Rodos ir taip nuo gruodžio pradžios šluojamos parduotuvių lentynos pardavėjų netenkina. Dar daugiau klientų pritraukti jie bando organizuodami kalėdines muges, renginius vaikams. Prekybos centrai prieššventiniu laikotarpiu konkuruoja ne tik kainomis, bet ir papuošimais, kuriems prekybininkai taupti nelinkę. „Netaupėme nei krizės laikotarpiu, nei dabar. Beje galiu pasakyti, kad „Ozas“ šiais metais yra gražiausiai pasipuošęs prekybos centras“, - sakė „Ozo“ vadovė Inga Navickaitė. Nebuvo pataupyta ir tradiciniais tampantiems renginiams. Savaitgaliais pirkėjai viliojami linksmybėmis vaikams, kalėdinėmis mugėmis, akcijomis. „Jokių specialių priemonių vilioti pirkėjams nesiėmėme – tai kasmetiniai renginiai. Norime, kad žmonės galėtų apsipirkti apsupti kalėdinės nuotaikos“, - sakė vieno didžiausių prekybos centrų Vilniuje direktorė.
Dominuoja maistas ir čekiai
Atliktų tyrimų duomenimis, lietuviai, tiesa, kaip ir daugelis Europos gyventojų, daugiausia pinigų per Kalėdas išleidžia maistui, dovanas nustumdami į antrą planą. Beje, vis dar jaučiant nueinančio sunkmečio nuotaikas, lietuviai dažnai ir dovanoms renkasi maisto produktus, dažniausiai saldumynus. Anot prekybininkų, išskirti labiausiai perkamų prekių rūšis sunku, perkama beveik viskas. „Daugiausiai perka konditerijos gaminius, arbatas, kosmetiką ir parfumeriją, rūbus ir avalynę, vaikų bei sporto prekes“, - teigia prekybos centro „Panorama“ vadovė Amelija Rudenko-Navickienė. Iš universalių prekių be saldumynų dažniausiai pirkėjai renkasi dovanų čekius.
„Kasmet dovanų čekių pardavimai išauga apie 15 procentų. Pastebime, kad šiemet dažniau perkami didesnės vertės čekiai – jei anksčiau daugiausiai buvo perkama 50 litų vertės čekių, tai dabar dažniausiai dovanojami 100 litų vertės čekiai, vis dažniau įsigyjama ir 200 litų dovanų čekių“, - sako bendrovės „Akropolis LT“ Nuomos skyriaus vadovė Renata Jakubčionienė. Iki penktadalio visų dovanų čekių tuo metu perka įmonės, kurios juos įteikia darbuotojams, klientams ar partneriams. Pastebima, kad 2009 m. buvo išaugęs žmonių už Dovanų čekius įsigyjančių maisto prekių dalis, bet pastaruoju metu ši tendencija jaučiama mažiau.
Kalėdinė prekyba šiais metais džiugina kokybiškesnių prekių gamintojus bei pardavėjus. Pradedant eglutėmis, baigiant maisto produktais ar gėrimais – žmonės vadovaujasi patarle „geriau mažiau, bet gero“ ir renkasi šiek tiek brangesnes, bet geresnes, prestižiškesnes, ilgalaikiškesnes prekes.
Norisi paliesti
Dauguma prekybos centrų šiemet tikisi geresnės prekybos nei pernai. „Matome geras tendencijas. Naujausių duomenų dar neturime, tačiau pagal pagal bendrus rodiklius galima spėti, kad šiais metais kalėdinė prekyba bus sėkmingesnė nei buvo pernai“, - sakė „Ozas“ vadovė. Jos manymu šiais metais pajamos bus apie 1 proc. didesnės nei prieš metus ir sudarys apie 15 proc. Sėkminga prekyba džiaugiasi ir „Panorama LT“ generalinė direktorė: „Šių metų gruodžio pradžios prekybos tendencijos palyginus su praeitų metų tuo pačių laikotarpiu yra augančios.“
Prekybos mąstus padidino ne tik kokybiškesnių ir brangesnių prekių paklausa. Prekybos centrų vadovai pastebi, kad žmonės šiemet Kalėdoms pradėjo ruoštis kur kas anksčiau, dar gruodžio pradžioje, o ne likus savaitei iki Kūčių. Nors internetinės prekybos atstovai džiaugiasi vis augančiu populiarumu, prekybos centrams šventiniu laikotarpiu jie vis dar menki konkurentai. „Elektroninė prekyba yra labiau yra mūsų sąjungininkė nei konkurentė. Iš tiesų žmonės internete ėmė dažniau pirkti elektroniką ar knygas, bet visa kita jie nori paliesti, pasimatuoti“, - sakė I. Navickaitė.