Ne paslaptis, kad kūrybinė veikla tik iš pažiūros atrodo nepaprastai patraukli ir lengva. Jei su kūrybiniais darbuotojais tenka susidurti retai, tikriausiai esate įsitikinę, kad generuoti naujas idėjas yra juokų darbas – tereikia imti į ranką rašiklį, šalia pasisodinti mūzą ir spėti užrašinėti tai, kas šauna į galvą. Tačiau iš tikrųjų sumąstyti ką nors genialaus ir nestandartiško yra ganėtinai sunku. Neverta pamiršti, kad tokie darbuotojai (pavyzdžiui, reklamos agentūros kūrybiniai darbuotojai ar mados namų dizaineriai) dažniausiai dirba komandoje, o jų mūza yra kaprizinga dama, kuriai taip pat būtini originalūs ir netikėti siurprizai.
Robertas I. Suttonas iš Stenfordo universiteto išleido knygą „Keistos, bet veikiančios idėjos“, kuri yra skirta darbdaviams, norintiems įpūsti savo komandai įkvėpimo. Štai keletas jo patarimų:
1. Sukvieskite kelis laimingus darbuotojus ir priverskite juos suremti ietis. Įsivaizduokime, kad vienas kolega pateikė savo pasiūlymus ir juos puikiai apgynė. Dabar reikia pakviesti kitus komandos narius, kad šie išnarstytų jo pasiūlymus po kaulelį ir pažvelgtų į juos iš kitos pusės. Tiesa gimsta ginčijantis, ypač, jei tie ginčai yra konstruktyvūs ir, žinoma, jei juose dalyvauja sumanūs ir talentingi žmonės.
2. Bizūno ir meduolio metodas: apdovanokite už sėkmingus sprendimus, bauskite už nesėkmes. Kaip teigia R. Suttonas, „Kūryba – tai išvestinė kokybiško darbo funkcija“. Mokslininkas siūlo aktyvumą matuoti rezultatais – t. y. nustatyti, ar kas nors kuo nors užsiima, ar ne, ir atitinkamai įvertinti nuopelnus.
3. Ignoruokite tuos žmones, kurie jau išsprendė jūsų problemas. Dažniausiai tie žmonės, kurie turi praktikos spręsti vienokias problemas, analogiškas užduotis gauna visą laiką. Tokie darbuotojai jau yra atradę standartinį kelią, todėl, norėdami skatinti kūrybingumą, problemos sprendimą patikėkite tam žmogui, kuris nė nenutuokia, apie ką kalbama – jis pateiks novatorišką ir įdomų kelią.
4. Suteikite galimybę ir „nepažangiems“ kolektyvo nariams. Ši praktika yra ganėtinai paplitusi – vadovai neretai sudaro laikinas paslaugų teikimo sutartis su ekspertais, kurie geba sparčiai mokytis ir greitai įsilieja į naują komandą. Priimdami į darbą tokius darbuotojus įtraukiate pasitikinčius savimi ir nepasiduodančius spaudimui žmones, taigi ir išplečiate kolektyvo galimybes.
5. Ieškokite būdų, kaip išvengti, atsitraukti ir įkyrėti klientams. Šis pasiūlymas iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti keistas, tačiau juo E. Suttonas nori paraginti atrasti įdomių bendravimo su užsakovais aspektų. Panagrinėkite, ką gali paskatinti, pavyzdžiui, įgrįsimas klientui. Galbūt šis priešingas smegenų šturmui metodas padės atrasti silpnąsias jūsų argumentavimo puses ir į pateiktą pasiūlymą pažvelgsite šviežiomis akimis.
Gali nesutikti su mokslininko rekomendacijomis, bet tikriausiai nesiginčysite, kad geriausias įkvėpimo šaltinis – tai pasikeitęs status quo. Ar sugebėsite nusistovėjusią tvarką apversti aukštyn kojom? Ir kokių priemonių imsitės, kad įpūstumėte kovos dvasios ir paskatinti kūrybingumą?
V. Karimovas