Didžiausią Lietuvoje prekybos tinklą valdančios ir 16,9 mln. eurų bauda už kartelinius susitarimus nubaustos bendrovės „Maxima LT“ sprendimas sumažinti daugiau kaip tūkstančio prekių kainas gali turėti teigiamo poveikio ekonomikai, jei dėl to padidės konkurencija tarp prekybos tinklų, mano banko „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis.
„Tai būtų teigiamas poveikis ekonomikai, jei prasidėtų intensyvesnė konkurencija kainomis oligopolinėje rinkoje, nes dažnai matome situaciją, kad oligopolinėse rinkose nėra aktyvios konkurencijos. Bet Lietuvoje yra ir gerų pavyzdžių – intensyvi konkurencija tarp trijų telekomunikacijos paslaugų teikėjų privedė prie tokios situacijos, kur telekomunikacijos paslaugos yra pigiausios Europos Sąjungoje ir dėl to laimi vartotojai“, – BNS sakė N. Mačiulis.
Anot jo, „Maxima LT“ sprendimą mažinti kainas galėjo lemti ir tai, jog artimiausiu metu Lietuvoje turėtų pradėti veikti Vokietijos mažų kainų prekybos tinklas „Lidl“.
„Analizuojant ir kitus sektorius, galima pasakyti, kad vienas ar keli rinkos dalyviai, nusiteikę konkuruoti kainomis, gali pakeisti visą to sektoriaus funkcionavimą ir sukurti naudos vartotojams“, – kalbėjo N. Mačiulis.
Vis dėlto jis neprognozuoja, ar dėl „Maxima LT“ sprendimo kainas galėtų sumažinti ir kiti Lietuvos prekybos tinklai.
„Iki šiol skirtingu prekybos tinklų pelno maržos buvo nevienodos ir jau dabar prekybos tinklai konkuravo kainomis. Dažnai sprendimą, kuriame tinkle apsipirkti, nulemia ne tik kaina, bet labai svarbu ir vieta. Dėl to nebūtinai visi prekybos tinklai gali nuspręsti konkuruoti kainomis. Jei yra prekybos tinklas, kuris pozicionuoja save kaip turintis didesnį aukštesnės kokybės prekių asortimentą, tai jam nebūtinai bus sekti ta pačia strategija“, – svarstė N. Mačiulis.
„Maximos“ žinia dėl mažinamų kainų – sėkmingas žingsnis
Didžiausią Lietuvoje prekybos tinklą valdanti bendrovė „Maxima LT“ pasinaudojo palankia situacija paskelbti apie mažinamas kai kurių prekių kainas, mano komunikacijos specialistai. Anot jų, Lietuvai įsivedus eurą ir vartotojams išsigandus kainų didėjimo bei artėjant rinkimams, „Maximos“ žingsnis yra labai sėkmingas.
Ryšių su visuomene agentūros „Nova Media“ vyresnysis partneris Arijus Katauskas BNS sakė, kad „Maximos“ žingsnis yra susijęs ne su Vokietijos mažų kainų tinklo „Lidl“ atėjimu, o daugiau su bendra komunikacine ir konkurencine aplinka. „Idea Prima“ direktoriaus Pauliaus Tamulionio manymu, prekybos tinklo žinia yra aiški ir ryški, nukreipta į konkurentus ir primenanti kainų karą, vykusį tarp mobiliojo ryšio operatorių.
„Metų pradžioje viešojoje erdvėje žymiai sumažėja informacinis triukšmas, ypač palyginti su prieššventiniu ar priešeuriniu periodu. Tokiu būdu prekybos tinklo žinutė sulaukė itin daug dėmesio: ilgalaikis dėmesys ir kainų pokyčių vertinimas viešojoje erdvėje bei radikaliai priešingas prekybos tinklo pranešimas sėkmingai pasiekia vartotoją“, – BNS sakė A. Katauskas.
Jo teigimu, šiuo metu nematoma aktyvios kitų konkurentų komunikacijos, ypač dėl kainų.
„Todėl prekybos tinklas aiškiai save pozicionuoja kaip visišką kainos, pasiekiamumo, vartotojų aptarnavimo lyderį. Vertinant „Lidl“ atėjimą, šis žingsnis yra puikiai suderintas laike bei situacijoje, numatant, kad prieš ateinant žemos kainos konkurentams, visa rinka ims komunikuoti būtent žemą kainą“, – BNS sakė A. Katauskas.
P. Tamulionis sakė, jog žinios apie fiksuojamas ar mažinamas produkcijos kainas yra efektyvios.
„Neseniai prekybos tinklas „Iki“ paskelbė, kad fiksuoja 100 pagrindinių produktų kainas ir matėsi, kad tai yra efektyvu. Juo labiau, kad nuo sausio Lietuvai įsivedus eurą, dauguma vartotojų yra išsigandę, kad dėl euro prekės brangs. Šioje situacijoje „Maxima“ žengė aiškų, ryškų žingsnį ir pareiškė, kad kainas ne fiksuoja, o mažina, ir tai labai panašu į kainų karą, į kurį buvo įsivėlę mobiliojo ryšio tiekėjai „Bitė“ ir „Tele2“. Panašu, kad šioje situacijoje atsidūrė „Iki“ ir „Maxima“, – BNS sakė P. Tamulionis.
A. Katauskas sakė, kad dėl galimo prekių brangimo vienu pagrindinių skundų taikinių buvo prekybos tinklai.
„Taip pat svarbu paminėti, kad šiuo metu prasideda rinkiminės batalijos, o rinkimų metu dalis politikų visada nukreipia savo pasisakymų ugnį būtent į prekybos tinklus. Savo naujausiu pranešimu prekybos tinklas sėkmingai pasinaudojo susiklosčiusia situacija“, – BNS sakė A. Katauskas.
„Maxima LT“ antradienį pranešė šiemet atsisakysianti apie 10 mln. eurų pajamų iš prekybos antkainio. 1015 populiariausių prekių kainas sumažinusi „Maxima“ pranešė, kad jas sumažino vidutiniškai 13 procentų.
Konkurencijos taryba už 10 metų trukusį draudžiamą susitarimą su šaldytos tešlos produktų gamintoja „Mantinga“ dėl produktų kainų derinimo „Maxima LT“ gruodį skyrė 16,9 mln. eurų (58,255 mln. litų), o „Mantingai“ – 4,4 mln. eurų (15,285 mln. litų) baudas. „Maxima LT“ tarybos sprendimą apskundė teismui.
Be to, taryba pernai sausį pripažino, kad „Maxima LT“, sudarydama sutartis su maisto prekių ir gėrimų tiekėjais, pažeidė įstatymą, todėl jai buvo skirta 11,6 tūkst. eurų (40 tūkst. litų) bauda.
Praėjusių metų pradžioje Konkurencijos tarybos atlikta 100 tiekėjų ir 4 didžiausių prekybos tinklų apklausa parodė, kad nepaisant pagerėjusios dalies tiekėjų pozicijos, prekybos tinklai vis dar spaudžia juos, derantis dėl naujų sutarčių sąlygų.
228 „Maxima“ parduotuvėse kasdien apsiperka daugiau nei 0,5 mln. pirkėjų.
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo neleidžiama.