Dažniausiai tam, jog žmogus būtų lengvai atpažįstamas, jam reikia išskirtinio vardo. Bet šiuo atveju Steve'ui Jobsui tai, kaip ir daugelis kitų dalykų, negaliojo – jį žmonės žinojo tiesiog kaip „Steve'ą“.
Informacinių technologijų (IT) versle – nuo pat pirmųjų griozdiškų „Apple“ kompanijos produktų pasirodymo iki naujausio „iPhone 4s“ išmaniojo telefono pristatymo – Steve'as buvo bene ryškiausias šios industrijos veidas. Jis įkvėpė ir žavėjo visuomenę tiek savo kuriamos produkcijos kokybe, tiek savo asmenybe ir charizma. Daugelis kitų IT pasaulio atstovų taip pat tapo sėkmingais verslo lyderiais, bet Steve'ui pavyko tapti daugiau nei verslininku – jis buvo žinomas ir gerbiamas milijonų paprastų žmonių visame pasaulyje.
Pirmą kartą sutikau Steve'ą dar prieš tris dešimtmečius. Tuomet ramiai besėdėdami ir gurkšnodami dietinę kolą, šnekučiavomės Beno Roseno Asmeninių Kompiuterių Forume. Jau tada Steve'as iš kitų mano sutiktų IT pasaulio žmonių išsiskyrė savo itin plačiu akiračiu. Nenuostabu, juk Jobsas jau buvo keliavęs ir praleidęs nemažai laiko Indijoje, tad jo pasaulio suvokimas neapsiribojo vien gyvenimu JAV.
Konkurencija tarp Steve'o ir kitų IT industrijos žmonių buvo gana arši. Jobsas ir jo „Apple“ buvo laikomi arogantiškais atsiskyrėliais, o ir pati „Apple“ kompanija su savo konkurentais ne visuomet elgėsi maloniai. Pati būdama IT pasaulio atstove, turėjau progos tai patirti ir asmeniškai. Turiu pastebėti, jog versle Jobsas būdavo tikrai griežtas ir dažnai negailestingas.
Nepaisant to, kai prieš trisdešimt metų susirinkome stebėti Jobso interviu Larry Kingo laidoje, negalėjome nesižavėti tuo, kaip nuoširdžiai ir suprantamai Steve'as pasakoja apie tai, kas tuomet daugeliui atrodė nesuprantami ir nereikšmingi dalykai. Kalbėdamas toje laidoje, jis nebebuvo mūsų konkurentas, jis buvo vienas iš mūsų. Vienas iš mūsų, tuomet mažos grupelės IT žmonių, drąsiai aiškinantis apie ateities produktus ir kompiuterių reikšmę kasdieniniame gyvenime. Niekas kitas iš mūsų net nebūtų galėjęs aiškiau ir užtikrinčiau paaiškinti plačiajai visuomenei apie tuomet dar tokius naujus ir nesuprantamus dalykus. IT pasaulis turėjo daug ryškių asmenybių savo industrijoje, bet Jobsas sugebėjo būti tikra žvaigžde.
Jobso sukurtą „Apple“ kompaniją galima lakyti unikalia verslo pasaulyje. Pasaulyje, kur žmonės tiesiog keliaklupsčiauja „atvirumo“ ir „viešumo“ idealams, Steve'as išlaikė itin didelį savo kompanijos uždarumą, hierarchiją ir koordinaciją. Jobso preciziškumas ir priekabumas versle buvo apipintas legendomis.
„Apple“ kompanijos išskirtiniais bruožais yra laikomi jos pastovumas, vientisumas ir griežta tvarka. „Apple“ vis dar kontroliuoja, kokias aplikacijas klientams galima įsigyti, koks turinys gali būti prieinamas bei daugelį kitų parduodamų produktų savybių. Nepaisant didelės apimties „Apple“ kuriamų produktų, visų jų išvaizda rūpinasi ta pati dizainerių komanda, o produktų pardavimų vadyba yra griežtai centralizuota. „Apple“ tikslu niekada nebuvo kuo greitesnis visų IT rinkų užkariavimas. „Apple“ savo išskirtiniais produktais siekė patraukti kiekvieno savo potencialaus kliento dėmesį.
Ir visgi ne vien verslo strategijos galėtų paaiškinti „Apple“ fenomeną. Atvirumas versle taip pat yra puikus dalykas. Dažnai netgi žymiai geresnis už uždarumą – mažai tikėtina, jog vienas gamintojas galėtų visuomet būti geriausias, tad atvirumo strategija galėtų užtikrinti didesnį konkurencingumą. Tai savo ruožtų galėtų lemti geriausiųjų iškilimą. Tik čia yra vienas „bet“. Jei tu jau esi geriausias, tuomet uždarumo strategija gali atrodyti visai suprantama ir patikima. O Steve'as buvo neabejotinai geriausias.
Esther Dyson, „EDventure Holdings“ pirmininkė, aktyvi visame pasaulyje besikuriančių kompanijų investitorė. Ji domisi informacinėmis technologijomis, sveikatos priežiūros, privačios aviacijos ir kosmoso kelionių sritimis.