„Su ukrainiečiais dirbame jau ne vieną savaitę, svarbiausia – geležinkelių susiderinimas, jau ne vienai įmonei pateikti konkretūs pasiūlymai, kaip būtų galima pervežti nuo Ukrainos-Lenkijos sienos iki pat Klaipėdos uosto“, – trečiadienį žurnalistams sakė M. Skuodis.
Anot jo, svarbiausias iššūkis šiame procese yra skirtingos rusiškos ir europietiškos geležinkelių vėžės.
„Gana sudėtinga perkelti nuo rusiško standarto bėgių ant europietiško Lenkijoje, po to iki Kauno intermodalinio terminalo ir toliau, tai susiję klausimai ir su vagonų prieinamumu, ir kitais dalykais“, – kalbėjo M. Skuodis.
Anot jo, jau suplanuotas bandomasis važiavimas, kuris turėtų įvykti artimiausiomis savaitėmis.
„Bandomasis važiavimas suplanuotas balandį, iš savo pusės mes esame pasiruošę, tai tik reikia klientų, ir galime bandyti balandžio pabaigoje – gegužės pradžioje, tada matysime. Aišku, tiesiausias maršrutas būtų per Baltarusiją, bet šalis yra įsitraukusi į tam tikrus karo veiksmus, tai būtų neįmanoma“, – trečiadienį žurnalistams sakė M. Skuodis.
Ministro teigimu, Lietuva galėtų padėti ir suteikiant lengvatines paskolas Ukrainos ūkininkams – lėšos jų produkcijos pervežimui galėtų būti skiriamos iš Žemės ūkio garantijų fondo.
„Vienas iš iššūkių, su kuriuo susiduria Ukrainos ūkininkai, ką mes girdime, tai mokumas – reikia lėšų, kurios reikalingos tam pačiam pervežimui. Tai šioje vietoje Lietuva, suteikus tam tikras teisines galimybes, garantijų fondas galėtų teikti kreditus smulkiesiems Ukrainos ūkininkams, tam reikėtų teisės aktų pakeitimų, bet tokia galimybė yra“, – sakė M. Skuodis.
Grūdų išvežimas iš Ukrainos per Lietuvą būtų gera galimybė „Lietuvos geležinkeliams“ ir Klaipėdos uostui kompensuoti krovinių praradimus, taip pat – privačiam sektoriui.
„Šioje vietoje visi laimėtų. Geležinkelių pervežimai yra kritę 50 procentų, tai papildoma galimybė, uosto krova, kuriai taip pat prognozuojamas kritimas, tai irgi papildoma galimybė, visam verslui aplinkui. Ir taip pat pagalba Ukrainai išvežti grūdus“, – kalbėjo ministras.
M. Skuodžio manymu, sėkmingas Ukrainos grūdų atsargų išvežimas per Lenkiją ir Lietuvą gali teigiamai paveikti didėjančias maisto kainas visame pasaulyje.
„Tai pozityvus poveikis pasaulio maisto rinkai. Tai visiems laimėjimas, dirba daug žmonių ties tuo, pervežimus planuoja ir Lenkija, bet kiekiai yra tokie, kad viena šalis nėra pajėgi padaryti, visi Ukrainos uostai yra uždaryti“, – kalbėjo M. Skuodis.
Grūdų eksportas iš Ukrainos sutriko dėl Rusijos vasario pabaigoje pradėto karo.
Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas Marius Vaščega anksčiau sakė, kad Ukraina užima 10 proc. pasaulio kviečių, 13 proc. – miežių, 15 proc. – kukurūzų, virš 50 proc. – saulėgrąžų aliejaus rinkos.
Šiaurės Afrika ir Artimieji Rytai javų importu iš Rusijos ir Ukrainos patenkina daugiau nei 50 proc. savo poreikių.