tai, kad prekės dažniau perkamos internetu, sako „Aprangos“ grupės atstovas.
„Jei įsigytų prekių grąžinimo terminas nėra pasibaigęs iki gruodžio 16 d., jis pratęsiamas atitinkamam laikotarpiui, kol galioja Vyriausybės nutarimas dėl parduotuvių veiklos ribojimo.
Į prekės grąžinimo terminą nebus įskaičiuotas parduotuvės, kurioje buvo apsipirkta, uždarymo laikotarpis. Sušvelninus karantino sąlygas, veiklą vėl vykdančios parduotuvės galės priimti grąžinimus“, – skelbiama parduotuvės internetiniame puslapyje.
„Aprangos“ grupės atstovas papildo, kad bendra prekių grąžinimo tvarka, net ir didesnei daliai prekybos persikėlus į elektroninę erdvę, nepakito.
„Prekėms galioja tos pačios taisyklės tiek perkant parduotuvėje, tiek internetu. Prekių grąžinimo terminai nesikeičia ir lieka tokie, kokius numato įstatymas – 14 dienų arba 30 dienų, jei tokį terminą numato konkretaus prekės ženklo ar parduotuvės grąžinimo taisyklės“, – prideda T. Marčiukaitis.
Padaugėja ne tik skundų, bet ir konsultacijų
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Natalija Jarmulkovič patvirtina, kad po žiemos švenčių vartotojai į tarnyb1 kreipiasi dažniau nei įprastai.
„Daugiausiai kreipimaisi yra susiję su sezoninėmis prekėmis – dėl įvairių sezoninių prekių, dovanų grąžinimo, laiku nepristatytų prekių atsisakymo.
Kadangi Vartotojų teisių apsaugos įstatymas pirmiausia numato vartotojo teisę dėl grąžinimo kreiptis į pardavėją, tai su grąžinimu susijusių skundų daugiausiai sulaukiame kiek vėliau – sausio mėnesį.
Šiuo metu tokio pagausėjimo dar nematome, daugiau priimame konsultacijų – ar galima grąžinti vieną ar kitą prekę, kaip tą padaryti“, – papildo N. Jarmulkovič.
VVTAT atstovė pastebi, kad pagal dabartinius teisės aktus, apsiperkant internetu pirkėjas iš tiesų turi daugiau galimybių grąžinti ar pakeisti įsigytas prekes, kurios galbūt fizinėje parduotuvėje nėra grąžinamos.
Tiesa, pagal individualius užsakymus gaminamos prekės – ta prekių kategorija, kurios nėra galimybės grąžinti pardavėjui nepriklausomai nuo to, ar ji buvo įsigyta fizinėje ar internetinėje parduotuvėje.
„Pagal specialius išmatavimus pasiūtos užuolaidos, vizitinės kortelės su žmogaus vardu ir pavarde, taip pat marškinėliai su specifiniu užrašu ir pnš. Tokios prekės yra laikomos individualiu užsakymu ir pinigai už jas nėra grąžinami“, – prideda institucijos atstovė.
N. Jarmulkovič atkreipia dėmesį ir į dabartinę situaciją šalyje – atstovės teigimu, jeigu vartotojui nutiko taip, kad karantino laikotarpiu parduotuvė, kurioje jis apsipirko iki karantino, prekybos nevykdo, tai iš vartotojo pusės išlieka pareiga kreiptis per 14 darbo dienų nuo prekės įsigijimo į pardavėją.
„Tai padaryti galima prieinamomis ryšio priemonėmis – telefonu, elektroniniu ar fiziniu paštu. Toliau jau pardavėjas turėtų bendradarbiauti ir sutarti su vartotoju, kokiu būdu saugiau ir greičiau galima būtų pakeisti arba grąžinti prekę.
Iš vartotojo pusės išlieka pirminė pareiga per 14 dienų nuo prekės įsigijimo kreiptis į pardavėją“, – prekių, įsigytų fizinėse parduotuvėse iki karantino sugriežtinimo grąžinimo niuansus komentuoja N. Jarmulkovič.