Europos knygynai kyla į kovą su savo varžovais – internetinėmis parduotuvėmis, padrąsinti nepriklausomų knygynėlių atgimimo ir savo sukauptos didelės patirties, nors jų padėtis išlieka sudėtinga, sako šios srities ekspertai.
„Išvados to pačios kaip visur: padėtis sudėtinga“, – sako Prancūzijos knygynų nacionalinės profsąjungos pirmininkas Matthieu de Montchalinas (Matjė de Monšalenas).
„Prancūzija ir Vokietija yra vienintelės Europos šalys, kurioms sekasi stabdyti knygų rinkos nuosmukį“, – pridūrė jis po diskusijų apie Europos knygų prekybos sektorių tarptautinėje Frankfurto knygų mugėje.
Pasak M.de Montchalino, nepriklausomoms parduotuvėms sekasi geriau negu dideliems knygynų tinklams. „Nepriklausomoms parduotuvėms sekasi išsaugoti savo klientus ir stabilų pardavimą, net jeigu jis nekyla aukštyn“, – pastebėjo jis.
Knygų pardavimo rinka toliau traukiasi, tačiau prekybos internetu mastas didėja lėčiau nei kadaise, todėl tai suteikia tradiciniams knygynams galimybę suvaldyti nuosmukį.
Prancūzijoje yra apie 20 tūkst. knygų prekybos vietų ir apie 2 500 knygynų, ir šis skaičius nemažėja, rodo knygynų profsąjungos duomenys.
Tuo tarpu Vokietijoje pardavimai tradiciniuose knygynuose išaugo 0,9 proc. nuo sausio iki rugsėjo, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais.
Šis rodiklis buvo šiek tiek didesnis negu 0,8 proc. knygų pardavimų padidėjimas visų rūšių knygynuose, informuoja Vokietijos leidėjų ir knygų pardavėjų asociacija.
Jos pirmininkas Gottfriedas Honnefelderis (Gotfrydas Honefelderis) sakė, jog šie skaičiai, nors ir atrodo maži, atskleidžia „tendenciją“, Vokietijos knygynams demonstruojant „naujai atrastą pasitikėjimą savimi“.
Tačiau jis perspėjo, kad susitarimas dėl fiksuotų kainų naujoms knygoms, taikomas Vokietijoje ir dešimtyje kitų Europos šalių, privalo būti tęsiamas – be kita ko, siekiant išsaugoti knygynus.
„Jeigu tai bus paaukota per planuojamas derybas dėl laisvosios prekybos tarp Europos Komisijos ir JAV, spaudžiant stambiems interneto prekiautojams, tokiems kaip „Amazon“, „Apple“ ir „Google“, anoniminė, absoliučiai manipuliuojanti pinigų galia įgis viršenybę prieš intelektą“, – G.Honnefelderis sakė per Frankfurto mugės atidarymą šią savaitę.
„Knygynams gatvėse toks smūgis būtų mirtinas“, – pridūrė jis.
Pastaruoju metu buvo inicijuotos naujos priemonės, turinčios padėti knygynams, tokios kaip praėjusią savaitę Prancūzijos parlamente vienbalsiai priimtas įstatymas apriboti interneto knygynams, tokiems kaip „Amazon“, derinti nemokamą knygų pristatymą su iki 5 proc. knygų kainų nuolaidomis – kurios yra didžiausios, leidžiamos dabartinių Prancūzijos įstatymų.
„Daugeliu atžvilgių žiūrime į Prancūziją kaip į pavyzdį“, – šią savaitę sakė Frankfurto mugės direktorius Juergenas Boosas (Jurgenas Bosas).
Be to, apie 100 nepriklausomų regioninių Prancūzijos knygynų susivienijo, įkurdami tinklalapį Leslibraires.fr, kad jų bendros atsargos – apie 750 tūkst. knygų – taptų labiau matomos ir patogiau prieinamos pirkėjams.
Tuo tarpu Didžiojoje Britanijoje ir Airijoje rugsėjį prasidėjo leidėjų, knygynų ir rašytojų kampanija „Knygos yra mano rankinė“ (Books Are My Bag), turinti populiarinti tradicines knygų parduotuves.
„Iš tiesų, 56 proc. visų sprendimų pirkti knygas vartotojai priima knygynuose – tiek didžiųjų tinklų, tiek nepriklausomuose. Ten vis dar įsigyjama beveik 40 proc. knygų, – nurodė kampanijos organizatoriai. – Tačiau daugelis gatvės knygynų yra atsidūrę pavojuje.“
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.