Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas Ričardas Kriukovas patvirtino, kad nors tikslių duomenų nėra, tikrai ne mažiau tūkstančio vairuotojų jau pasitraukė iš taksi įmonių. Spėjama, kad šiuo metu Vilniuje jų likusių apie 1 tūkstantį.
Paramos iš valdžios negauna, nykimas tęsis
R. Kriukovas tęsdamas pokalbį per daug tokia tendencija nesistebi ir prognozuoja, kad įprastų taksistų beliks keli šimtai.
„Valdžia pasiūlė naują modelį ir kadangi jiems nėra visiškai jokių reikalavimų, normalu, kad renkasi naujesnį modelį. Mano žiniomis, dauguma taksi kompanijų artimiausiu metu pereis į tokį darbo modelį. Pčios programės dar prieš „Uber“ egzistavo, bet buvo klausimas, kokiu automobiliu gali teikti tas paslaugas. Anksčiau su taksometru, o dabar iš vis jokių reikalavimų tiems automobiliams nėra, tokiems kaip matavimo ar apskaitos prietaisams. Ten per mobilų ar planšetinį kompiuterį gali panašią programėlę parsisiųsti ir skaičiuos kilometrus ir kainą.
Liks gal kelios taksi kompanijos dirbančios su naujais automobiliais, bet labai mažai. Suprantama, visi konkurencijos neatlaikys, nes sąlygos visiškai skirtingos. Ir be abejonės tas skaičius dar mažės, liks maksimum pora šimtų taksi vairuotojų“, – mintimis dalinasi Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas.
Jis patikina, kad konkurencija tikra neišnyks, tačiau masiškai bus pereita prie vieno veiklos modelio.
Visgi R. Kriukovas pastebi neigiamą proceso pusę – valdžios nesirūpinimą, kad tai gali padidinti šešėlį.
„Jei Vilniuje atkreiptume dėmesį, kad važinėja automobiliai apipavidalinti kaip taksi, tačiau be taksometrų su baltais numeriais, automatiškai tai reiškia, kad kitas darbo modelis.
Kažkokių žingsnių imasi tik vienintelis G. Paluckas. O visi kiti arba mano, kad tai nereikšminga, arba nesupranta nieko ta tema.
Paklausom ministro interviu, kur jis pasakė, kad mes būsim patys liberaliausi šiuo atžvilgiu Europoje, būsime kaip eksperimentas ir vis stebės, kaip mums pasiseks, ar imsis tokių pakeitimų ar ne. Nuskamba keistokai.
Nežinia pavyks ar ne, kokios bus pasekmės. Yra gerų dalykų, kad tai daug paprasčiau norint kažką daryti. Patogu ir gerai. Ir problema, kad ta pati paslauga keleivių vežimas ir taksi ir jai vienai sričiai leidi viską, kitą riboji – pasirinkimas aišku. Jei valdžia nuspręstų lyginti taisykles tai būtų sveikinta“ – mano jis.
Taksistams išlieka privilegijos
Tuo tarpu „Taxify“ atstovas Lietuvoje Tadas Čekavičius tikina, kad tiek taksistai, tiek pavežėjai reglamentuojami to pačio įstatymo. Taksi teikia vieną paslaugą, pavežėjai kitą.
„Taip tai labai panašu, bet taksi turi privilegijų, kurių neturi pavežėjai. Gali autobusų juosta važiuoti, senamiestyje per ženklus, ko pavežėjai negali“, – sako jis.
Priešingai nei R. Kriukovas jis nepastebi sumažėjusio vairuotojų skaičiaus.
„Bent jau mūsų aplikacijoje tai nemažėja taksi vairuotojų. Esame pastebėję atvejų kai taksistai pradeda teikti pavežėjimo paslaugas (pradeda dirbti ir nežymėtu automobiliu), tačiau tai labai retas atvejis ir paprastai jeigu žmogus jau suinvestuoja pinigus į taksi automobilio licenziją, taksometrą, plafoną ir t.t. Tuomet jis ir toliau naudojasi „taksi privilegijomis“, jam pereiti į privačius pavežėjus motyvacijos yra ne tiek daug.
Be to, įstatymu įtvirtinta, kad norint būti pavežėju nereikia žymėti automobilio ar turėti taksometrą. Reikia, apie tai, kad teiki tokią paslaugą informuoti savivaldybę. Tiesa bent jau Vilniaus savivaldybėje ši galimybė atsirado tik bene prieš 2 dienas, todėl nenuostabu, kad dar ne visi vairuotojai spėjo informuoti savivaldybę. Aš manau, kad su dabartiniu reguliavimu, neapsunkinant pavežėjų administracinėmis arba biurokratinėmis priemonėmis, „nelegalių vežėjų“ tik mažės“, – informuoja T. Čekavičius. Lietuvoje „Taxify“ yra užregistravę daugiau nei 1000 privačių vairuotojų ir kiekvieną mėnesi naujų besikreipiančių privačių vairuotojų skaičius skaičiuojamas šimtais.
Pavežėjimo ir taksi paslaugas teikiančios bendrovės atstovas informuoja, kad vidutinis pavežėjas turi 4.87 įvertinimą iš 5, vidutinis taksistas 4.7 įvertinimą iš 5.
„Verta pažymėti, kad sistema blokuoja vairuotojus turinčius mažesnį įvertinimą nei 4.6 iš 5“, – atskleidžia T. Čekavičius.
Susisiekimo ministerija: įsigaliojo nauji reikalavimai, tačiau ne į visus siūlymus atsižvelgta
Nuo šių metų sausio 1 d. pasikeitė Kelių transporto kodekas, reglamentuojantis keleivių vežimą lengvaisiais automobiliais už atlygį. Šie Seimo narių inicijuoti pakeitimai papildė iki šiol kodekse numatytą galimybę vežti keleivius lengvaisiais automobiliais taksi ar lengvaisiais automobiliais užsakomaisiais reisais.
Nors buvo siūlyta apibrėžti sąvoką „keleivių vežimas už atlygį lengvuoju automobiliu“ aiškiai ir nedviprasmiškai, atskirti šią veiklą nuo keleivių vežimo lengvuoju automobiliu taksi ir, kad vežėjai keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais paslaugas galėtų teikti tik turėdami susisiekimo ministro nustatyta tvarka apipavidalintus lengvuosius automobilius, atsižvelgta nebuvo.
Seimas nepakeitė nuostatos, susijusios su taksi veikla: nenumatytas apipavidalinimas automobiliams, teikiantiems vežimo paslaugas lengvaisiais automobiliais už atlygį, bei sutarties apie vežimą kopijos perdavimas VMI.
Šiuo metu Susisiekimo ministerija rengia Kelių transporto kodekso pakeitimus, kuriuose bus atsižvelgta į LRV pateiktas išvadas Seimo narių rengtam Kelių transporto kodekso pakeitimui.
„Atkreiptinas dėmesys, kad lengvajam automobiliui, kuriuo vykdoma komercinė veikla, turi būti atliekama privalomoji techninė apžiūra: automobiliams iki 5 metų – kas 12 mėn.; automobiliams virš 5 metų – kas 6 mėn. Toks reikalavimas yra taikomas tiek taksi automobiliams, tiek lengviesiems automobiliams, kuriais vežami keleiviai už atlyginimą“, – rašoma ministerijos atsakyme.
Susisiekimo ministerija informuoja, kad atsižvelgiant į šiuo metu esančius dviejų transporto rūšių skirtumus, tikėtina, jog taksi paslaugas rinksis tie, kurie nori spontaniškai naudotis paslaugomis (nereikia išankstinio užsakymo), nori pasiekti kelionės tašką greičiau (taksi gali naudotis viešojo transporto juosta, kai tai numatyta – yra „taksi“ žymėjimas), nori paprasčiau naudotis paslaugomis (žymėti automobiliai, taksi numeriai, taksometro parodymai), reikia atspausdinto taksi čekio atsiskaitymui, pvz. su darboviete.