Neseniai Lietuvą sukrėtė žinia apie taksi vairuotojo lytiškai išnaudotą nepilnametę. Tokie kraštutiniai atvejai, kaip ir peiliu grasinantys klientai, būna gan reti.
Vis tik neblaivūs keleiviai su bokalais automobiliuose, kontaktų prašantys, grasinantys ar net prie namų automobilyje tykantys vairuotojai pasitaiko dažniau.
Taksistas merginą stebėjo pro langus
Jauna mergina Viktorija (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi) tv3.lt žurnalistams papasakojo, kad vėlų vakarą išsikvietė taksi iš Vilniaus centro į namus.
Anot jos, automobilį vairavęs jaunas vaikinas iš Alytaus labai palaikė pokalbį, nieko asmeniško neklausė, buvo mandagus.
„Bet sėdėdama gale mačiau jo žvilgsnius per veidrodėlį, sankryžose vis atsisukdavo. Į kelionės galą pasakė, kad esu graži. Padėkojau, bet jaučiausi nepatogiai – juk tą sako svetimas vyras ir dar kai esu jo mašinoje.
Kai privažiavome mano namus, pasakiau jam, kad sustotų ir paleistų mane. Bet jis labai delsė sustoti, pravažiavo, tada apsuko automobilį ir galop sustojo“, – prisimena mergina.
Ji nurodė, kad sustojęs taksi vairuotojas uždegė šviesą ir į ją atsisuko. Atsiskaičiusi už kelionę Viktorija jau ketino išlipti, tačiau jis ėmė prašyti jos kontaktų.
„Labai pasimečiau. Sumelavau, kad turiu vaikiną. Vairuotojas paprašė išlipti. Įėjusi į laiptinę užlipau iki antro aukšto, pažiūrėjau pro langą ir jis ten laukė. Galvojau, kad galbūt laukia naujo iškvietimo, bet mačiau, kad stebi langus.
Nusprendžiau nelipti iki savo aukšto, kad nematytų, kur sustosiu, todėl prisėdau ant laiptų. Gana ilgai sėdėjau, laukiau, kol užges šviesos ir atrodys, kad jau nuėjau namo. Po nemažai laiko tik išgirdau, kaip jis nuvažiavo ir pro langą jo nebesimatė“, – patirtimi dalinosi mergina.
Ji piktinosi, kodėl merginos vėlais vakarais negali jaustis saugios net taksi, už kuriuos sumoka pinigus, ir kodėl visada, lipant į automobilį, kurį vairuoja vyras, reikia jausti stresą ir baimę.
Grasinimai, persekiojimai ir nepagrįsti kaltinimai
Vienas vaikinas socialiniuose tinkluose teiravosi, ką daryti, jeigu taksistas kaltina nuo galinės sėdynės pavogus jo piniginę.
„Sako, kad turi įrašą ir kaltina, prie namų laukia, nors aš jos tikrai neėmiau. Vėliau buvo prie mano namų keliese atvažiavę, sako: išeik, išsiaiškinsim. O namie nebuvau“, – patirtimi su „GoFast“ darbuotoju dalinosi vaikinas.
Paklausus, ką daryti tokioje situacijoje, Policijos departamento Komunikacijos skyrius teigė, kad situacijų būna įvairių ir kiekviena jų yra individuali.
Anot jo, galimos nusikalstamos aplinkybės ir galimi kaltininkai paaiškėja tyrimo metu. Tad apie nusikalstamas veikas, grasinimus, persekiojimus atstovai ragina pranešti policijai.
Departamentas įvardijo, kad, remiantis Baudžiamojo kodekso 236 straipsniu „Melagingas įskundimas ar pranešimas apie nebūtą nusikaltimą“, tas, kas melagingai įskundė įstaigai ar pareigūnui, turinčiam teisę pradėti baudžiamąjį persekiojimą, nekaltą asmenį kaip padariusį nusikalstamą veiką, jeigu dėl to šis asmuo pradėtas persekioti, arba pranešė apie žinomai nebūtą nusikaltimą, baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės atėmimu iki 2 metų.
Vis tik už persekiojimą žmonės baudžiami tik tuo atveju, jei dėl to nukentėjęs asmuo buvo priverstas pakeisti gyvenamąją vietą, darbą ar mokymosi įstaigą, arba buvo padarytas kitoks neigiamas poveikis jo socialiniam gyvenimui, neigiamas poveikis jo emocinei būsenai.
Už tai gali grėsti viešieji darbai, bauda, areštas arba laisvės apribojimas (Baudžiamojo kodekso 148 straipsnis „Neteisėtas žmogaus persekiojimas“).
Vidury kelionės praneša, kad neturi pinigų
„GoFast“ vadybininkas Edvinas Sudeika nurodė, kad įmonė yra gavusi iš kliento laišką apie vairuotojo gąsdinimus pavogus jo piniginę.
„Klientas nepasirašė ar kitaip neparašė, kaip jį galėtume rasti sistemoje, kad rastume jo kelionę vairuotojui nustatyti.
Jam nieko neatrašėme, nes netrukus į mus kreipėsi ir vairuotojas, pranešdamas apie situaciją. Jis patikino, kad vyksta ikiteisminis tyrimas“, – komentavo atstovas.
Jis taip pat pabrėžė, kad visais tokiais ir panašiais atvejais situacijos sprendimui yra teisėsaugos institucijos. Ir pridūrė, kad tokie atvejai tikrai nėra dažni.
Taksi bendrovės „1820.lt“ vadovas Artur Pokunov nurodė, kad atvejų, kuomet klientai pavagia ką nors iš taksi automobilių, nėra daug.
„Klientai dažniausiai yra puikūs žmonės, kaip ir mes visi. Aišku, dažniau pasitaiko, kad keleiviai nesusimoka už paslaugą. Vidury kelio keleivis praneša, kad nemokės, nes neturi pinigų. Tenka tokį išlaipinti. Dažnai tokie keleiviai būna agresyvūs“, – pasakojo jis.
A. Pokunov teigimu, amoraliai ar kitaip netinkamai besielgiančių taksi vairuotojų pasitaiko itin retai: „Mūsų įmonėje tokios situacijos neprisimenu.“
Sudirbti automobiliai ir grasinimai peiliu
Taigi būna nemažai ir atvirkštinių situacijų, kai rūpesčių pridaro pavežimo paslaugomis besinaudojantys asmenys.
Pavežėju dirbantis kaunietis socialiniame tinkle rašė, kad jo automobilyje vienas klientas naktį privėmė, tačiau vairuotojas to nepastebėjo ir visą naktį vežiojo kitus:
„Kiti keleiviai lipo ir toliau važinėjo, nes tamsu buvo. Tai klientai irgi nematė, kur sėda. Tik prašvitus pamačiau.“
Kiti šiame sektoriuje dirbantys lietuviai tikino, kad už tokį automobilio sudirbimą reikėtų prašyti mažiausiai 200 eurų – už cheminį valymą ir prarastą laiką, per kurį dėl valymo buvo prarasti klientai ir pinigai. O jeigu nesutinka mokėti, reikia kviesti policiją.
Vienas vyriškis papasakojo, kad turėjo panašią situaciją: „Grynųjų turėjo 100 eurų. Atėmiau visus. Bet reikėjo baigti darbą, o buvo pats vakaras ir gerai ėjo. <...> Valymas kainavo 130 eurų.“
Kitas pasidalino, kad apdirbęs automobilį klientas mokėti 200 eurų nesutiko, buvo iškviesta policija, kuri nurodė, kad už valymą klientas turi sumokėti 60 eurų: „Tas atnešė 60 eurų, bet kitą kartą nesutiksiu.“
„1820.lt“ vadovas neslėpė, kad tikrai būna tokių atvejų, kuomet klientai elgiasi amoraliai ar nelegaliai.
Anot jo, dažniausiai tai pasitaiko su neblaiviais keleiviais: „Žinote, kai į jūsų automobilį įsėda girtas nepažįstamas arba dar geriau – girta kompanija, gali nutikti bet kas.
Pavyzdžiui, net su peiliu iš vairuotojų reikalaudavo atiduoti pinigus.“
Vairuotojų elgesį neva iššaukia klientai
Anot A. Pokunov, grubų vairuotojų elgesį dažniausiai esą iššaukia keleivių elgesys.
„Pasitaiko kažkuo nepatenkintų keleivių ir susidaro konfliktinės situacijos, kurios baigiasi vairuotojų kaltinimais.
Pavyzdžiui, kad vairuotojas neleido keleiviui automobilyje parūkyti arba uždraudė įlipti su atidarytais alkoholiniais gėrimais ar net bokalais“, – vardijo pašnekovas.
Pasak „1820.lt“ atstovo, taksi vairuotojai privalo žinoti, kaip nesivelti į konfliktus, išmanyti jų valdymą.
„Bet kokiu atveju, jeigu konfliktas įvyksta, pas mus su vairuotoju pravedamas pokalbis – kaip buvo galima išvengti nemalonios situacijos. Su keleiviais pokalbius dažniausiai praveda patys vairuotojai. Tokių pokalbių vaizdo įrašus neretai galima matyti socialiniuose tinkluose“, – komentavo pašnekovas.