Karolis Birgilas
Įpusėjus paskutinei lapkričio savaitei „Google“ Baltijos šalyse pristatė vartotojų elgsenos tyrimą „Consumer barometer“. Galima būti svajotoju ir manyti, kad prieš šv. Kalėdas svarbiausia yra nuotaika ir ryšys su artimaisiais, tačiau kiekvienas turi ir ne ką mažesnių darbų. Dovanų rinkimas yra ne tik smagus, bet ir įpareigojantis užsiėmimas. Prekių ir paslaugų sektoriui tai, ko gero, būna veiklos zenitas.
„Tyrimas atskleidė, kad internetas Lietuvoje yra labai svarbus faktorius, vartotojams padedantis priimti sprendimą pirkti prekes ar paslaugas visose prekių ir paslaugų kategorijose“, - pastebėjo Baltijos šalių „Google“ verslo plėtros vadovas Vytautas Kubilius.
Ieško internete, perka parduotuvėje
Tyrime buvo stebėtos 36 skirtingos prekių ir paslaugų kategorijos, suskirstytos į 7 sektorius: mažmeninė prekyba, elektroninės prekės ir telekomunikacijų paslaugos, bakalėja ir sveikatos apsauga, automobiliai, pramogos, kelionės, finansai ir nekilnojamasis turtas.
„Net 75 proc. interneto vartotojų prieš pirkdami internete ieškojo informacijos apie ketinamas įsigyti prekes ir paslaugas: tai yra – taip elgėsi netgi daugiau vartotojų nei Jungtinėje Karalystėje. Pastaroji yra laikoma geriausiai išvystyta e. komercijos rinka Europoje, kurioje taip pat elgėsi 69 proc. vartotojų. Tiek pat informacijos ieškojo latviai, estų – 73 procentai. Netgi tais atvejais, kai prekė ar paslauga buvo įsigyjama tradicinėje parduotuvėje, 49 proc. Lietuvos interneto vartotojų informacijos ieškojo internete”, - teigė „Google“ atstovas.
Tyrimo dalyvių buvo klausiama kaip jie rinko informaciją ir kuo grindė savo sprendimą pirkti prekes ir paslaugas, kurias įsigijo per paskutinius 12 mėnesių.
V. Kubilius pabrėžė, kad toks vartotojų elgesys reiškia, jog verslui labai svarbu būti internete ir bendrauti su klientu, mat šie dažniausiai prekių ieško čia.
„Tyrimas taip pat parodė, kad interneto vaidmuo yra lemiamas netgi tose kategorijose, kuriose aiškiai dominuoja pirkimas parduotuvėse. Pavyzdžiui, nepaisant to, kad dauguma vartotojų mobiliuosius telefonus įsigyja bei paslaugų teikimo sutartis pasirašo apsilankę salonuose (atitinkamai 87 proc. mobiliųjų įrenginių pirkėjų ir 64 proc. sutarčių), 42 proc. mobiliųjų telefonų pirkėjų ir 53 proc. sudariusiųjų paslaugų teikimo sutartis, nurodė informacijos ieškoję vien tik internete“, - pateikė duomenis jis.
Net 27 proc. interneto vartotojų perka internetu. Pastebėta, kad e. komercija akivaizdžiai dominuoja keliose prekių ir paslaugų grupėse: Lietuvos vartotojai internetu įsigyja net 77 proc. laisvalaikio skrydžių ir bilietų, 70 proc. rezervuoja viešbutį.
Prisitaikyti prie judančio vartotojo
Tyrimas parodė, kad pakankamai dažnai lietuviai informacijos ieško mobiliųjų įrenginių pagalba.
„35 proc. Lietuvos gyventojų jau naudojasi išmaniaisiais telefonais (atitinkamai 34 proc. ir 38 proc. Latvijoje ir Estijoje). Tai yra beveik perpus rečiau nei Jungtinėje Karalystėje. Tu tarpu 3 iš 4 lietuvių naudojasi internetu, taigi tai yra pilnai skaitmeninė visuomenė“, - pastebėjo „Google“ tyrimų vadovas Thomas Utzingeris.
Jis pabrėžė, kad vartotojas tampa mobilesnis, tačiau dar perkama ir parduotuvėse.
„Anksčiau vartotojai sprendimus priimdavo prie televizoriaus, namie. Nueina į parduotuvę ir ten nusiperka reklamoje matytą prekę. Šiandien jie prekes renkasi kompiuterio arba išmaniojo telefono pagalbą, tačiau sprendimas pirkti prekę yra priimamas namie, bet ne parduotuvėje. Taip pat jie dalijasi savo pastebėjimais ir patirtimi su kitais“, - teigė Th. Utzingeris.
Pabaigai V. Kubilius įžvelgė, kad verslas negali nereaguoti į šias tendencijas ir nuolat prisitaikyti prie pokyčių.
„Lietuvos vartotojai jau beveik nesiskiria nuo Vakarų Europos vartotojų, tačiau klausimas, ar verslas tam yra pasiruošęs. Šiandien vartotojai į parduotuves ateina jau paruošę namų darbus. Labai svarbu, kad verslas internete būtų lengvai pasiekiamas. Reikia pateikti informaciją nuolat judančiam vartotojui“, - teigė jis.