Nepraėjo nė kelios dienos po to, kai koncernas "Fiat" tapo bankrutuojančio JAV automobilių pramonės milžino "Chrysler" bendrasavininkiu - kartu su amerikiečių profsąjungomis, italai pareiškė esą pasiruošę atsikąsti ir dalį kito Detroito trejetuko nario - "General Motors" (GM) turtų.
"Fiat" vadovas Sergio Marchionne oficialiai patvirtino kiek anksčiau pasigirdusias kalbas apie tai, kad italus domina GM parduodama "Opel" markė.
"Dabar mes turime susitelkti ties "Opel". Jis galėtų tapti idealiu mūsų partneriu", - pareiškė S. Marchionne interviu italų laikraščiui "La Stampa". Anot jo, "Fiat" ir "Opel" susijungimas būtų "danguje palaiminta santuoka", po kurios būtų sukurta "labai stipri grupė".
"Fiat" valdybos pirmininko teigimu, savo modeliams naudodami bendras platformas ir kitas dalis bei technologijas, italai ir vokiečiai kasmet sutaupytų po milijardą eurų.
Remiantis šaltiniais italų kompanijoje, aljansas vadintųsi "Opel/Fiat" arba "Fiat/Opel".
Gimsta naujas milžinas?
Italai pretenduoja ir į kitą GM turtą - "Vauxhall" (Didžioji Britanija) bei "Saab" (Švedija) kompanijas.
GM koncernui, norinčiam išvengti bankroto ir gauti JAV vyriausybės pažadėtą paramą, būtina restruktūrizuotis iki birželio 1 d. Vienas šios restruktūrizacijos žingsnių ir yra "Opel" akcijų (kalbama apie 60 proc.) pardavimas.
Savo ruožtu didelius finansinius sunkumus patirianti "Opel" kompanija teigia, kad siekiant išsilaikyti ekonominės krizės laikotarpiu jai reikia 3,3 mlrd. eurų. Vokietijos vyriausybė paragino kompaniją susirasti investuotoją. Vyriausybė pareiškė neketinanti "Opel" pateikti gelbėjimo plano, tačiau pažadėjo valstybės paramą būsimam investuotojui.
Juo ir gali tapti "Fiat". Jei taip atsitiktų, pasaulyje užgimtų naujas automobilių pramonės gigantas - italai svarsto unikalią galimybę sujungti savo ir "Chrysler" bei "GM Europe" automobilių gamybos verslus. Be jau minėtų markių, "Fiat" koncernui priklauso ir kiti gamintojai - italų "Alfa Romeo" bei "Lancia".
Tokiu atveju "Fiat" taptų antru pagal dydį pasaulio automobilių gamintoju su 6-7 milijonais kasmet parduodamų naujų automobilių ir 80 mlrd. eurų metinėmis pajamomis.
Darbininkai - prieš "santuoką"
Kaip būta ir "Chrysler" atveju, "Opel" darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Klausas Franzas pasisakė prieš "Fiat" planus perimti vokiečių kompaniją, nes esą tokiu atveju būtų atleista 9-10 tūkst. "Opel" darbuotojų.
K. Francas pridūrė, kad Italijos kompanija ketina uždaryti variklių gamyklą Kauzerslauterne bei dar kelias užsienyje esančias "Opel" įmones.
"Finansinė koncepcija manęs visai neįtikina. Mano nuomone, rizikuoja visi, - interviu naujienų agentūrai "Reuters" sakė K. Franzas, turėdamas omeny S. Marchionne. - Jis nori sukurti pasaulinę automobilių gamybos kompaniją vokiečių ir amerikiečių mokesčių mokėtojų pinigais".
Be to, Vokietijos laikraštis "Frankfurter Allgemeine Zeitung" pranešė, kad "Fiat" atleistų darbuotojų tiek "Vauxhall" gamyklose Didžiojoje Britanijoje, tiek "Fiat" gamyklose Italijoje. Laikraštis teigia besiremiantis balandžio 3 d. paskelbtu vidiniu "Fiat" strateginiu planu.
"Fiat" atsakymo laukti ilgai neteko - italai paskelbė, kad šios informacijos neparengė ir ji nėra jokio kompanijos plano dalis. Jie paneigė, jog atleistų 18 tūkst. žmonių ir uždarytų 10 gamyklų, jei perimtų GM verslą Europoje. Esą atvirkščiai - visos keturios "Opel" gamyklos Vokietijoje būtų aprūpintos užsakymais. Pavyzdžiui, Eisenache būtų gaminamas "Fiat Punto" modelis.
Vokiečiai įdomūs ir rusams
Kas dar nori kadaise Adamo Opelio užmaišyto, o lygiai prieš 80 metų amerikiečių nusipirkto vokiško pyrago?
Kalbama, kad "Opel" marke domisi ir kinų firmos, ir Europos kompanijos, ir stambūs investiciniai fondai. Taip pat - ir Kanados atsarginių dalių gamintojas, beje, didžiausias pasaulyje, "Magna International".
Remiantis kai kuriais šaltiniais, Vokietijos ekonomikos ministras Karlas Theodoras zu Guttenbergas jau spėjo susitikti su "Magna" ir aptarti investicijų į vokiečių gamintoją klausimą. "Magna" direktorių tarybos pirmininkas Frankas Stronachas patvirtino susidomėjimą "Opel" kompanija.
"Mes kol kas nekeliame klausimo dėl "Opel" akcijų paketo įsigijimo. Tačiau mes norime padėti šiai kompanijai", - tvirtino jis.
Tačiau Kanados laikraštis "Globe and Mail" tikina, jog "Magna" akcijų turintis rusų oligarchas Olegas Deripaska norėtų įsigyti ne mažiau nei 50 proc. "Opel" akcijų - 19 proc. atitektų tiesiogiai "Magna" kompanijai, 31 proc. - Rusijos bankų konsorciumui (remiantis kita informacija - GAZ grupei ir bankui "Sberbank".
F. Stronacho teigimu, "Magna" turi 1,5 mlrd. dolerių rezervą. Kitais šaltiniais, kompanija už "Opel" nepagailėtų ir 5 mlrd. eurų - tai būtų bendros su rusų partneriais lėšos.
Manoma, kad naujasis "Opel" savininkas gali paaiškėti jau gegužės pabaigoje - jei apsispręsti dėl investuotojo nebus suspėta, nuo 1863 metų gyvuojanti kompanija bankrutuos.
Tomas GUKAUSKAS