Nuo 2009 m. tyrimų bendrovė RAIT pradėjo matuoti vartotojų nuotaikos indeksą (VNI). VNI matuoja vartotojų
gyvenimo kokybės, materialinės padėties bei vartojimo pokyčius. Šis indeksas atskleidžia ne tik kaip pasikeitė
vartotojų padėtis, elgsena, bet ir kokie jų ateities lūkesčiai. Kiekvieną mėnesį apklausiama po 1000 Lietuvos
gyventojų.
Tiriamojo laikotarpio pradžioje, t.y. 2009 m. gegužės mėn. vartotojų nuotaikos indeksas buvo neigiamas ir siekė -27 proc.
Tai reiškia, kad tuo metu 27 proc. buvo daugiau neigiamai nei teigiamai nusiteikusių žmonių. Birželio mėn. neigiamos nuotaikos kiek prislopo ir VNI sumažėjo iki -21 proc., tačiau liepą vėl grįžo į buvusį lygį ir siekė -26%, tuo tarpu rugpjūčio mėnesį VNI neženkliai padidėjo vienu procentiniu punktu iki -25 proc. Rugsėjis, tikėtina siejamas ir su darbymečiu, ir su ekonomikos pagyvėjimu, vartotojų nuotaikos po truputį gerėjo, indeksas įgyjo reikšmę -20 proc., t.y. 5 procentiniais punktais daugiau nei prieš mėnesį. Spalio mėnesį VNI krito 8 procentiniais punktais ir įgyjo reikšmę - 28 proc.
Lapkritį VNI krito vienu procentiniu punktu iki – 29 proc. Gruodį VNI išliko toks pat – 29 proc. 2010 metų sausį VNI pakilo dviem procentiniais punktais ir siekė – 27 proc. 2010 vasarį vartotojų nuotaikos indeksas pagerėjo reikšmingiau - 4 procentiniais punktais iki - 23 proc. 2010 kovo mėn. vartotojų nuotaikos indeksas išliko tose pačiose pozicijose kaip ir vasarį, ir siekė – 23proc. 2010 balandžio mėn. pastebimas reikšmingas vartotojų nuotaikų indekso pagerėjimas, jis pakilo 7 procentiniais punktais iki -16.
2010 metų gegužės mėn. VNI nukrito dviem procentiniais punktais ir siekė – 18%. 2010 metų birželį
VNI išliko beveik toks pats ir siekė – 17 proc. 2010 metų liepos mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas pakilo trimis
procentiniais punktais ir siekia -14 proc.
Liepos mėnesį, palyginus su birželio mėnesiu mažėjo žmonių manančių, kad Lietuvos ekonominė situacija per
artimiausius 3 mėnesius blogės (atitinkamai 31,8 proc. ir 38,4 proc.). Taip pat liepos mėnesį ženkliai padaugėjo žmonių, ketinančių per artimiausius 3 mėnesius didinti savo šeimos išlaidas ir vartojimą (atitinkamai 11,0 proc. ir 5,6 proc.).
„Liepos mėnesio Vartotojų nuotaikos indekso kilimą įtakojo žmonių ketinimai didinti savo šeimos vartojimą ateityje.
Taip pat, pastebime, kad ir toliau mažėja pesimistiškai nusiteikusių gyventojų skaičius, vis didesnis skaičius Lietuvos gyventojų pradeda tikėti, kad šalies ekonominė situacija gerės“, – duomenis komentuoja RAIT valdybos pirmininkė Inga Nausėdienė.
Оptimistiškiausios nuotaikos pastebimos tarp jaunimo (15-24 m.), moksleivių, studentų bei tarp aukštąjį išsimokslinimą įgijusių bei didesnes nei vidutines pajamas (daugiau nei 1100 Lt 1-am šeimos nariui per mėn.) turinčių gyventojų.
Pensininkai bei bedarbiai situaciją vertina pesimistiškiausiai.