Meksika tapo rimtu pasauliniu automobilių tiekėju. Sunkiai rasite automobilių gamybos kompaniją, kuri neturėtų Meksikoje savo gamyklos arba neplanuotų ten jos atidaryti. Yra kelios itin svarios priežastys, kodėl automobilių gamintojų dėmesys nukreiptas į Meksiką, dėl kurių, pasak ekspertų, Meksika, po kelerių metų taps automobilių pramonės lydere.
Ketvirtas eksportuotojas
Meksika tapo antru, po Kinijos, pasauliniu automobilių gamybos centru. Kinai daugiausia automobilių pagamina savo rinkai, o Meksika daug jų eksportuoja. Pagal automobilių eksporto apimtys Meksika užima ketvirtą vietą pasaulyje po Vokietijos, Japonijos ir Pietų Korėjos. 2012 metais Meksikos eksportas siekė 2,86 mln. automobilių. Iš jų 63 proc. iškeliavo į JAV.
Meksikos automobilių industrijos asociacijos duomenimis, šiais metas eksporto apimtys pasieks 3 mln., o po ketverių metų – 4mln. automobilių ribą. Tokie skaičiai labai tikėtini, žinant, kad „Honda“, „General Motors“, „Ford“, „Fiat“, „Nissan“ ir „Mercedes-Benz“ planuoja plėsti savo gamyklų tinklą šioje šalyje ir atidaryti naujas gamyklas, pirmąsias gamyklas Meksikoje planuoja atidaryti „Audi“ ir „Mazda“. „Volkswagen“ taip pat planuoja plėtrą. Gamyklų atidarymą svarsto „BMW“ ir „Hyundai“.
Tik per dvejus paskutinius metus automobilių koncernai Meksikoje investavo 7,8 mlrd. JAV dolerių.
Maži kaštai ir puiki geografinė padėtis
Meksika automobilių gamintojus vilioja žemais gamybos kaštais, aukštos kvalifikacijos darbuotojais. „Forbes“ duomenimis, Meksikoje prie konvejerio dirbantis darbininkas gauna 4 dolerius per valandą, o JAV dirbančio darbininko uždarbis – 50 dolerių per valandą (atskaičius mokesčius, 2,5 doleriai į rankas). Tiek pat, kiek ir meksikiečiai, gauna kinai, dirbdami savo šalies fabrikuose, tačiau manoma, kad Kinijoje valandinis atlyginimas 2015 metais sieks 4,5–6,3 JAV dolerio.
Ne antraeilį vaidmenį sėkmingoms investicijoms vaidina ir palankus Meksikos valiutos peso santykis su kitomis valiutomis. Tačiau bene didžiausiu privalumu laikoma tai, kad Meksika yra JAV – šalies, kurios automobilių poreikiai milžiniški – kaimynė. Gamyklos esančios Meksikoje, automobilius JAV rinkai patiekia per kelias dienas. O per vandenyną automobiliai į Ameriką keliauja savaitėmis.
Meksikiečių ambicijos labai didelės, manoma, kad 2020 metais Meksika gali tapti ne tik pagrindiniu JAV ir Kanados, bet ir viso pasaulio automobilių tiekėju.
Meksikoje telkiasi ne tik automobilių gamintojai, bet ir automobilių detalių bei mazgų, padangų gamintojai. Dauguma visų įmonių kuriasi centrinėje Meksikos dalyje, kur kriminogeninė situacija yra pati geriausia.
Konkurentų santykiai
Be abejo, Meksikos pasiekimai automobilių gamyboje negali džiuginti Brazilijos. Pastaroji – antra pagal dydį automobilių gamintoja Lotynų Amerikoje, taigi Meksika Brazilijai yra konkurentė. Tačiau Brazilijos kiek kitokia specifika – jos automobilių gamintojai daugiausia aptarnauja milžinišką Brazilijos rinką. 2012 m. šioje šalyje buvo pagaminta 3,8 mln. automobilių, 82 proc. jų pasiliko Brazilijoje. Be to, Brazilija sėkmingai aprūpina ir kaimynus – Argentiną, Boliviją, Paragvajų, Urugvajų, Venesuelą ir net Meksika. Tai šalys, su kuriomis Brazilija turi laisvos prekybos sutartis.
Brazilija savo automobilių pramonę labai gerai gina mokesčiais. Ne Brazilijoje pagamintiems automobiliams uždedamas 37–55 proc. mokestis, todėl brazilams neapsimoka pirkti P. Korėjoje ar Kinijoje pagamintų automobilių. Tiesa, jei automobilyje yra ne mažiai nei 54 proc. detalių ir mazgų, pagamintų Brazilijoje, mokesčiai jau gerokai mažesni – 7–25 proc. Tačiau pamėginkite rasti Azijoje pagamintą automobilį, kuriame būtų daugiau nei pusė braziliškų detalių. Auganti Meksikos automobilių pramonė Braziliją baugina, nes Brazilija su Meksika yra pasirašiusi laisvos prekybos sutartį. Tačiau kaip bus ateityje, neaišku, nes greitai sutartys bus peržiūrėtos.
Tačiau didžiausias Meksikos rūpestis yra ne draugystė su Brazilija, bet didelis nusikalstamumas, narkotikais prekiaujančių gaujų karai. Didelis nusikalstamumas visada pristabdo investuotojus, be to, išleidžiamos nemažos sumos saugos tarnyboms, o tai didina automobilių gamybos kaštus.