Jis nugalėjo Lenkijos ir Italijos „ROK Cup“ kartingo čempionatuose, taip pat tapo ir „ROK Cup“ pasaulio vicečempionu.
2019 metais perėjęs į automobilių sportą, Gustas dalyvavo Europos Le Mano serijos (ELMS) LMP3 klasėje. Neilgai trukus lenktynininkas Azijos Le Mano serijoje su kartu su RWR komanda nugalėjo Australijos bei Malaizijos etapus, taip iškovodamas čempionų titulą LMP2 AM kategorijoje.
2021-aisiais jam buvo išduota pirmoji Lietuvoje A kategorijos lenktynininko licencija. 2022 metais Gustas tapo ir pirmuoju lietuviu, dalyvavusiu „EuroNASCAR“ čempionato aukščiausioje klasėje.
Be realių lenktynių, Gustas aktyviai dalyvavo ir virtualiose varžybose. Ten jam teko kautis su tokiomis žvaigždėmis kaip F-1 čempionu Jensonu Buttonu ar Maxu Verstappenu.
Nors dabar Gustas nuo lenktynių kiek nutolo, tačiau nepabėgo. Sostinėje gyvenantis jaunuolis yra Lietuvos Automobilių Sporto Federacijos (LASF) E-Sporto komiteto pirmininkas.
Lietuvis taip pat organizuoja elektromobilių ir E-Sporto varžybas. Be to, jis treniruoja ir kelis pradedančius lenktynininkus.
Žinomas lenktynininkas naujienų portalui tv3.lt papasakojo, kuo Le Mano prototipas skiriasi nuo NASCAR automobilio, ko negalima pajusti virtualiose lenktynėse bei kurios lenktynių kategorijos yra pačios brangiausios.
– Lenktyniauji nuo 5 metų. Turbūt kaip ir daugelio lenktynininkų, tavo kelias į automobilių sportą prasidėjo nuo kartingų. Kada supratai, kad nori žengti į profesionalų sportą?
– Kadangi automobilių sporte nėra tikslios linijos tarp profesionalaus ir mėgėjiško sporto, mano pirmos profesionalios varžybos buvo kai man buvo 7-eri metai. Na, o toliau tęsiant karjerą visada norėjosi dalyvauti kuo labiau konkurencinguose čempionatuose.
– Per savo karjerą išbandei tiek Le Mans, tiek NASCAR lenktynėms skirtus automobilius. Papasakok plačiau, kuo šios dvi visiškai skirtingos disciplinos skiriasi ir kuo yra panašios?
– Tai visiškai skirtingi automobiliai, skirti skirtingoms disciplinoms, panašumai tik tokie, kad abu turi 4 ratus, variklį, vairą ir pedalus. NASCAR automobiliai daug sunkesni, neturi tiek prispaudžiamosios jėgos, mechaninė pavarų dėžė. Le Mans prototipai sukurti daug ilgesnėms lenktynėms, daug didesni greičiai posūkiuose, visas automobilis iš anglies pluošto, daug trapesnis, atvirkščiai nei NASCAR, stengiesi išvengti kontaktų.
– Jei dabar grįžtum į kažkurią vieną iš minėtų disciplinų – kurią pasirinktum?
Negalėčiau išskirti vieno ar kito, abi disciplinos žavi ir visada garantuoja pilnas veiksmo lenktynes.
– Profesionaliai užsiiminėjai virtualiomis lenktynėmis. Šiuolaikiniai lenktynių simuliatoriai savo savybėmis jau yra labai panašūs tikriems lenktyniniams bolidams. Kiek smarkiai virtualaus automobilio valdymas simuliatoriuje skiriasi nuo tikro automobilio valdymo trasoje?
– Vienintelis skirtumas yra išcentrinės jėgos, simuliatoriuje jų nejauti. Visas kitas automobilio valdymas, reguliavimas, oro bei trasos sąlygų įtaka automobiliui yra identiški. Po realių varžybų įsėdęs į simuliatorių, nusistatęs vienodas sąlygas, kurios buvo realiose lenktynėse, ratų laikai skyrėsi 0,1 sekundės.
– Geriau į automobilių sportą ateiti iš simuliatoriaus, ar iš automobilių sporto į virtualias lenktynes?
Iš simuliatoriaus į realias lenktynes ateiti paprasčiau. Atėjus iš realių lenktynių į simuliatorių, dažnai sunku priprasti prie dingusių išcentrinių jėgų. Kai nebejauti automobilio kūnu, turi išmokti tą daryti tik iš akių, ausų ir rankų. Tie, kas iš simuliatorių ateiną į realias lenktynes, labai greitai pripranta, jiems prisideda dar vienas informacijos šaltinis – jų kūnas.
– Pakalbėkime apie pinigus. Kiek kainuoja startuoti Le Mane bei NASCAR?
– Kainų atskleisti viešai negaliu, jos stipriai skiriasi priklausomai nuo susitarimo su komanda. Sumos nėra mažos, labai priklauso nuo kategorijos ir nuo varžybų. Le Mano prototipų LMP2 kategorija bus brangiau už LMP3. Le Mano 24 valandų lenktynės daug brangesnės už ELMS (European Le Mans Series) ar FIA WEC (World Endurance Championship) 4 ar 6 valandų varžybas. NASCAR lygiai taip pat, „CUP Series“ bus daug brangiau nei „Xfinity“ ar „Truck“ serijas, o „EuroNASCAR“ palyginus labai patraukli kaina.
Automobilių kainos dažniausiai yra nustatomos reglamentų, pavyzdžiui, LMP3 kategorijos automobilis negali kainuoti daugiau nei 239 000 tūkst. eurų, bet patys vairuotojai labai retai turi savo automobilį. Dažniausiai automobilis priklauso komandai, kuri jį operuoja, o vairuotojui ar keliems vairuotojams yra padalinami operavimo bei nuomos kaštai.
– Le Mano lenktynėmis skirti prototipai kai kuriomis savo savybėmis gali konkuruoti ir su Formule 1. Ar tiesa, kad buvai arčiausiai F-1 vairo buvęs lietuvis šalies istorijoje?
– Manau, kad Kazimieras Vasiliauskas tikrai buvo arčiau F-1 nei aš. Mano kelias niekada ir nebuvo orientuotas į F-1. Net ir tie, kurie turi labai daug talento ir daug finansinio palaikymo, kartais neranda vietos. Ilgų distancijų lenktynėse yra daug daugiau galimybių gyventi iš sporto.
– Bet kokioje sporto šakoje itin svarbus yra psichologinis pasiruošimas. Automobilių sportas – taip pat ne išimtis. Kaip tvarkydavaisi su įtampa bei stresu prieš lenktynes?
– Kai buvau jaunesnis, tai tikrai turėjo daug daugiau įtakos. Augant, daugiau lenktyniaujant, natūraliai ta įtampa man tapo motyvacija būti geresniu.
– Savo karjeroje turėjai ne vieną pergalę ir pasiekimą. Koks karjeros momentas tau yra pats svarbiausias?
– Vienareikšmiškai, pergalė Azijos Le Mano Serijoje. Turbūt dėl to, nes tai buvo mano pirmoji ir kol kas vienintelė pergalė tarptautinėse automobilių varžybose. Azijos Le Mano serija kartu su IMSA ir ELMS yra 3 svarbiausios kontinentinės ilgų distancijų lenktynių serijos, aukščiau tik FIA WEC.
– Ką galėtum patarti kitiems jauniems lenktynininkams, kurie dar tik svajoja arba yra bepradedantys savo kelią profesionalios karjeros link?
– Visada turėti teisingus žmones aplink save ir įsiklausyti į jų pastabas, tik taip galėsi tobulėti.
Straipsnio autorius yra Rokas Andruškevičius, atliekantis praktiką naujienų portale tv3.lt.