Daugiau apie tai – TV3 Žiniose.
Vairuotojai Marijampolėje keikia šiemet išaugusias degalų kainas, ir ypač dyzelino, kurio litras per du mėnesius, daugiausia dėl padidintų akcizo mokesčių, pabrango apie 20 centų:
„Katastrofa, Lenkijoje kas darosi, Lenkijoje 15 centų pigiau. Eilės.“
„Užtenka, jau ir taip viskas išbrangę.“
„Brangoka, aišku, priklauso nuo atlyginimo, kas kiek uždirba.“
Lietuvoje piltis nebeapsimoka
Vežėjai neslepia, kad važiuodami į užsienio valstybes, ten užsipila ir dyzelino, mat Lietuvoje pirkti tiesiog neapsimoka.
„2 mėnesius iš eilės Lietuvos transporto įmonės absoliučia dauguma nevykdo kuro pylimo Lietuvoje“, – tikino Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso generalinis sekretorius Povilas Drižas.
Veikia paprasčiausi matematikos dėsniai. Kur pigiau žaliava gaunama, ten vykdomas užpylimas.
Degalinių verslininkai skaičiuoja, kad šiemet vien sausį dyzelino Lietuvoje pardavė 17 proc. mažiau nei pernai sausį. Tai reiškia 20 tūkst. tonų sumažėjusią apyvartą. Vasarį esą prekyba neatsigavo, tad per metus prognozuoja parduosią Lietuvoje 200 tūkst. tonų dyzelino mažiau.
Iš viso degalų pardavimai Lietuvoje šių metų sausį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, esą sumažėjo 50 tūkst. tonų arba 27 proc. o jei padėtis nesikeis, esą metų praradimai bus dešimtkart didesni.
„Apyvarta – vienas kriterijų, kuriuo matuojama veikla versle. Kritimas reiškia, kad mažėja poreikis darbuotojų valandų dirbti degalinėse, mažiau klientų užsuka, mažėja kitų prekių ir paslaugų pardavimai“, – pabrėžė Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Emilis Cicėnas.
Dėl pernelyg padidintų mokesčių besitraukianti prekyba dyzelinu, anot verslininkų, duos atvirkštinį efektą ir valstybės biudžetui – mokesčių suplauks mažiau. Verslininkai skaičiuoja, kad sausį, palyginti su praėjusių metų sausiu, degalų akcizų sumokėjo 10 mln. eurų mažiau, o PVM – 6 mln. eurų mažiau. Tad per metus, anot verslininkų, neteks apie 200 milijonų.
Atsiliepia ir maisto kainoms
Verslininkai skubina valdančiuosius sumažinti dyzelino kainas iki Lenkijos lygio arba bent tarptautiniams vežėjams kompensuoti jų skirtumą, kad jiems bent apsimokėtų degalus pirkti Lietuvoje.
„Su sąlyga, kad vyriausybė negalvos apskritai apie esminį pergalvojimą degalų mokesčių politikos, švelni priemonė būtų dalinis akcizo grąžinimas tik verslo klientams, kurie vykdo tarptautinius pervežimus“, – siūlė E. Cicėnas.
Degalinių ir logistikos verslininkai dar sausį ragino dabartinius valdančiuosius mažinti degalų mokesčius, kuriuos įvedė nuėjusi dešiniųjų dauguma. Tačiau vyriausybė situaciją degalų rinkoje toliau stebi iš šalies, mat sausį pardavimai galėjo sumažėti ir dėl to, jog degalinių savininkai ir vairuotojai gruodį prikaupė pigesnių atsargų, tad sprendimus žada ne anksčiau nei vasarą.
„Kol kas prognozės laužtos iš piršto, matysime tikrus rezultatus po pirmų dviejų ketvirčių. Tada galėsime svarstyti, kokios yra pasekmės“, – tikino premjeras Gintautas Paluckas.
Na, o ekonomistai perspėja, kad brangstantys degalai yra viena iš priežasčių, kodėl nuo sausio ėmė dar labiau brangti dauguma prekių ir paslaugų šalyje.
Šiuo metu dyzelinas Lietuvoje, Energetikos agentūros duomenimis, kainuoja 1,62 euro už litrą, panašiai kaip ir Latvijoje. Tačiau štai Lenkijoje dyzelino litras kainuoja 10 centų pigiau, o Estijoje 7 centais pigesnis. Gruodžio pabaigoje, prieš padidėjant mokesčiams, dyzelinas Lietuvoje buvo 18 centų pigesnis nei dabar.
Na, o benzinas Lietuvoje šiuo metu kainuoja panašiai kaip Lenkijoje – 1,5 euro, ir yra apie 14 centų už litrą pigesnis nei Latvijoje ir Estijoje. O gruodžio pabaigoje benzinas Lietuvoje kainavo 1,40 euro ir buvo 10 centų pigesnis.
Daugiau apie tai – aukščiau esančiame vaizdo įraše.
Visas TV3 Žinias žiūrėkite čia:



























































































































































































































































