• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

2009-ieji automobilių pramonėje primena 1985-1988 metus Sovietų Sąjungoje - kaip tada imperijai priklausiusios šalys ėmė reikalauti nepriklausomybės, taip dabar ekonominės krizės kamuojamų automobilių pramonės milžinų tempiamos į dugną bando išsivaduoti atskiros markės.

REKLAMA
REKLAMA

Tuo atveju, jei kompanijos „Opel“ ir „Vauxhall“ liks koncerno „General Motors“ (GM) dalimi, jos per artimiausius pusantrųdvejus metus sulauks bankroto. Tai Europos GM darbuotojų forume pareiškė jo pirmininkas Klausas Francas.

REKLAMA

„Su GM mes neturime ateities. Mūsų vienintelė galimybė - nepriklausomybė“, - pareiškė jis.

K. Franco žodžiais, bet koks JAV koncerno restruktūrizacijos rezultatas lems jo europietiškų padalinių žlugimą - esą jei GM gaus JAV vyriausybės skirtą paramą, „Opel“ kompanijos neberems Vokietijos, o „Vauxhall“ - Didžiosios Britanijos vyriausybės.

REKLAMA
REKLAMA

O tai neva taps uždaru ratu - dėl lėšų stokos atleisti darbuotojai per teismus prisiteis milijonus, galų gale pinigų stygius nutrauks naujų modelių kūrimą ir gamybos modernizavimą.

Forumo dalyviai - apie 55 tūkst. žmonių - priėmė rezoliuciją, raginančią „Opel“ ir „Vauxhall“ vadovus atsiskirti nuo GM.



Kada bankrutuos „Opel“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tokių minčių turi ir Vokietijos valdžia, tiesa, kol kas ne Berlyno galvos, o federalinių žemių vadovai. Baimindamosi, kad skęstantis GM koncernas paskui save nusitemps „Opel“ kompaniją, žemių vyriausybės svarsto planus, kaip būtų galima išgelbėti šią markę.

REKLAMA

Vienas iš kelių - tiesioginės paramos suteikimas, kitas - akcijų įsigijimas, kitaip sakant, dalinė nacionalizacija. Apie tai svarsto Šiaurės Reino-Vestfalijos žemės valdžia.

Tiesa, ne visi tam pritaria. Pavyzdžiui, valdančiųjų koalicijoje vietos landtage esančios Laisvosios demokratinės partijos frakcijos lyderis Gerhardas Papkė pareiškė, jog „Opel“ nacionalizacija turės neigiamų pasekmių mokesčių mokėtojams, mat būtent jiems teks apmokėti visas su kompanijos gelbėjimu susijusias išlaidas.

REKLAMA

„Nenorime, kad socialiniai rinkos principai būtų galutinai sutrypti“, - pareiškė jis.

Tuo metu Berlynas 25 tūkstančius darbuotojų turinčio „Opel“ problemas linkęs spręsti sekdamas Prancūzijos, Ispanijos ir Italijos valdžios pavyzdžiu - tiesiogine parama gamintojui, nors tokia forma ir kritikuojama Briuselio.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kalbama, jog „Opel“ kompanijai gali būti suteikta 3,3 milijardo eurų parama - 2,6 mlrd. skirtų tiesiogiai Berlynas, likusią dalį - keturios federalinės žemės, kurių teritorijoje veikia kompanijos gamyklos. Kitaip, teigia laikraštis „Bild“, bankrotas šią markę ištiks jau gegužę arba birželį.

REKLAMA

Socialdemokratų ministrai linkę pritarti paramai. Finansų ministras Peeras Steinbrueckas televizijai ARD pareiškė, jog „būtų legaliau“ paremti „Opel“ nei po to kompanijos atleistiems darbuotojams mokėti bedarbių pašalpas ir prarasti mokesčius.

REKLAMA

Krikščionė demokratė kanclerė Angela Merkel pažadais kol kas nesišvaisto. Jos vadovaujamo kabineto narys, vidaus reikalų ministras Wolfgangas Schauble prasitarė, kad „Opel“ bankrotas valstybei būtų geriau nei kompanijos akcijų pirkimas iš GM.

GM taupys Europoje

Koncerno GM galvos komentuoti galimo „Opel“ atsiskyrimo neskuba. Apsiribota tik bendro pobūdžio pareiškimais, jog atsiskyrimas būtų labai sudėtingas, nes esą šios markės ir koncerno reikalai labai smarkiai persipynę. GM vadovo Ricko Vagnerio teigimu, parduoti „Opel“ markės taip pat neketinama.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kol kas amerikiečiai labiau susirūpinę savo, o ne pavaldinių Europoje užpakaliais. Iš JAV valdžios paskolą užsitikrinusi GM vadovybė „dėdei Semui“ yra įsipareigojusi atlikti restruktūrizaciją, kurios pirmaisiais vaisiais gali tapti būtent koncerno gamyklų uždarymas Senajame žemyne.

JAV finansų ministerijai pateiktame plane GM yra numačiusi 1,2 mlrd. dolerių sumažinti padalinio „GM Europe“ išlaidas.  Agentūros „Bloomberg“ šaltinių teigimu, GM svarsto galimybę uždaryti arba net parduoti keturias gamyklas Europoje. Paminėtos bent trys - Eisenache, Bochume (Vokietija) bei Antverpene (Belgija).

REKLAMA

Giunteris Verheugenas, Europos Komisijos pramonės komisaras, teigia, kad amerikiečiai neturi spręsti savų problemų Europos sąskaita: „Opel“ ir kitų GM padalinių Europoje problemos yra vadybos GM štabe Detroite klaidų pasekmė, ir Europos mokesčių mokėtojai neturi mokėti už jų klaidas“.

REKLAMA

Beje, neseniai JAV viešėjęs Šiaurės Reino-Vestfalijos ministras pirmininkas Jurgenas Riutgersas perspėjo GM vadovus, kad šie gamyklų Europoje uždarymo atveju susidurs ne tik su politikų, bet ir su pačios „Opel“ kompanijos pasipriešinimu.

Ar „Opel“ vadovai ryšis pakelti maišto vėliavą, jau dabar siuvamą paprastų darbininkų, parodys laikas. Galima spėti, jog taip - jei juos palaikys Vokietijos valdžia.

REKLAMA
REKLAMA

Švedai išliko šalti

Kokie gi dar vienos europietiškos GM nuosavybės - kompanijos „Saab“ reikalai? Kiek kitokie nei „Opel“. „Saab“ valdyba pranešė apie reorganizaciją, taip siekdama apsisaugoti nuo kreditorių. Paprasčiau pasakius, ėmė ruoštis bankrotui.

Amerikiečiai ėmėsi savotiško reketo - jie pareiškė į „Saab“ investuosiantys 400 mln. JAV dolerių, jei Švedijos valdžia suteiks jiems 5,2 mlrd. kronų (per 600 mln. JAV dolerių) paskolą. Tačiau Švedijos valdžia tokį pasiūlymą atmetė.

„Mus išrinko tam, kad mes rūpintumėmės mokyklų, policijos ir medicinos problemomis, o ne pirktume nuostolingas automobilių gamyklas“, - kategoriška buvo Švedijos pramonės ir energetikos ministrė Maud Olofsson.

„Aš nusivyliau GM. Jie nusprendė atsikratyti „Saab“ markės, ir nori visą atsakomybę perkelti ant Švedijos mokesčių mokėtojų pečių. Man atrodo, tai - neatsakinga“, - pridėjo ji, priminusi, kad „Saab“ nuostolinga yra jau 20 metų, ir kompanijos grąžinimas „į pliusą“ pareikalautų milžiniškų lėšų.

Tiesa, atsisakiusi iš GM išpirkti „Saab“ akcijas, Švedijos vyriausybė neketina gimtosios markės palikti likimo valiai. Ji yra pasiruošusi suteikti Europos investiciniam bankui garantijas dėl 450 milijonų eurų kredito gamintojui, kuriam žlugus, prognozuojama, be darbo liktų 15 tūkst. žmonių.

Galų gale GM patvirtino planus parduoti „Saab“ - pranešta, jog švedų markė nepriklausoma tapti turėtų iki 2010 m. sausio 1-osios. Tiksliau, būti parduota kitam savininkui. Netrukus prasidės GM derybos su penkiais potencialiais „Saab“ pirkėjais.

Tomas Gukauskas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų