Rekordus viršijančios degalų kainos - motyvas rizikuoti ir degalus vežti iš Kaliningrado srities ir Baltarusijos. Apytikriais skaičiavimais, nelegalus degalų perpardavinėjimas duoda apie 50 proc. pelno.
Pastaruoju metu itin pabrangęs dyzelinas - kontrabandininkų mėgstamiausia degalų rūšis. Degalai per sieną keliauja krovininių automobilių bakuose, o vėliau perpilami į degalinių talpyklas. Muitininkai pasienyje nieko negali padaryti, tad tenka įtariamus kontrabandininkus gaudyti pagal operatyvinę informaciją.
„Tokio pobūdžio kontrabanda visada buvo, o pakilus degalų kainoms, akivaizdu, kad ekonominė nauda iš tokios veiklos padidėja, todėl ir kontrabandos mastai turi didėti“, - „Respublikai“ sakė Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Akcizų administravimo skyriaus vedėjas Paulius Šilingas.
Kaip „Respublikai“ sakė Vilniaus teritorinės muitinės viršininkas Jonas Pangonis, pasienyje sulaikyti degalų kontrabandą, kai degalai vežami krovininių automobilių bakuose, beveik neįmanoma. Mat bakuose įvežamų degalų kiekis nėra ribojamas.
Pasak jo, didžiausias kontrabandos srautas plūsta iš Kaliningrado srities. Esą ten degalų kainos mažesnės nei Baltarusijoje, o ir jų gabenimas - kur kas paprastesnis. Be to, Lietuva taip pat tampa savotiška kontrabandos tranzito šalimi, mat gretimoje Lenkijoje nustatytas 200 litrų degalų įvežimo limitas, ir šalies kaimynės krovininių mašinų vairuotojai nevengia padaryti lankstą per Kaliningradą į Lietuvą, kad bakus pripildytų pigesnių degalų.
Kauno teritorinės muitinės viršininko pavaduotojas Juozas Ragelis „Respublikai“ teigė, esą krovininio automobilio vairuotojo uždarbis iš nelegaliai parduoto litro dyzelino gali siekti iki 50 centų. Vienintelis vežamo kiekio apribojimas - pilnas bakas ir dar 10 litrų.
Muitinės kriminalinės tarnybos direktorius Saulius Urbanavičius „Respublikai“ sakė, kad automobiliuose sumontavus du maksimalios talpos degalų bakus, į Lietuvą įmanoma legaliai įvežti iki 1000-1500 litrų neapmokestintų degalų, kartais - ir daugiau.
Pasak jo, didžiąją dalį uždarbio iš tokių degalų susižeria nelegaliai juos perparduodantys asmenys. Apytikriais muitininkų ir VMI skaičiavimais, paskutiniu atveju, kai Kauno rajone pričiupta neapmokestinamais degalais prekiavusi įmonė, litras dyzelino buvo parduodamas už maždaug 3 litus - litu pigiau nei rinkos kaina.
Tuo tarpu krovininių automobilių vairuotojams už litrą mokėta kiek daugiau kaip po du litus, taigi degalinės savininkai iš kiekvieno parduoto litro dyzelino gaudavo apie litą gryno pelno.