Nors degalų kainos pasiekė visų laikų rekordą, dauguma keleivių vežėjų trypčioja vietoje ir paslaugų tarifų artimiausiu metu kelti nežada. Vežėjai neslepia – pakėlę tarifus jie praras ir taip negausius klientus, o šito daryti nenorima.
Iš taksi bendrovių pasiryžo viena
Vakar tinklo „Statoil Lietuva“ degalinėse litras benzino kainavo 4,46 lito. Tai naujas visų laikų rekordas Lietuvoje. Tiesa, iš vežėjų benzino kaina rūpi nebent daliai taksi vairuotojų. Kitiems daug svarbiau, į kokias aukštumas jau įkopė ar dar įkops automobilių dujų, dyzelino tarifai.
Dyzelinas praėjusį sekmadienį didžiuosiuose miestuose kainavo nuo 4,01 iki 4,09 Lt/l. Arba 7-10 centų brangiau nei prieš Naujuosius metus, kai dar nebuvo padidintas akcizas dyzelinui.
Bene pirmoji Lietuvoje į išaugusias degalų kainas sureagavo Vilniuje įsikūrusi taksi bendrovė „Martonas“. Iki 2010 m. gruodžio 31-osios nuvažiuoti kilometrą šios įmonės automobiliais kainavo 1,6 lito už kilomet-rą, nuo sausio 1-osios - 20 centų už kilometrą brangiau.
Vienas iš „Martono“ vadovų Valdimantas Rudys „Respublikai“ teigė, kad daryti nepopuliarų žingsnį bendrovė buvo priversta dėl išaugusių degalų kainų. „Rizikuojame prarasti dalį klientų, bet ką darysi?“ - retoriškai klausė Vilniaus taksi bendrovės atstovas.
„Respublikos“ duomenimis, kitos taksi įmonės nei sostinėje, nei kituose didžiuosiuose šalies miestuose tarifų didinti nesiryžo. Tiesa, kai kurių jų tarifai ir taip didesni nei „Martono“. Pavyzdžiui, Kaune veikiančios bendrovės „Žaibiškas taksi“ vadovė Ingrida Karpavičienė „Respubliką“ informavo, kad nuvažiuoti kilometrą jos įmonės automobiliu klientui kainuoja 2,2 lito. Papildomai dar reikia mokėti du litus už įsėdimą.
Tačiau pašnekovė neatmetė tikimybės, kad įkainius kels ir „Žaibiškas taksi“. „Pabendrauju su kitų laikinosios sostinės taksi įmonių vadovais ir žinau, kad jei degalų kainos ir toliau šaus į viršų, didinsime ir pervežimo tarifus“, - sakė I.Karpavičienė. Šiandien panašiai galvoja ir Klaipėdos, Panevėžio, Šiaulių taksistai.
Bijosi prarasti keleivius
Kaip įsitikino „Respublika“, nuo metų pradžios pakilus degalų kainoms tik viena kita autobusų kompanija nėra pagalvojusi apie bilietų pabranginimą. „Žinoma, kad galvojame. Dabar iš keleivių prašome mokėti po 22-24 centus už nuvažiuotą kilometrą. Jei nuvažiuotas atstumas dar didesnis, įkainis sumažėja. Tačiau viską gerai apsvarstę priėjome išvadą, kad kelti tarifą dar keliais centais netikslinga. Prarasime klientus, kurių ir taip nėra daug“, - kalbėdamas su dienraščio žurnalistu prisipažino Kauno tolimojo susisiekimo kompanijos „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.
Jis neslėpė ir to, kad dėl pabrangusių degalų bendrovė gali patirti nuostolių. “Tačiau turime mažą viltį, kad taip neatsitiks. Tikime, kad pabrangęs kuras pakeis įpratusių naudotis asmeniniais automobiliais vairuotojų įpročius. Jei jiems bus per brangu važinėti, tarkime, maršrutu Vilnius-Kaunas, vairuotojai, tikime, persės į mūsų kompanijos autobusus. Užtektų vieno iš dešimties asmeninį plieninį žirgą palikusio ir pasiryžusio autobusais važinėti vairuotojo, kad pabrangusio kuro sąnaudos mums būtų kompensuotos„, - kalbėjo L.Skardžiukas.
Aukštaitijos sostinėje veikiančios bendrovės „Panevėžio autobusai“ direktorius Rimantas Petukauskas sakė, kad jo vadovaujamą įmonę gelbėja žlugęs... vežėjų mikroautobusais konkursas. „Keleivius vežiojame mieste. Anksčiau mikroautobusų vairuotojai iš mūsų atimdavo didelę dalį keleivių. Paprasčiausiai važiuodavo priekyje autobuso ir susirinkdavo klientus. Dabar mikroautobusų neliko, nes dėl pačių vežėjų kaltės žlugo savivaldybės skelbtas konkursas. Iškart pajutome didesnį keleivių aktyvumą. Padidėjęs keleivių srautas kompensavo praradimus, patirtus dėl degalų brangimo. Dėl to ir bilietų branginti nesirengiame“, - sakė R.Petukauskas.
Daug mažiau optimizmo rodė Šiauliuose įsikūrusios autobusų kompanijos „Busturas“ vadovas Vilius Laužikas. „Laukiame, į kokią pusę pajudės dyzelino kainos. Dabar visokių prognozių yra. Vieni sako, kad jos mažės, kiti - kad didės. Jei degalų rinką ištiks pastarasis scenarijus, aišku, kad bilietus branginsime. Rizika didelė, bet negalime dirbti nuostolingai. Manau, taip elgsis ir dauguma kitų Lietuvos autobusų kompanijų“, - tvirtino pašnekovas.
Geležinkelininkai nesvarsto
„Kol kas branginti pervežimo keleiviniais traukiniais tarifų nesvarstome. Šiandien keleivių pervežimas ir taip nuostolingas, nuostolius kompensuojame iš krovinių pervežimo. Tačiau jei bilietai taps dar brangesni, manau, dalis mums ištikimų klientų gali persėsti į autobusus. Todėl šiuo metu padidinta bilietų kaina mums reikštų tik dar didesnius nuostolius“, - „Respublikai“ teigė bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ atstovas Algis Palionis.
Vidmantas Užusienis