Dar prieš metus džiaugęsi didėjančiais naujų automobilių pardavimais, rudenį autopardavėjai pasitinka ne taip optimistiškai nusiteikę. Remiantis „AutoTyrimų“ ir „DataCenter“ duomenimis, šių metų rugsėjį naujų lengvųjų automobilių (asmeninio ir komercinio transporto) pardavimai smuko 15 proc.
Ar kalta tik lėtėjanti ekonomika, ar lietuviai pagaliau pradėjo taupyti, vengdami imti paskolą naujam automobiliui pirkti? Kaip tai palietė gausų Lietuvos autovežėjų būrį?
Rugsėjo mėnesio lengvųjų automobilių pardavimų statistika
Lengvųjų automobilių pardavimai smuko 8 proc. (nuo 1659 vnt. 2007 m. rugsėjį iki 1525 vnt. 2008 m. tuo pačiu metu), tačiau ne taip ženkliai, kaip komercinio transporto. „AutoTyrimų“ skaičiavimais, nuosmukis šiame sektoriuje siekė net 52 proc. – per šių metų rugsėjį parduota vos 160 automobilių (tuo pačiu laikotarpiu 2007 m. – 331 vnt.).
Rugsėjo mėnesį Baltijos šalyse (Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje) įregistruoti 5 002 nauji lengvieji automobiliai, tai yra 30 proc. mažiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai (7 131 vnt.). 5 tūkst. naujų automobilių yra prasčiausias mėnesio rezultatas per pastaruosius kelerius metus. Paskutinį kartą mažiau naujų lengvųjų automobilių buvo užregistruota 2006 m. pradžioje, teigiama išplatintame pranešime spaudai.
„DataCenter“ duomenimis, rugsėjo mėnesį didžiausias kritimas užfiksuotas Latvijoje – 47 proc. (iki 1 372 vnt.), Estijoje užregistruota 24 proc. mažiau naujų lengvųjų automobilių (1 944 vnt.), Lietuvos atitinkami rezultatai 15 proc. prastesni nei pernai (1 568 vnt.). Pernai metais ir šių metų pradžioje įspūdingai augę Latvijos rezultatai dabar įspūdingai krenta.
Pagal bendrą skaičių rugsėjo mėnesį daugiausia automobilių užregistruota Estijoje (1 944 vnt.), Lietuvoje – 1 686 vnt., Latvijoje rezultatas prasčiausias – 1 372 vnt. Pagal rezultatus nuo metų pradžios šalys išsidėstę ta pačia tvarka: Estija pirmoje vietoje (23 263 vnt.), antroje – Lietuva (20 875 vnt.), trečioje – Latvija (18 040 vnt.).
Rugsėjį Baltijos šalyse populiariausia markė buvo „Toyota“, šių automobilių užregistruota 594 vnt., antroje vietoje „Volkswagen“ (501 vnt.), trečioje – „Škoda“ (382 vnt.). Pagal šių metų devynių mėnesių rezultatus, lyderių trejetukas toks pat: „Toyota“ – (6 914 vnt.), antroje vietoje „Volkswagen“ (6 368 vnt.), trečioje – „Škoda“ (4 304 vnt.).
Tarp komercinių automobilių rugsėjo mėnesį pirmą vietą išlaikė „Renault“ (72 vnt.), į antrą vietą pakilo „Ford“ (66 vnt.), trečioje „Volkswagen“ ir „Citroen“ (po 57 vnt.). Nuo metų pradžios populiariausi „Citroen“ komerciniai automobiliai (896 vnt.).
Pagal modelius tarp asmeninės paskirties automobilių Baltijos šalyse rugsėjo mėnesį populiariausi „Toyota Avensis“, kurių užregistruota 222 vnt. Į antrąją vietą pakilo „Škoda Octavia“ (188 vnt.), trečioje – „Mazda 6“ (127 vnt.). Nuo metų pradžios vis dar daugiausia užregistruota „Škoda Octavia“ modelių (2 220 vnt.).
Tarp komercinių automobilių rugsėjį populiariausias modelis „Škoda Praktik“ (46 vnt.), antroje vietoje „Renault Master“ (42 vnt.), trečioje – „Volkswagen Caddy“ (35 vnt.). Nuo metų pradžios tarp komercinių automobilių populiariausias „Renault Master“ (427 vnt.).
Anksčiau daug komercinių automobilių įsigydavo statybų ir pervežimo bendrovės. Dabar šie du Lietuvos pramonės sektoriai, švelniai tariant, išgyvena ne pačius geriausius laikus, todėl ir automobilių nuperkama kur kas mažiau.
Šaltinis: „AutoTyrimų“ informacija
Krizė dar tik įsibėgėja
Pervežimų verslu užsiimančių bendrovių atstovai vieningai sutaria, kad krizė įsibėgėja, tačiau pats sunkiausias metas – ateityje.
UAB „Kapratas“ direktorė Irma Vaskes Ernandes mano, kad krizė gali trukti net dvejus metus. „Nuosmukis dar tik prasidėjęs, bet tikrai nepasiekęs „dugno“, - mano p. Irma. Pašnekovė įsitikinusi, kad išvengti krizės gali tik tos bendrovės, kurios sugebės operatyviai reaguoti į rinkos pokyčius, derins įvairius pervežimo maršrutus, atsargiai rinksis klientus, tikrins partnerių patikimumą.
Taip pat vežėjus galėtų gelbėti papildoma veikla. UAB „Kapratas“, be pagrindinės autovežių veiklos, dar verčiasi ir nekilnojamojo turto vystymu, krovinių ekspedijavimu, automobilių prekyba.
UAB „Autoverslas“ komercijos ir pardavimų direktorė Inga Balsytė nusiteikusi optimistiškiau. Bendrovė užsiima multimodalinių gabenimų verslu, kai klientui siūloma optimizuota paslauga, sujungiant į vieną grandį įvairias transporto šakas – jūrinį transportą, geležinkelį, vilkikus.
„Sunkiausias periodas – šių metų paskutinieji du mėnesiai ir 2009 pradžia, vėliau viskas turėtų atsistoti į savo vietas“, - sako bendrovės atstovė I. Balsytė.
Bendrovei daugiausiai rūpinantis tranzitiniais kroviniais, Lietuvos ekonomikos lėtėjimas neturės labai didelės įtakos. Rusijos Federacijos klientai, su kuriais bendraujama jau ne vienus metus, kol kas nepanikuoja ir toliau naudojasi įmonės siūlomomis paslaugomis. „Autoverslas“ valdo ir vienintelį Baltijos šalyse Vievio automobilių logistikos centrą (ALC) bei dukterinę automobilių gabenimo bendrovę „Autoverslo transportas“.
I. Balsytės teigimu, Vievio ALC, siūlantis pardavėjams pilną naujų automobilių paruošimo paslaugą, išliks aktualus net ir sumažėjus naujų automobilių pardavimams. „Klientams mūsų siūlomas Vievio ALC paslaugų paketas leidžia susikoncentruoti į pagrindinę veiklą – automobilių pardavimą. Jiems nebereikia rūpintis jų atvežimu, saugojimu, priešpardaviminiu paruošimu, pretenzijų administravimu“, - pasakoja I. Balsytė.
Automobilių pervežimu užsiimanti dukterinė įmonė „Autoverslo transportas“ efektyvina savo veiklą, peržiūri plėtros planus ir stengiasi pasirinkti kuo optimalesnius maršrutus. Bendrovę maitina smulkūs užsakymai ir sutartys su dideliais automobilių gamintojais, tokiais kaip „General Motors“ koncernas.
Skundžiasi ir sunkvežimių pardavėjai
Naujų sunkvežimių pardavėjai taip pat negali pasigirti savo pardavimais. Laurynas Bričkus, UAB „Volvo Lietuva“ rinkodaros direktorius, situaciją vertina rimtai, tačiau pakankamai optimistiškai. Pasak jo, ekonomikos augimo lėtėjimas pastebimas daugelyje verslo sričių, taip pat ir naujų sunkvežimių virš 16 t, kurių pardavimai, palyginti su tuo pačiu 2007 m. laikotarpiu, smuko apie 24 proc. „Volvo Lietuva“ atstovo teigimu, jų parduodamų vilkikų skaičius sumenko, tačiau mažiau nei bendras rinkos vidurkis. „Įvertinus dabartines nuotaikas rinkoje, tikėtina, kad 2009 m. Lietuvoje gali būti įregistruota apie 2000 naujų sunkvežimių“, - spėja pašnekovas.
Vertinimai panašūs
Anksčiau tiek verslininkų, tiek valdžios atstovų bandyta neigti artėjanti krizė ir vizija, kad „Lietuvos tai nepalies“, atrodo, galutinai subliūško.
Verslininkai vieningai sutaria, kad artėja tikrai nelengvas metas, ir susiveržti diržus reikėtų jau dabar, tik skirtingai vertina, kiek laiko tai galėtų tęstis. Priešingai nei politikai, kuriems dabar uždavinys Nr.1 – laimėti Seimo rinkimus ir užsitikrinti ateitį 4 metams. Naujų automobilių vežėjai stengiasi išlikti konkurencingi ir ieško išeičių iš susidariusios situacijos, tačiau Lietuvą pasiekiančios naujienos nėra įkvepiančios. Dėl sumažėjusios paklausos automobilių gamintojai ne tik nežada naujų užsakymų, o priešingai – stabdo gamybą. Pirmasis apie tokius ketinimus paskelbė Vokietijos „Opel“ automobilių gamintojas.
Marius Šlepikas