Pasak susitarimą prižiūrinčio jungtinio centro Stambule laikinojo JT koordinatoriaus Frederico Kenney (Frederiko Kenio), pirmieji 12 laivų iš Juodosios jūros uostų išgabeno 370 tūkst. tonų kukurūzų ir kitų maisto produktų.
Tačiau krovinys turėtų pasikeisti, kai iš uostų išplauks laivai, prisišvartavę Ukrainoje vasarį, kai prasidėjo Rusijos invazija į kaimyninę šalį, ir atplauks nauji laivai, kurie paims kviečius, susikaupusius su šių metų derliumi, žurnalistams sakė F. Kenney.
„Dirbame trijuose uostuose, kurie iš esmės buvo įšaldyti laike, – kalbėjo pareigūnas. – Saugyklos buvo pilnos kukurūzų, o ten prisišvartavę laivai buvo pakrauti kukurūzais.“
„Būtina tuos laivus išplukdyti ir atgabenti naujus... kurie leistų kovoti su maisto krize“, – pridūrė jis.
Susitarimas, kurį praėjusį mėnesį Stambule pasirašė Ukrainos, Rusijos ir JT bei Turkijos pareigūnai, buvo pasveikintas kaip veiksminga priemonė karo sukeltai pasaulinei maisto krizei spręsti.
Tačiau Ukrainai pirmiausia reikėjo susitvarkyti su kukurūzais, dažnai naudojamais gyvuliams šerti. Dėl šios produkcijos tiekimo buvo sutarta su pasauliniais klientais prasidedant Rusijos įsiveržimui.
„Tikrai pereiname prie kviečių“, – sakė F. Kenney.
Anot jo, „leidome įplaukti pirmajam laivui“ į Ukrainą per Bosforo sąsiaurį, ir „tai turėtų įvykti kažkada kitą savaitę“.
Prisišvartavo pirmas laivas
Įgyvendinant sandorį vos ne iškart kilo kliūčių: pirmasis Ukrainą palikęs laivas – su Siera Leonės vėliava plaukiojantis „Razoni“ – dėl sutartinio ginčo nepasiekė savo paskirties vietos Libane.
Pasak Ukrainos pareigūnų, pirkėjas iš Libano dėl penkių mėnesių vėlavimo atsisakė krovinio, kai laivas jau buvo jūroje.
Trečiadienį „Razoni“ prisišvartavo Turkijos Viduržemio jūros Mersino uoste po pranešimo, kad gabenami kukurūzai rado naują pirkėją.
„Krovinys parduotas.... Jis bus [iškrautas] Mersine“, – naujienų portalui „Middle East Eye“ sakė laivybos agentas Ahmedas al Faresas (Ahmedas Faresas) iš „Ashram Maritime Agency“.
F. Kenney pabrėžė, kad Stambulo centras nesivelia į sutartinius ginčus ir daugiausia dėmesio skiria savo misijai – saugiai plukdyti laivus nustatytu koridoriumi, apeinančiu užminuotus Juodosios jūros vandenis.
Laivai tikrinami, kai įplaukia į Bosforo sąsiaurį ir išplaukia iš jo.
„Matome nuolatinę pažangą, kalbant apie įplaukiančių ir išplaukiančių laivų skaičių, – nurodė JT koordinatorius. – Turime gerą pradžią.“