Naujienų portalas tv3.lt jau skelbė, kad liepos 19-ąją keliautojai susidūrė su netikėtais oro linijų „Wizzair“ ir „Ryanair“ trikdžiais savitarnos tinklapyje.
Pranešta, kad keliones planuojantys žmonės negali užsakyti bilietų, o „Ryanair“ išplatino pranešimą apie „IT paslaugų teikėjų problemas“ ir paragino žmones atvykti į oro uostus anksčiau.
Beveik visos registracijos sistemos jau veikia
Lietuvos oro uostų atstovas žiniasklaidai Tadas Vasiliauskas naujienų portalui tv3.lt penktadienį ryte patvirtino, kad oro linijų bendrovės iš tiesų susidūrė su trikdžiais.
„Wizzair“ ir „Ryanair“ oro bendroves Lietuvoje aptarnaujančios antžeminių paslaugų bendrovės patvirtino, kad yra tam tikrų sutrikimų IT sistemose, bet, mūsų žiniomis, didesnės įtakos keleiviams nebus.
Dėl šio laikino sutrikimo keleivių registracijos į skrydžius nemokamai bus daromos oro uoste“, – penktadienį ryte sakė Lietuvos oro uostų atstovas.
Tačiau pavakarę Lietuvos oro uostai informavo, kad beveik visos keleivių registracijos sistemos po šiandien vykusio globalaus IT sutrikimo vėl veikia įprastai.
„Sutrikimo poveikis oro uostų darbui ir keleiviams buvo minimalus“, – teigė jis.
Lietuvos oro uostai taip pat rekomenduoja keleiviams atvykti įprastu laiku, t.y. dvi valandos iki skrydžio. Ankstesnis atvykimas šiuo metu nėra būtinas.
Paaiškina, kas nutiko
Nacionalinis kibernetinio saugumos centras (NKSC) paaiškina, kad pastarasis incidentas yra susijęs su naujausiu antivirusinės programinės įrangos „CrowdStrike Falcon“ atnaujinimu, dėl kurio sutriko kai kurių „Microsoft“ programų veikla.
Pasak jų, tai yra su informacinių sistemų veikimu susijęs incidentas, o ne kibernetinis įvykis.
NKSC atstovai bent jau kol kas (11 val. duomenimis) nėra gavę pranešimų apie kritinių paslaugų sutrikimus, kruie būtų susiję su šiuo incidentu, tačiau situacija yra stebima, kalbama ir su kitų valstybių kibernetinio saugumo centrais.
NKSC rekomenduoja visoms organizacijoms, kurios naudoja „Falcon Crowdstrike“ ativirusinę programinę įrangą, sugrįžti prie ankstesnės jos versijos.
Tiesa, naujienų portalo tv3.lt kalbinti didieji komerciniai bankai, o taip pat ir Lietuvos geležinkeliai sako, kad sutrikimų bent jau kol kas šiandieną nebuvo fiksuota.
Buvo palikta tam tikrų „skylių“?
Kibernetinio saugumo ekspertas Marius Pareščius sako, kad tiksliai sužinoti, dėl kokių priežasčių pasauliniu mastu sutriko įvairios avialinijų, geležinkelių bei kitos sistemos, reikės palaukti iki vakaro.
Tiesa, jis priduria, kad kol kas tai galima laikyti „Microsoft 365“ programinės įrangos ir technologijų klaida.
Jo teigimu, galimai įrangoje buvo palikta tam tikrų „skylių“, kuriomis pasinaudojo tuo suinteresuoti asmenys.
„Taikinys nėra oro linijų bendrovės, keltai, logistika ir panašiai. Taikinys yra didelis, milijardinis daiktas, į kurį ir pataikė“, – sako M. Pareščius.
Galimi sutrikimai visame tinkle
Pranešama apie didelio masto techninį sutrikimą Australijoje, taip pat dėl „trečiosios šalies IT programinės įrangos gedimo“Australijos bendrovės penktadienį susidūrė su „didelio masto techniniu sutrikimu“, pranešė šalies vyriausioji kibernetinio saugumo institucija, o nacionalinis transliuotojas ABC pranešė, kad buvo paveikta ir jo veikla.
„Remiantis mūsų dabar turima informacija, šis sutrikimas susijęs su trečiosios šalies programinės įrangos platformos, kurią naudoja paveiktos bendrovės, technine problema“, – sakoma Australijos nacionalinio kibernetinio saugumo koordinatoriaus biuro pareiškime.
„Galimi sutrikimai visame tinkle (liepos 19 d., penktadienį) dėl pasaulinio trečiosios šalies sistemos sutrikimo. Apie tai bus pranešta keleiviams, keliaujantiems liepos 19 d. Keleiviai turėtų pasitikrinti savo „Ryanair“ programėlėje, kad sužinotų naujausią informaciją apie savo skrydį. Patariame keleiviams atvykti į oro uostą likus 3 valandoms iki skrydžio, kad būtų išvengta sutrikimų.
Apgailestaujame dėl nepatogumų, kuriuos keleiviai patyrė dėl šios trečiosios šalies IT problemos, kurios „Ryanair“ nekontroliuoja ir kuri turi įtakos visoms oro linijų bendrovėms, vykdančioms skrydžius visame tinkle“, – sakoma „Ryanair“ pranešime.
Pranešama apie didelio masto techninį sutrikimą Australijoje, taip pat dėl „trečiosios šalies IT programinės įrangos gedimo“