ESO Ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas sako, kad bendrovė sulaukia įvairaus tipo nusiskundimų dėl išmaniųjų skaitiklių veikimo.
Be to, pasitaiko ir tokių atvejų, kai gyventojai, nebūdami namuose, galiausiai sąskaitose išvysta didesnį elektros suvartojimo kiekį, nei turėtų būti.
Tačiau ESO atstovas sako, kad neretai pernelyg didelio elektros energijos suvartojimo priežastimi tampa gyventojų namuose palikti įjungti įrenginiai.
„Inžinieriams tikrinant tokius atvejus, itin dažna priežastis būna palikti įjungti vienas ar keli įrenginiai, kurie vartoja elektros energiją.
Pavyzdžiui, itin dažnas atvejis, kai elektros energiją vartoja sugedęs tūrinis vandens šildytuvas (boileris), kuris nepertraukiamai šildo vandenį“, – pastebėjo pašnekovas.
Įrengiami išmanieji skaitikliai, pasak P. Kalmanto, leidžia tiksliai matyti, kiek ir kada gyventojai vartoja energiją, o anksčiau specialistai galėjo pamatyti tik viso mėnesio galutinius suvartojimo duomenis.
„Labai dažnu atveju, tik įdiegus tokius skaitiklius, gyventojai pamato, kiek jų namai energijos suvartoja naktį ar kai gyventojų net nėra (patalpų šildymas, šaldymas, šaldytuvai ir šaldikliai, į lizdus palikti įjungti prietaisai ir t.t.).
Tai ir leidžia gyventojams, matant detalų vartojimo profilį, rasti tokius energijos „vagis“ savo buityje ir priimti sprendimus taupyti“, – paaiškino jis.
Gali pasitaikyti, kad prietaisas suges
P. Kalmantas, vertindamas išmaniųjų skaitiklių technines ypatybes, tvirtina, kad šie prietaisai elektros energiją apskaito tiksliai ir teisingai.
„Visi skaitikliai yra sertifikuoti, gamybos metu kalibruojami ir tikrinami gamintojo, patvirtinti Lietuvos metrologijos inspekcijos.
Galiausiai ESO vykdo skaitiklių pirminę patikrą, kurios metu nustačius gedimus ar netikslumus, skaitiklių partija atmetama“, – tikino jis.
Tiesa, P. Kalmantas pripažįsta, kad, kaip ir visi įrenginiai, išmanusis skaitiklis gali sugesti, tačiau, jo teigimu, iki šiol esą nepasitaikė nė vienas atvejis, kuomet elektros energija būtų apskaitoma neteisingai.
„Ar skaitiklis gali sugesti? Taip, gali, kaip ir kiekvienas elektros ar elektronikos prietaisas.
Tokiais atvejais būna atliekamas klientui sunaudotos elektros energijos perskaičiavimas, kad klientas nenukentėtų, jei skaitiklis skaičiavo per daug ar per mažai. Tokia praktika vyksta ir dabar“, – pastebėjo P. Kalmantas.
ESO duomenimis, iki 2026 m. išmaniuosius skaitiklius planuojama įdiegti gyventojams, kurie per metus naudoja daugiau nei 1 tūkst. kilovatvalandžių (kWh) elektros energijos bei visiems verslo klientams.
Nuo 2026 m. – keičiama visiems likusiems gyventojams, pasibaigus senųjų skaitiklių metrologinei patikrai arba jiems sugedus.
Taip pat egzistuoja ir pagrindiniai kriterijai, pagal kuriuos planuojame išmaniųjų skaitiklių diegimą. Sudaryta prioritetinių klientų grupė, tai – nauji klientai ir gaminantys vartotojai, kuriems privalome nedelsdami įdiegti skaitiklį, taip pat tie klientai, kurių skaitiklis sugenda.
Kaip atskira prioritetinė grupė – žmonės su negalia, jie nuo spalio mėnesio galės teikti prašymus skaitiklio pakeitimui. Teigiama, kad likusiems ESO klientams skaitiklių pakeitimas bus planuojamas optimizuojant diegimo maršrutą.
Elektros vartotojams jau įdiegti daugiau nei 275 tūkst. išmaniųjų skaitiklių, o diegimo statistiką ir dinamiką galima stebėti projekto interneto svetainėje.
Gyventojams primenama, kad elektros apskaitos klausimais reikėtų kreiptis į ESO, o dėl sąskaitos ir sutarčių – į savo tiekėją.
Ragina keisti sutartis, sudarytas su tiekėjais
Atsižvelgdama į elektros kainos biržoje pokyčius ir naujausius nepriklausomų elektros tiekėjų teikiamus siūlymus, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) visai neseniai paragino vartotojus aktyviai pasinaudoti savo teise ir esant poreikiui keisti nepriklausomą elektros energijos tiekėją.
VERT primena, kad visi vartotojai turi teisę bet kuriuo metu priimti sprendimą dėl sutarties nutraukimo ir nepriklausomo elektros tiekėjo keitimo.
Teigiama, kad buitinis vartotojas, norintis vienašališkai nutraukti sutartį su nepriklausomu elektros energijos tiekėju, turi įsivertinti, ar nebuvo sutartyje numatyta nuolaidų, baudų, kurios, anksčiau laiko nutraukus sutartį, turi būti grąžinamos tiekėjui.
Informuoti tiekėją apie nutraukiamą sutartį nereikia, sudaryta nauja sutartis įsigalios po 2 savaičių ir ankstesnė sutartis bus nutraukta automatiškai.
Buitinis vartotojas paskutinę sutarties galiojimo dieną privalo pranešti elektros apskaitos prietaisų rodmenis bei kitą galutiniam atsiskaitymui būtiną informaciją ir už patiektą elektros energiją, persiuntimo ir kitas su tuo susijusias paslaugas atsiskaityti su tiekėju ar operatoriumi.
Svarbu, kad, norint nepatekti į elektros energijos garantinį tiekimą, esama sutartis neturėtų būti nutraukta anksčiau, negu sudaryta nauja sutartis.
Sumažėjo kainos elektros energijos biržoje. Ką turėčiau daryti?
VERT atstovai pateikia patarimus, ką turėtų daryti kiekvienas gyventojas, jeigu kainos už elektrą biržoje sumažėjo:
1. Peržiūrėti esamos sutarties sąlygas (bendrąsias ir specialiąsias). Bendrąsias sutarčių sąlygas rasite nepriklausomo elektros energijos tiekėjo interneto puslapyje.
Atkreipkite dėmesį:
1. Į sutarties terminą (sutartis gali būti terminuota arba neterminuota).
- Neterminuota sutartis gali būti nutraukta vienašališkai vartotojo be papildomų mokesčių.
- Nutraukiant terminuotą sutartį gali būti taikomos netesybos.
- Tam tikram laikotarpiui fiksuotos kainos sutartis laikoma terminuota sutartimi.
2. Į sutartyje nustatytą kainos fiksavimo laikotarpį.
Be kainos fiksavimo
- Kaina fiksuota 6, 24, 36, 84 mėn.
3. Terminuotos sutarties nutraukimo sąlygos (netesybos).
- Prievolė grąžinti pagal sutartį gautas nuolaidas.
- Prievolė sumokėti rezervavimo mokestį už likusį neišnaudotą pardavimo laikotarpį.
3. Įvertinus netesybų dydį priimti sprendimą dėl tolimesnių veiksmų.
- Sudaryti naują sutartį. Įsigaliojus naujai sutarčiai, esama nutraukiama automatiškai.
- Nenutraukti esamos sutarties.
Visa informacija apie išmaniosios apskaitos infrastruktūros projektą pateikiama ČIA.
Vid atlyginimas 3500euru.