Vokietijos kapitalo bendrovės „Leonhard Weiss“ vadovaujamas įmonių konsorciumas 2021 metais užbaigė rangos darbus ruože Kaunas–Palemonas. Šis Kauno geležinkelio mazgo ruožas laikomas itin svarbiu visame „Rail Baltica“ projekte.
Pasak „Leonhard Weiss Lietuva“ generalinio direktoriaus Dano Šmigelsko, šiame ruože statybas lydėjo du didžiausi iššūkiai. 2019-ųjų pabaigoje teko keisti generalinį darbų rangovą, kai finansinių sunkumų patyrusią UAB „Hidrostatybą“ pakeitė „Leonhard Weiss“, o po to darbus teko derinti prie paskelbto visuotinio karantino.
Sėkmingai suvaldė projektą
Jo teigimu, bankrotą patyrusi generalinė rangovė „Hidrostatyba“ turėjo trauktis iš projekto. Dėl šios nenumatytos aplinkybės iškilo grėsmė, kad visi darbai ruože Kaunas-Palemonas bus stabdomi iki tol, kol nebus atrinktas kitas rangovas, paskelbus ir įvykus naujam rangos darbų pirkimo konkursui.
„Aiškiai suvokdami „Rail Baltica“ strateginę reikšmę visam regionui, siekiant nestabdyti įsibėgėjusių darbų, „Leonhard Weiss“ prisiėmė atsakomybę ir nusprendė perimti vadovavimą rangos darbams didelės svarbos „Rail Baltica“ ruože“, - pabrėžė D. Šmigelskas.
„Leonhard Weiss“ tapo pagrindiniu jungtinės veiklos vadovaujančiu partneriu ir perėmė vadovavimą visam projektui iki sutarties pabaigos. Bendrovės vadovaujamas konsorciumas sėkmingai suvaldė projektą ir sujungė europine vėže Kauno geležinkelio stotį su Palemone įsikūrusiu Kauno intermodaliniu terminalu.
Specialistų vertinimu, atvejai, kai bendrovė prisiima atsakomybę perimti vadovavimą jungtinei veiklai kritinėje situacijoje, nėra dažna praktika Lietuvoje, valdant sudėtingus projektus.
Įveikti karantino išbandymai
„Leonhard Weiss“ atstovo teigimu, tiesiant europinį geležinkelį kitu dideliu išbandymu tapo projekto eigos ir terminų suvaldymas COVID-19 pandemijos laikotarpiu, kai krizinėje situacijoje teko dirbti karantino režimo sąlygomis.
„Per karantiną darbuotojų sveikatos apsauga buvo prioritetinis tikslas. Dėjome visas pastangas komandai užtikrinti saugią darbo aplinką, o darbus organizuoti taip, kad jie nesustotų“, – sako D. Šmigelskas.
Pasak jo, kilusius organizacinius iššūkius padėjo įveikti ilgametė Vokietijos kompanijos „Leonhard Weiss“ sukaupta patirtis – tai viena seniausiai veikiančių geležinkelio tiesimo bendrovių Europoje, skaičiuojanti daugiau nei 120 metų veiklos istoriją.
1900-aisiais įkurta Vokietijos bendrovė „Leonhard Weiss“ specializuojasi sudėtingų inžinierinių sprendimų įgyvendinime, tarp jų – geležinkelių tiesime ir tiltų statyme. Įmonė teikia kvalifikuotą aptarnavimą siaurosios, standartinės ar plačiosios vėžės statybų projektuose.
„Mūsų verslo išskirtinumas rinkoje – integruoti sprendimai infrastruktūros projektams, kai sudėtingos užduotys gali būti sprendžiamos pasitelkus kompleksines paslaugas ir priemones, kurias mes galime pasiūlyti iš vienų rankų“, - pažymi D. Šmigelskas.
Planuojami tolesni darbai
Kauno geležinkelio mazgo ruožas Kaunas–Palemonas laikomas itin svarbiu visame „Rail Baltica“ projekte, kuris atvedė europinio standarto geležinkelį nuo Lenkijos-Lietuvos valstybių sienos iki Palemone įrengto intermodalinio krovinių terminalo.
Pasak D. Šmigelsko, „Leonhard Weiss“ dalyvavo už „Rail Baltica“ geležinkelio Lietuvos teritorijoje statybas atsakingos „LTG Infra“ skelbtoje rangovų kvalifikacijos atrankoje. Bendrovė laimėjo atranką, kurioje patvirtintos įmonės, turinčios reikiamą kvalifikaciją, leidžiančią įrengti geležinkelio viršutinę kelio konstrukciją ruože Kaunas – Panevėžys – Lietuvos ir Latvijos valstybių siena. Šiuo metu laukiama konkrečių konkursų skelbimo, kai bus galima teikti pasiūlymus konkretiems darbams.
„Rai Baltica“ ruože Kaunas–Palemonas dalis darbų vykdyta unikaliame XIX amžiuje pastatytame Kauno geležinkelio tunelyje, kuriame įrengtas sugretintas europinės ir plačiosios vėžės geležinkelis – tokį techninį sprendimą tunelyje Kaunas turi vienintelis pasaulyje.
Kauno geležinkelio mazgas – vienas judriausių Lietuvos geležinkelio kelių, kuriame susikerta kelios geležinkelio kryptys. Rekonstruojant Kauno geležinkelio tunelį teko keliems mėnesiams uždaryti traukinių eismą tarp Palemono ir Kauno geležinkelio stoties.
Sustabdžius traukinių eismą rekonstruotas ne tik geležinkelio tunelis, bet ir įrengti keturi nauji tuneliai skirti saugiau kirsti geležinkelį automobiliams ir pėstiesiems.
Modernizuojant geležinkelį reikėjo tuo pačiu atnaujinti visą jį kertančią ar šalia einančią infrastruktūrą – pradedant melioracija, elektros ir vandentiekio tinklais, baigiant elektros apšvietimu ir troleibusų linijomis.
Geležinkelio reikšmė nacionaliniam saugumui
Kauno intermodalinis terminalas, prijungus jį prie Europos geležinkelio tinklo europine geležinkelio vėže, naudojamas nuo 2021 metų vidurio. Iš čia vykdomais tiesioginiais krovininių traukinių reisais į Vakarų Europos miestus naudojasi ne tik Lietuvos, bet ir Latvijos bei Estijos verslininkai. Šiuo metu tai svarbus strateginis krovinių gabenimo maršrutas, leidžiantis patogiai ir greitai, su minimaliu poveikiu aplinkai, vežti krovinius, taip atlaisvinant magistralinius kelius nuo sunkiasvorio transporto.
Ne mažiau svarbi šio geležinkelio reikšmė nacionaliniam saugumui – jau dabar Lietuvą geležinkeliu be trikdžių pasiekia NATO sąjungininkų kariuomenės daliniai, atvystantys į tarptautines pratybas. Jis veikia kaip atgrasymo priemonė kalbant apie itin jautrų saugumo klausimu Suvalkų koridorių. Būtent geležinkeliu būtų permetama kariuomenė jo gynybai.
Tiesioginės geležinkelio jungties svarba spėjome įsitikinti ir karantino metu, kai galimybė organizuoti tiesioginį traukinio reisą iš Vokietijos leido šimtams šalies piliečių pasiekti namus Lenkijai uždarius sienas.