Alma Mosteikaitė
Alytaus miesto daugiabučių namų bendrijų pirmininkų susirinkimuose dėl šių namų renovacijos daug kartų kritikuotas rangos darbų pirkimas per centrinę perkančiąją organizaciją (CPO). Nepasitenkinta iš bendrijų atimta galimybe pačioms pirktis renovacijos darbus, tvirtinta, kad perkant per CPO darbai bus įsigyti brangiai. Tačiau su bendrijų pirmininkais bendravę Aplinkos ministerijos ir šalyje daugiabučių namų atnaujinimą koordinuojančios Būsto energijos taupymo agentūros (BETA) atstovai įtikinėjo, jog CPO įkurta siekiant mažiausiomis kainomis nupirkti renovacijos darbus.
Spalio pabaigoje Alytaus miesto savivaldybei pavaldi Energinio efektyvumo didinimo agentūra (EEDA), per minėtą organizaciją įgijusi darbus šešiems pirmiesiems daugiausia šilumos energijos sunaudojantiems daugiabučiams, pati įsitikino aukštomis darbų kainomis. Su jomis nesutiko renovuotinų namų bendrijų pirmininkai, todėl EEDA su CPO parinktais laimėtojais sutarčių nepasirašė. Apie tai pranešta miesto valdžios ir agentūros surengtame susitikime su bendrijų pirmininkais.
Šiame susitikime jau ir miesto vadovai, iki šiol įtartinai vertinę CPO kritikus, pripažino, kad tokie pirkimai nepasiteisino. Miesto meras Jurgis Krasnickas pareiškė: „Tie, kurie sakė, kad CPO yra problema, buvo teisūs. Pasirodė kašpirovskiais.“
Išsiuntė raštus Aplinkos ir Ūkio ministerijoms
Spalio pabaigoje EEDA per CPO pirko renovacijos darbus Likiškėlių gatvės 36, 38, 40 ir Statybininkų gatvės 43, 59, 61 daugiabučiams.
Trys pirmieji namai turėjo būti atnaujinami už 1 mln. 600 tūkst. litų, darbus turėjo atlikti Alytaus bendrovė „Alkor“. Rangos darbai nupirkti tik maždaug 9 tūkst. litų pigiau, nei numatyta investiciniuose projektuose.
Tris antruosius namus daugiau kaip už 1 mln. 730 tūkst. litų buvo pasirengusi renovuoti Prienų bendrovė „Rūdupis“, pasiūliusi maždaug 30 tūkst. mažiau, nei darbai įvertinti investiciniuose projektuose.
Po minėtų daugiabučių renovacijos viešųjų darbų pirkimų paaiškėjo, kad, palyginti su Kauno individualiosios įmonės „Juratoriai“ parengtais investiciniais projektais, nupirktų darbų kainos sumažėjo labai nedaug – mažiau kaip 2 proc., nors Aplinkos ministerijos ir BETA atstovai susitikimuose su Alytaus daugiabučių namų bendrijų pirmininkais tvirtino, esą po viešųjų pirkimų šios nukris 10 proc. ir net daugiau. Investicinių projektų rengėjai renovuotinų pirmųjų daugiabučių gyventojus įtikinėjo, kad po viešųjų pirkimų kainos, palyginti su nurodytomis investiciniuose projektuose, taps mažesnės net 20–30 proc.
Kaip po darbų pirkimų suskaičiavo pirmuoju etapu turėtų renovuoti trijų Likiškėlių gatvės daugiabučių namų bendrijų pirmininkė Regina Miliauskienė, įvertinusi siūlomas renovacijos kainas, bankui mokėtinas palūkanas už imamą paskolą, 50 kv. metrų dviejų kambarių butui valstybės parama per paimtos paskolos laikotarpį – 20 metų – sudarys tik 3 tūkst. litų. Tad valstybės žadama pagalba padengti 40 proc. renovacijos išlaidų nusės statybų organizacijų ir bankų kišenėse.
Norėtų pirmuoju etapu renovuoti šešių miesto daugiabučių bendrijų pirmininkai po susirinkimų bendrijose EEDA pranešė nesutinkantys atnaujinti namų už tokias dideles kainas. Agentūra neturėjo kito kelio, kaip tik nepasirašyti sutarčių su laimėtojais.
Kaip po pirmųjų viešųjų pirkimų daugiabučiams renovuoti surengtame susitikime su šių namų bendrijų pirmininkais tvirtino EEDA direktorius Pranas Jaciunskas, tokių nesklandumų perkant darbus per CPO nesitikėta. Pažadėta rengti raštus Aplinkos ir Ūkio ministerijoms dėl keistinos tvarkos per šią organizaciją. Šią savaitę tokie raštai išsiųsti.
EEDA išmesta iš CPO
Alytaus EEDA, išsiuntusi raštus ministerijoms, pasekė maždaug 100 daugiabučių namų bendrijų pirmininkų ne tik iš Alytaus pėdomis. Šie dar vasarą raštu kreipėsi į Vyriausybę, Aplinkos ministeriją prašydami pakeisti renovacijos darbų pirkimų tvarką, kad šiuos galėtų pirkti pačios bendrijos, o ne per CPO, kuruojamą Ūkio ministerijos. Jau tada raštus pasirašę bendrijų pirmininkai įtarė, jog per šią organizaciją vykdomi pirkimai bendrijoms bus nenaudingi, procesas – nekontroliuojamas.
Šalies valdžios institucijų atsakymas bendrijų pirmininkų neguodė, nes pareikšta, kad dėl viešųjų pirkimų nieko nesirengiama keisti, girdi, per CPO darbai bus nupirkti greitai, skaidriai ir efektyviai. Įdomu, kokį atsakymą dabar gaus EEDA, dėl sutarčių su laimėtojais nepasirašymo išmesta iš CPO. Vadinasi, toliau negali vykdyti daugiabučių namų renovacijos darbų viešųjų pirkimų. O tai reiškia, kad žlunga renovacija per šią agentūrą, kuri sukurta būtent tokiam tikslui.
Kadangi ir bendrijos namų atnaujinimo darbus turi pirkti per CPO, akivaizdu, jog šis procesas baigsis dar neprasidėjęs pagal dabar šalies valdžios siūlomą modelį. Kaip matyti iš CPO tinklalapio, daugiabučių renovacijos darbų pirkimas beveik nevyksta.
Susirūpinta neskaidriais pirkimais
Kaip konstatuojama EEDA rašte Aplinkos ir Ūkio ministerijoms, pastebima, kad perkant rangos su projektavimu darbus, daugiabučiams primetama investiciniuose projektuose nustatyta kaina. Todėl keliamas klausimas, ar CPO elektroniniame kataloge tikslinga nurodyti šiuose projektuose numatytas kainas.
Agentūros nuomone, perkant darbus per CPO rangovams neprivalu atvykti apžiūrėti renovuotinų daugiabučių, kainos pateikiamos bendram investiciniam projektui, o ne kiekvienam namui atskirai.
Agentūra neturi galimybės susipažinti su kiekvieno renovuotino namo darbų pirkimų laimėtojų darbų kiekiais ir kainų išklotinėmis, nes jos neskelbiamos CPO. O visa atsakomybė už darbų kokybę ir kiekius tenka agentūrai. Todėl kaip ši gali pasirašyti sutartis su laimėtojais?
Sutartis būtina pasirašyti per penkias darbo dienas. EEDA nuomone, būtų tikslinga, kad rangovas per šitą laikotarpį pateiktų sutartį, o, kaip numatoma Civiliniame kodekse, ji būtų pasirašoma per protingą terminą.
Sutartį dėl pirmųjų daugiausia šilumos energijos sunaudojančių Alytaus daugiabučių, kuriems darbai nupirkti per CPO, vienas rangovas pateikė pasirašyti likus pusvalandžiui iki suteikto termino pabaigos, kitas net nesiteikė atvykti jos pasirašyti, nors tai ir nebūtų buvę padaryta dėl bendrijų prieštaravimo.
Siūloma išplėsti rangovų, galinčių dalyvauti CPO pirkimuose, ratą, numatyti galimybes atskirai pirkti projektavimo ir rangos darbus, pačioms bendrijoms suteikti teisę rengti renovacijos darbų konkursus, kaip buvo anksčiau.
Dabar pirkimuose negali dalyvauti įmonės, užsiregistravusios dinaminių, su CPO katalogais nesusijusių pirkimų sistemoje, taip pat užsienio kapitalo įmonės. Nerimaujama, kad į CPO katalogą neįtrauktos įgyvendintinos daugiabučių atnaujinimo priemonės, pavyzdžiui, atsinaujinantys šilumos šaltiniai, papildomas namų vėdinimas, nors gyventojai to pageidauja.
Šiandien CPO kataloge yra 61 rangos darbų pirkimuose dalyvaujanti įmonė. Agentūros įsitikinimu, tiek įmonių nepajėgs atnaujinti šiais ir kitais metais norimų renovuoti 800, 2014–2015 metais – net apie 1 tūkst. 500 šalies daugiabučių.
Agentūra rašte ministerijoms reiškia susirūpinimą dėl dabar per CPO vykdomų neskaidrių renovacijos darbų viešųjų pirkimų. Dėl to paties nerimauja ir renovuotinų daugiabučių namų bendrijų pirmininkai.
Gal ir gerai viename Alytaus daugiabučių namų bendrijų vadovų susirinkime pastebėjo keli pirmininkai – esant tokiam chaosui geriau renovuojant namus visiškai atsisakyti valstybės paramos, patiems namams kaupti lėšas, samdytis statybininkus. Dabar ta gaunama parama, o kiek iečių dėl jos reikia sulaužyti. Juk perkant darbus per CPO bendrijos pastatomos prieš įvykusį pirkimo procedūros faktą nepaliekant teisės rinktis, nors mokėtojos yra pačios bendrijos. Šioje situacijoje galima įžvelgti ir valstybinę prievartą savo piliečių atžvilgiu.