Atliekant eksperimentą buvo siekiama išsiaiškinti, kiek kainuotų pagrindinių maisto prekių krepšelis, norint apsipirkti savaitei. Eksperimento metu buvo palygintos pirkinių krepšelio kainos skirtinguose prekybos tinkluose.
Prekių krepšelyje – pagrindiniai produktai
Eksperimentas buvo atliekamas sausio 27 dieną. Prekių krepšelis sudarytas remiantis šiais principais: buvo pasirinkti pagrindiniai maisto produktai ir prekės, kurias rinktųsi eilinis pirkėjas, turintis ribotą biudžetą, t.y. atsižvelgiant į skirtinguose prekybos tinkluose galiojančias akcijas ir parduotuvės asortimentą, todėl ne visos pasirinktos prekės buvo vienodos.
Pirkinių krepšelį sudarė pagrindiniai maisto produktai: pienas, kefyras, jogurtas, sviestas, varškė, sūris, duona, batonas, kiaušiniai (10vnt.), cukrus, kava, arbata, dešra, bulvės, aliejus, grikiai, ryžiai, kiauliena arba vištiena, obuoliai ir pomidorai.
„Pirkėjas, turintis ribotą biudžetą, nori įsigyti kuo kokybiškesnių produktų už kuo mažesnę kainą, todėl skaičiuojant prekių krepšelio kainą buvo pasirinktos ir prekės, kurioms tuo metu galiojo akcijos“, - kalbėjo J. Laneckij.
Siekiant užtikrinti mažiausią galimą galutinio pirkinių krepšelio kainą, į jį taip pat buvo įtraukiami prekybos tinklų prekės ženklų produktai - jų kaina mažiausia. Daugumą kitų pasirinkimų lėmė arba galiojusi akcija, arba mažiausia kaina.
Akcijų įtaka krepšelio galutinei kaina
PriceOn.lt interneto sistemoje palyginus prekių krepšelių kainas skirtinguose prekybos tinkluose, paaiškėjo, kad jo kaina siekia apie 100 Lt. Kelių asmenų šeimai norint apsipirkti už 50 Lt savaitei – praktiškai neįmanoma. Norint apsipirkti už šią sumą tektų daugelio produktų atsisakyti arba juos keisti kitais ar žemesnės kokybės produktais. Ribotą biudžetą turintis žmogus tokioje situacijoje tikriausiai būtų priverstas rinktis tik būtiniausius produktus ir atsisakyti kavos, mėsos, paukštienos, jogurto, sūrį keisti į sūrio produktą ir pan.
Taip pat pastebėta, kad prekybos tinklų siūlomos akcijos turi didelę įtaką galutinei pirkinių krepšelio kainai. Lyginant prekių krepšelio kainą sekmadienį daugiausiai akcijų pasirinktiems produktams buvo prekybos tinkle „Maxima“, todėl renkantis prekes su akcijomis pavyko sutaupyti beveik 15 proc. nuo bendros krepšelio sumos. Akivaizdu, kad prekių planavimas ir bent svarbiausių akcijų palyginimas tarp skirtingų prekybos tinklų gali padėti žmogui sutaupyti net iki 20 proc. išlaidų savaitiniam pirkinių krepšeliui.
Palyginus prekių krepšelių kainas skirtinguose prekybos tinkluose buvo matomas galutinio prekių krepšelio kainų skirtumas, kuriam įtaką daugiausiai darė akcijų skaičius. Akciniai pasiūlymai gali lemti 10–20 proc. galutinės prekių krepšelio kainos pokytį. Taigi, nuolatos planuodamas savo pirkinius ir lygindamas skirtinguose prekybos tinkluose esančias kainas ir skelbiamas akcijas vartotojas turi galimybę papildomai sutaupyti ženklią pinigų sumą per mėnesį.
Pirkinių krepšelio kainos skirtinguose prekybos tinkluose sekmadienį, sausio 27 d.:
„Mūsų eksperimento rezultatai parodo, kad už 50 Lt apsipirkti savaitei yra praktiškai neįmanoma. Galbūt kelioms dienoms įsigytų produktų ir užtektų, tačiau šeimai pragyventi savaitę būtų labai sunku, nebent atsisakytų daugelio produktų. Kita vertus, šis kainų palyginimas parodo, kad pagrindinių maisto produktų kainos visuose tinkluose panašios, taigi negalima teigti, kad vieno kažkurio prekybos tinklo prekės yra pigiausios. Akivaizdu, kad tik planuodamas savo pirkinius iš anksto ir pasinaudodamas viešai skelbiama informacija apie prekybos tinklų akcijas ir specialius pasiūlymus kiekvienas vartotojas turi galimybę sutaupyti iki 20 proc. nuo viso pirkinių krepšelio“, - eksperimento rezultatus komentavo J. Laneckij.
Skelbiamos akcijos lemia prekybos tinklo pasirinkimą
Tuo tarpu PriceOn.lt interneto svetainėje atliktos apklausos duomenimis, pirkdami maisto produktus savaitei, net 42,7 proc. respondentų išleidžia iki 200 Lt. 26,6 proc. apklaustųjų teigia maistui per savaitę išleidžiantys iki 100 Lt. 30,8 proc. apklaustųjų teigia maistui per savaitę išleidžiantys 300 Lt ir daugiau.
Net 66,6 proc. apklausoje dalyvavusiųjų teigia, kad prekybos tinklų skelbiamos akcijos ir specialūs pasiūlymai lemia pasirinkimą, kuriame prekybos tinkle apsipirkti. 77,4 proc. apklausoje dalyvavusių respondentų atsakė perkantys prekes su akcinėmis kainomis, tokios prekės sudaro nuo ketvirtadalio iki pusės pirkinių krepšelio dalies. 16,8 proc. apklaustųjų teigia, kad prekės su nuolaida sudaro daugiau nei pusę jų pirkinių krepšelio, o 5,7 proc. respondentų nurodė beveik neperkantys akcinių prekių.
Apklausa, kurioje dalyvavo 450 respondentų, buvo atlikta sausio 28 d. PriceOn.lt interneto svetainėje.