Viena vilnietė socialiniame tinkle dalijosi istorija, kaip įsigijusi 200 eurų dovanų kuponą, juo nespėjo pasinaudoti per metus.
„Sau ir vyrui nupirkau dovanų kuponą iš įmonės, kuri teikia nakvynės gamtoje paslaugas. Svajojome viename namelyje praleisti savaitgalį, tačiau vis būdavo užimta, galiausiai pamiršau apie kuponą, prabėgo metai. Apie to kupono galiojimo pabaigą niekas nė nepriminė. Pagalvojau, kad teks kažkiek susimokėti ir jį man pratęs, juk vis tik 200 eurų nėra maža suma.
Kai susisiekiau su įmone, ji aiškino, kad nieko nebegalima padaryti, kuponas jau nurašytas ir juo nebegaliu pasinaudoti“, – pasakojo moteris.
Ji piktinosi, kad įmonė tiesiog pasiėmė jos 200 eurus.
„Taip viskas būtų ir pasibaigę, jeigu nebūčiau parašius neigiamo atsiliepimo. Tada įmonė iš karto susisiekė ir mainais į atsiliepimo ištrynimą, siūlė kuponą pratęsti.
Staiga tapo įmanoma panaikinti kupono nurašymą. Tačiau galiausiai su vyru pasirinkome kitą vietą praleisti savaitgaliui. Nenoriu remti verslo, kuris veikia tokiu cinišku būdu“, – rašė moteris.
Kalėdoms renkasi dovanų kuponus
Vis tik nemaža dalis žmonių Kalėdoms artimiesiems žada padovanoti dovanų kuponą. Vieni renkasi pramogas, o kiti – parduotuvių dovanų kuponus.
„Laisvalaikio dovanos“ atstovė Santana Markūnaitė pastebėjo, kad tam tikrų dovanų kategorijų populiarumas priklauso nuo sezono ir progos, kuriai ieškoma dovana.
„Pavyzdžiui, Kalėdoms populiaru dovanoti unikalias vakarienes (vakarienė tamsoje „Dine in the Dark“, vakarienė su iliuzionisto pasirodymu „Magic Dinner“, interaktyvus šou ir vakarienė „Shitty Dinner“), taip pat poilsio pasiūlymus bei dovanų rinkinius.
Valentino dienos proga – romantiškas pramogas, tokias, kaip jodinėjimas žirgais, vakarienės, skrydžiai oro balionu ir pan. Šiltuoju metų laiku populiaresnėmis tampa vandens bei oro pramogos“, – vardijo specialistė.
Anot jos, krepšelio dydį lemia proga bei tai, kam yra dovanojama dovana.
„Dovanos suma yra didžiausia perkant ją ypač artimiems žmonėms (partneriams, tėvams, draugams) ir atitinkamai mažėja tolimesnius ryšius turintiems žmonėms (kolegoms, tolimoms giminėms, mažiau pažįstamiems bičiuliams).
Per Kalėdas vidutinė dovanos suma yra nežymiai mažesnė, nes įprastai pirkėjai ieško dovanų didesniam kiekiui artimųjų nei pavyzdžiui, per Valentino ar Mamos dieną“, – skaičiavo S. Markūnaitė.
„Laisvalaikio dovanos“ tinklapyje pateikiami dovanų kuponų pasiūlymai ir jų kainos. Pavyzdžiui, pašnekovė minėta vakarienė tamsoje 2 asmenims kainuoja 80 eurų, jodinėjimas žirgais 1 asmeniui – 20–30 eurų, masažo kuponas – nuo 30 iki 80 eurų, o nakvynė viešbutyje priklausomai nuo vietos ir trukmės nuo 70 eurų iki 800 eurų.
Dovanų kuponai parduotuvėse
Pigu.lt pardavimų vadovė Kristina Liškauskaitė pasakojo, kad gyventojai dažniausiai įsigyja 20 eurų ir 50 eurų dovanų kuponus.
„Tačiau apskritai kuponų parduodame gana mažai. Daugiau juos perka įmonės kaip dovanas savo darbuotojams, todėl kuponų pardavimai labai smarkiai išauga šventiniu laikotarpiu“, – sakė pardavimų vadovė.
Prekybos tinklo „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė vardijo, kad pirkėjai gali rinktis iš dviejų tipų dovanų kortelių: fiksuoto nominalo – 10, 20, 30, 50 ar 100 eurų vertės kortelės arba kintamo nominalo dovanų kortelę, kurią galima papildyti pageidaujama pinigų suma nuo 5 iki 500 eurų.
„Skaičiai rodo, kad susidomėjimas dovanų kortelėmis šiemet beveik 10 proc. didesnis negu tuo pačiu laikotarpiu pernai. Gyventojai šiemet dažniausiai renkasi fiksuoto nominalo 20 eurų dovanų korteles ir visgi populiariausias pasirinkimas, kuriuo mūsų pirkėjai nori nudžiuginti savo artimuosius ir bičiulius – kintamo nominalo kortelės, kurių vidutinė suma 50 eurų.
Dovanų kortelių gyventojai daugiausia įsigyja lapkričio ir gruodžio mėnesiais – tuomet jų pardavimai sudaro daugiau nei trečdalį metinės sumos“, – komentavo prekybos tinklo atstovė.
Nepanaudotų kuponų pinigai atitenka prekybininkams
Anot K. Liškauskaitės, pagal taisykles, Pigu.lt dovanų kupono galiojimas nepratęsiamas.
„Bet jei klientas kreipiasi, sprendžiame atvejus individualiai ir dažnai padarome išimtį. Partnerių kuponai turi savo taisykles ir pagal jas pratęsti dažniausiai taip pat galima.
Tačiau jeigu žmogus kupono nepanaudoja ir nesikreipia į mus, tai mūsų dovanų kupono pinigai lieka mums, o jei tai buvo partnerio dovanų kuponas – partneriui“, – tikino pardavimų vadovė.
S. Markūnaitė atkreipė dėmesį, kad dalis žmonių, taip ir nepasinaudoja dovanų kuponu.
„Tačiau šį žmonių skaičių pavyko sumažinti pasiūlius naujovę – 3 metų dovanų galiojimą. Įprastai, dovanos galioja tris kartus trumpiau, tad mūsų klientai turi daugiau šansų pasinaudoti dovana nepaisant sezoniškumo ar paprasčiausio užmaršumo“, – sakė ji.
Anot I. Trakimaitės-Šeškuvienės, dovanų kortelė galioja 12 mėnesių nuo jos įsigijimo ar papildymo datos. Apie tai, kiek pirkėjų nespėja laiku pasinaudoti kuponu ir ar jie pratęsiami, ji nekomentavo.
„Tiesa, su dovanų kortele negalima atsiskaityti už alkoholio ir tabako gaminius remiantis Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento reikalavimais“, – sakė prekybos tinklo atstovė.
Kur kreiptis jeigu dovanų kuponų pardavėjai piktnaudžiauja
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) komentavo, kad dovanų kupono pardavėjas privalo vartotojui suteikti aiškią ir išsamią informaciją apie kupono realizavimo sąlygas, galiojimo terminą ir pan.
„Šių taisyklių tiek verslininkas, tiek vartotojas turi laikytis. Todėl prieš įsigyjant kuponą, vartotojui svarbu susipažinti su jo taisyklėmis ir įvertinti kupono realizavimo galimybes.
Taigi, informacija vartotojui apie kupono galiojimo laiką yra aiškiai pateikta, vartotojo papildomų prašymų (pvz.: pratęsti terminą) įgyvendinimas priklausytų tik nuo bendro susitarimo su paslaugos teikėju“, – įspėjo VVTAT.
Tačiau anot VVTAT, tuo atveju, jei pardavėjas ar paslaugos teikėjas neinformuoja arba netinkamai informuoja apie dovanų kupono realizavimo sąlygas, arba netinkamai šias sąlygas užtikrina, vartotojui pirmiausiai reikėtų raštu kreiptis į pardavėją ar paslaugos teikėją, kuris nurodytas dovanų kupone, ir pateikti savo reikalavimą.
„Jei pardavėjas/paslaugos teikėjas neatsako per 14 dienų, arba pardavėjo/paslaugos teikėjo atsakymas vartotojo netenkina, reikėtų raštu kreiptis į VVTAT dėl ginčo nagrinėjimo ne teismo tvarka“, – komentavo tarnyba.
VVTAT patvirtino, kad sulaukia vartotojų klausimų ir skundų dėl dovanų kuponų, tačiau jų nėra daug.
„Vartotojai dažniau kreipiasi dėl informacijos suteikimo apie kupono sąlygas, terminus ir pan. Kiek didesnį tokių paklausimų skaičių pastebime po didžiųjų švenčių.
Vartotojai teiraujasi, ar gali grąžinti kuponą, dėl galiojimo termino, skundžiasi, kad nebuvo užtikrintos realizavimo sąlygos ir pan. Kiekvienas atvejis yra vertinamas individualiai“, – vardijo VVTAT.