Verslo specialistai, psichologai ir tyrinėtojai neturi bendros nuomonės apie moterų valdomo verslo ypatumus. Vieni mano, kad vyro ir moters vadovavimo verslui stilius neskiria. Kiti linkę daugumą gero vadovo savybių priskirti būtent moterims.
Niekas nesiginčija, kad moteris ir vyras skiriasi ne tik fiziniu kūnu, bet ir charakterio ypatybėmis, poelgių logika, gyvenimo vertybėmis ir prioritetais. Tradiciškai manoma, kad vyrai labiau orientuojasi į įvairių su verslu ir karjera susijusių situacijų sprendimais, todėl atkakliau nei moterys veržiasi į pergalę, yra pasirengę rizikuoti, nuosekliau siekia tikslo. Vyrai nelinkę pasikliauti tvirtu užnugariu, jiems reikia asmeninės kovos, iššūkių ir pergalių, plačių perspektyvų. Moterims dažniausiai priskiriami kiek siauresni tikslai – šeima ir namai, tačiau šiandieninės moters troškimų ir interesų ribos nusidriekia gana toli už keturių namų kampų. Kiekvienas mūsų pažįsta bent po keletą karjeros moterų, atkakliai besiveržiančių į didesnes ar mažesnes verslo pasaulio viršūnes, aktyviai kovojančių už idėjas.
Kol sociologai dėlioja mokslinius veikalus apie tai, kuo skiriasi moteriškas vadovavimo verslui stilius, įmonių vadovai jau seniai įsitikino: ir moterys, ir vyrai gali pasiekti reikšmingų pergalių ir jų siekia. O skiriasi ar sutampa jų metodai – galbūt dažniau priklauso ne nuo lyties, o tiesiog nuo žmogaus asmeninių savybių.
Mitai ir tiesa apie moteris versle
* Emocijos liejasi laisvai
Moteris, palyginti su vyru, labiau nenuspėjama ir emocingesnė, daugelyje situacijų reaguoja jautriau, ilgiau graužiasi dėl nesėkmės, labiau linkusi mintyse vėl ir vėl sukti nesėkmingo scenarijaus filmuką ir analizuoti įvairius niuansus „kas būtų, jeigu...“
Taip, jei moteris išties labai emocinga – gali pakenkti dalykiškos darbuotojos įvaizdžiui. Emocijų perteklius gali lemti neobjektyvius sprendimus, o tai laikoma vienu rimčiausių vadovo trūkumų.
Tačiau net įvertinus padidintą emocingumą tenka pripažinti, kad priimdama sprendimus moteris vadovė dažniau vadovaujasi ne tik šalto apskaičiavimo metodika, bet ir daugybe kitų problemos aspektų – jų „vyriškojo stiliaus“ vadovai gali apskritai neapgalvoti. Moterims labiau rūpi asmeniniai santykiai, jos jautriau reaguoja į kolektyvo moralinį ir psichologinį klimatą, rečiau griebiasi griežtų sankcijų darbuotojams kontroliuoti. Ir tai gali būti net labai didelis privalumas prieš klasikinį vyrišką vadovavimo stilių.
* Minkšta kaip šilta vilna
Manoma, kad moteris – minkštesnė charakteriu ir lengviau pasiduoda svetimai įtakai. Iš dalies ši mintis teisinga. Tačiau ne paslaptis, kad dauguma sėkmės pasiekusių moterų vis dėlto drąsiai ir ryžtingai geba laikytis įsitikinimų, jei tai naudinga verslui. Versle moteriškas minkštumas pasireiškia dažniausiai ten, kur natūraliai reikia daugiau lankstumo. Moterys lengviau adaptuojasi kintant sąlygoms ir aplinkybėms, adekvačiai vertina situaciją. Kaip tik moterys rečiau nei vyrai švaisto laiką raganų medžioklei, arba nesėkmės kaltininkų paieškai, o susikoncentruoja ir imasi veiklos, kuri pakeistų nepalankią situaciją. Ir tai – ne bevališkumas, o lankstumas ir diplomatiškumas, priverčiantis užtikrinant gerus santykius su verslo partneriais.
Beje, kilus konfliktinei situacijai, moterims būdinga analizuoti problemą ir ją spręsti, o ne bėgti nuo nesusipratimų ir užmerkti prieš juos akis.
* Išmintingi sprendimai
Ne veltui net įvairių tautų pasakose vyrams priskiriamas avantiūristiškas trečiojo brolio vaidmuo, leidžiantis ieškoti ir atrasti, klysti ir eiti pirmyn. Moterims skirta išmintingų ir apsukrių, tarsi iš šalies viską stebinčių sprendėjų vieta. Šeimoje būtent moteriai dažniausiai tenka ieškoti tokio sprendimo, kad visiškai patenkintų visų šeimos narių interesus. Perkėlus tokį elgesio modelį į verslą, rezultatai gali maloniai nustebinti. Pastebėta, kad moterys išties efektyviau nei vyrai geba paskirstyti darbus pavaldiniams, užduotis suplanuoti etapais. Moteris labiau nei vyras pasirengusi bendradarbiauti, o ne dominuoti, taigi noriai palaiko kolektyvinius sprendimus, suteikia galimybių kitiems darbuotojams parodyti iniciatyvą.
Veikdamos nuosekliai ir etapais moterys verslininkės dažniau renkasi taktinį, o ne strateginį valdymo būdą. O kaip tik šis modelis labiau atitinka sparčiai kintančias šiuolaikinės rinkos sąlygas.
* Intuicija
Galima tikėti arba netikėti intuicijos egzistavimu, tačiau negalima nesutikti, kad daugelis moterų turi savotišką šeštąjį jausmą. Sunku suvokti, kokie impulsai leidžia joms sėkmingai įveikti krizines situacijas. Mokslininkų teigimu, moterims, kitaip nei vyrams, sprendžiant krizes aktyviau veikia kairysis smegenų pusrutulis.
Dar priešistoriniais laikais vyrai buvo priversti palikti jaukius urvus ir medžioti, kad aprūpintų save ir šeimą maistu. Toks mąstymas per kartų kartas išvystė gebėjimą išeiti iš patogumo zonos ribų ir gebėjimą prognozuoti įvykius, tobulino erdvinį mąstymą. Savybės, kadaise leidusios sėkmingai sumedžioti mamutą, ir dabar vyrus lengviau nei moteris paverčia verslo rykliais.
Moterims buvo lemta viską daryti priešingai. Kol vyrai medžiojo, jos kūreno laužą, stebėjo aplinką ir ją supančius žmones – kad galėtų laiku užbėgti nelaimei už akių, jog maksimaliai užtikrintų gerovę ir patogų gyvenimą savo aplinkoje. Dabar tai vadinama gebėjimu bendrauti, geresniu neverbalinės komunikacijos ženklų suvokimu ir net šeštuoju jausmu – intuicija. Kaip tik šios savybės moterims verslininkėms leidžia pasirūpinti kolektyvo mikroklimatu, vadovauti skirtingiems projektams vienu metu, savo labui išnaudoti esamą situaciją ir tik vėliau orientuotis į naujų teritorijų ir verslo sričių užvaldymą.
Pasisekimą pelniusios moterys
Carly Fiorina – kompanijos „Hewlett-Packard“ (HP) generalinė direktorė. Kai tik ji atėjo į kompaniją, iš karto ėmėsi permainų. Jos iniciatyva daugiau nei 80 smulkių skyrių buvo sujungti į keletą stambesnių vienetų. 2002-aisiais ji, įveikusi akcininkų pasipriešinimą, pasiekė, kad kompanija susijungtų su „Compaq“. Dėl šio sprendimo HP užsidirbo didelį pelną. Dabar Fiorina kalba, kad neplanuoja užmigti ant laurų ir svajoja apie karjerą politikoje.
Oprah Winfrey vardą žino visa planeta. 25 metus ji penkis kartus per savaitę pasirodydavo JAV televizijos ekranuose. Jos šou, prasidėjęs kaip „mažo biudžeto plepalai“, vėliau imtas transliuoti 107 pasaulio šalyse. Pati Oprah sako, kad visiškai nenusimano buhalterijoje ir didžiulę žiniasklaidos kompaniją valdo pasikliaudama išskirtinai intuicija. Tuo nelengva patikėti, žinant, kad jos kompanijos pelnas – 300 milijonų dolerių per metus. 2011 metų gegužės 25-ąją buvo transliuotas paskutinysis Oprah vedamas šou. Viena įtakingiausių ir daugiausiai uždirbančių pasaulio moterų nusprendė atsikvėpti ir pailsėti po sunkaus ilgamečio darbo, daugiau dėmesio skirti asmeniniam gyvenimui.
„eBay“ generalinė direktorė Margaret Witman į kompaniją dirbti atėjo 1998-aisiais. Tada „eBay“ turėjo vos 30 darbuotojų. Jai vadovaujant visiems žinomo interneto aukciono pajamos padidėjo šimtus kartų, dabar per metus šiame aukcione parduodama prekių už daugiau nei 20 milijardų JAV dolerių.
Anaiptol ne moterišką veiklos sferą pasirinko dabartinė „BMW Tokyo“ prezidentė Fumiko Hayashi. Pirmuosius žingsnius ji žengė tekstilės pramonėje, tačiau nuo pat vaikystės domėjosi automobiliais. Nepaisydama skeptiško požiūrio į moterį automobilių versle, ji iš pradžių iškopė į sėkmės viršūnę kompanijoje „Honda Motors“, paskui perėjo į „BMW Tokyo“ ir... sumušė visus pardavimo rekordus! Netrukus ją persiviliojo „Volkswagen“, tačiau BMW netruko suprasti, kad šiame vyriškame versle Fumiko – geriausia, taigi 2003 metais ji tapo „BMW Tokyo“ kompanijos prezidente.
Jos tapo istorija
Mary Kay Ash – kosmetika ir deimantai
Mary Kathlyn Wagner gimė 1918-aisiais, ištekėjo sulaukusi 17 metų, netrukus pagimdė tris vaikus. Visą gyvenimą dirbo įvairiose kompanijose, pardavinėjo dar įvairesnes prekes – nuo knygų iki namų apyvokos reikmenų. Tik sulaukusi 45 metų ryžosi įkurti savo verslą – „Mary Kay Inc.“
Nusivylusi, kaip ją dresavo verslo pasaulis, kuriame dominavo vyrai, Mary Kay Ash sudarė sąrašą, ką versle ji regi pozityvaus ir negatyvaus. Tokia analizė padėjo sukurti tobulą verslo planą.
„Mary Kay Inc.“ verslo pradžia – devyni nepriklausomi konsultantai. Kompanijos filosofija grįsta krikščioniškomis tiesomis. Pasak Mary Kay, pirmoje vietoje žmogui privalo būti Dievas, antroje – šeima, ir tik trečioje – darbas. Viena Mary Kay strategijos sėkmės paslapčių buvo skatinimas. Pavyzdžiui, 1969-aisiais labiausiai pasisekimo sulaukusiems pardavimo vadybininkams padovanoti rausvi kadilakai, kitais metais – deimantinės bitės. Šiuo metu kompanija turi per 350 tūkstančių konsultantų, jos apyvarta – daugiau nei milijardas dolerių per metus.
Mary Kay Ash mirė 2001 metais. Bet jos idėjomis grįstas verslas sėkmingai gyvuoja. „Neribokite savęs. Daugelis žmonių nustato sau ribas, kiek esą jie gali pasiekti. Jūs galite padaryti tiek, kiek leis jūsų mintys. Galite pasiekti tai, kuo tikite“, – ši Mary Kay Ash citata tapo svarbiausia daugeliui savo verslą pradedančių moterų.
Anita Roddick – kosmetika ir kilnūs tikslai
Ji sukūrė vieną labiausiai pasaulyje sėkmės sulaukusių kosmetikos industrijų. Anita taip pat garsėja ir kaip socialinių judėjimų versle aktyvistė: kovoja prieš kosmetikos gaminių bandymus su gyvūnais, skatina bendruomeniškumą, saviraišką, kovoja už žmogaus teises ir planetos ekologiją.
Anita Perella gimė 1942-aisiais Anglijoje, buvo trečias vaikas šeimoje, paaugusi dirbo tėvų kavinukėje, kur ir įgijo darbo etikos pagrindų. Vėliau mėgino studijuoti, tačiau nerami siela ir kelionių dvasia nugalėjo – mergina daug keliavo po pasaulį, dirbo įvairius laikinus darbus. 1971 metais ištekėjo už Gordono Roddicko, susilaukė dviejų dukterų, dirbo nuosavame restorane ir nedideliame viešbutuke. Tačiau darbas buvo alinantis ir netrukus abu suprato, kad nori permainų. Anitai sutikus, Gordonas išvyko ieškoti laimės ir nuotykių už Atlanto, o žmoną paliko rūpintis namais ir dviem dukterimis. Kol vyro nebuvo, Anita sukūrė „The Body Shop“. Pirmieji kosmetikos gaminiai pagaminti iš produktų, kuriuos moteris turėjo namuose. Savo pirmąją parduotuvėlę ji atidarė Anglijoje, Braitone. Joje pardavinėta vos keliolika kosmetikos priemonių. Kai vyras grįžo po 10 mėnesių, Anita jau buvo atidariusi dvi parduotuves. Vėliau įmonė išplatino frančizes po visą Angliją. Dabar „The Body Shop“ turi beveik du tūkstančius parduotuvių ir apie 77 milijonus naudotojų.
Beje, Anita buvo pirmoji garsi verslininkė, pradėjusi rašyti tinklaraštį internete. Adresu AnitaRoddick.com ir dabar apstu jos komentarų apie moteris, įvairius judėjimus, politiką ir verslą.
„Mes, verslininkai, esame vienišiai, bastūnai ir ramybės drumstėjai. Sėkmės paslaptis – rasti ir apsupti save išmintingais ir atvirais žmonėmis, kurie mūsų polėkius gali išnaudoti geriems tikslams.“
2007 metais A. Roddicl sužinojo, kad serga hepatitu C, kuris į organizmą pateko dar 1971-aisiais, kai po pirmos dukters gimimo jai buvo perpiltas kraujas. Nežinodama apie klastingą ligą moteris išgyveno tris dešimtmečius. Tais pačiais 2007-aisiais Anita mirė.
Laura Mureikaitė