Į darbą „BIOK laboratorijoje“ įmonės direktorius Linas Čereška atkeliauja ankstyvą rytmetį. Tokiu metu, kai iki tolimame miesto gale esančios bendrovės nukeliauti greitai netrukdo rytinės spūstys.
„Ryte ramus metas – jokių skambučių, susitikimų, gali ramiai pasinerti ir pasiruošti visiems klausimams, dienos darbams. Gaila tų, kurie neišnaudoja tokių ankstyvų rytmečių“, – sakė direktorius ir prisipažino, kad tik gyvenimo aplinkybės privertė jį virsti tikru vyturiu.
Kurianti įmonė
„BIOK laboratoriją“ galima vadinti įmone, kokių Lietuvoje reta. Ne tik dėl to, kad kompanija daugelį metų dirba kosmetikos srityje, kuri Lietuvoje itin maža ir, net galima sakyti, dar besivystanti. Pagirtina ir tai, kad darbuotojų čia ne mažėja, o daugėja, įmonė plečiasi, o direktorius sava komanda pasitiki visiškai – kaip pačiu savimi. Gal net labiau. „Viską lemia komanda, – sako jis. – Visų galų meistras pats nebūsi.“
Į šią įmonę L. Čereška dirbti atėjo gerą dešimtmetį savo jėgų atidavęs paslaugų rinkai. „Gamyba gamybai nelygi, o „BIOK laboratorija“ yra kurianti įmonė, tuo daug kas pasakyta, daug kas užprogramuota, – tvirtino pašnekovas. – Tos pačios detalės, to paties sūrio gaminimas taip pat yra gamyba, tačiau pas mus darbas pirmiausia prasideda nuo idėjos, nuo analizės, suvokimo, ko reikės vartotojui po kelerių metų.“
Sutampa biolaukai
Komanda „BIOK laboratorijoje“ itin lojali. Per vieną Kalėdų vakarėlį teikdami apdovanojimus dirbantiems ilgiausiai įmonės vadovai suprato, kad kone lygiomis dalimis yra pasiskirstę dirbantieji ilgiau nei 10 metų, dirbantieji iki 10 metų ir dirbantieji iki 5 metų. „Pamėginome pasižiūrėti, kas tie, kurie dirba iki 5 metų įmonėje. Paaiškėjo, kad didžioji dalis jų atėjo vykdant įvairius įmonės plėtros etapus, beveik neturime tokių, kurie būtų atėję, nes kas nors pabėgo kitur“, – sakė L. Čereška.
Direktoriaus sakomas mintis atkartoja ir posėdžių kambaryje esanti spalvotų lapelių lenta, kurioje darbuotojai užrašė, kodėl jiems patinka dirbti „BIOK laboratorijoje“. Daugelyje lapelių puikuojasi užrašas: „Čia puikūs kolegos.“ Paklaustas, kaip atsirinko komandą, su kuria sutampa „biolaukai“, L. Čereška atskleidė, kad pirmiausia vadovas turi nepagailėti valandos ar poros pokalbiui su potencialiu darbuotoju. „Reikia skirti laiko. Jeigu komandoje yra tinkami žmonės, gali jais pasitikėti ir žinoti, kad darbas bus atliktas ne tik kokybiškai, bet ir laiku, kad bus priimti ekonomiškai pagrįsti sprendimai“, – tikino jis.
Specialistų yra
Stovėti už nugaros darbuotojams ir tikrinti, kaip jie dirba, L. Čereška nemėgsta ir nemano, kad vadovas turėtų taip elgtis. „Jeigu yra darbas, jis turi būti atliktas. Tačiau tai nereiškia, kad mes žmones perspaudžiame, – aiškino vadovas. – Atidžiai stebime, koks krūvis tenka darbuotojams. Jeigu, pavyzdžiui, matome, kad trys su darbu nesusidoroja, tačiau ketvirtam darbuotojui darbo trūktų, priimame papildomą žmogų ir jo darbus padalijame taip, kad dalį dienos jis padėtų tiems trims, kitą dalį – dirbtų kitus darbus.“ Anot jo, jeigu darbuotojas supranta esantis atsakingas už jam skirtas užduotis, šaunu, tačiau jeigu darbuotojus reikia nuolat kontroliuoti, nurodyti, ką daryti, dirbti kartu sunku.
Gerų specialistų Lietuvoje, pasak L. Čereškos, netrūksta tiems darbdaviams, kurie supranta, kad geram specialistui reikia ir gerų sąlygų. „Priimame praktikantus, studentus. Šiemet pirmą kartą padirbėti priėmėme ir dvi gimnazistes, kurios norėjo susivokti, ar studijuoti chemiją, – mintimis dalijosi vadovas. – Turėjome ne vieną atvejį, kai praktikuotis ateidavo geri, kvalifikuoti, turintys gerų žinių, bet neturintys patirties. Jeigu darbdavys nebijo tokio žmogaus priimti, išmokyti dirbti realiomis sąlygomis, specialistų netrūks.“ „BIOK laboratorijos“ darbuotojai taip pat nuolat kelia kvalifikaciją, dalyvauja mokymuose užsienyje, daug ko išmoksta patys.
Gaminti ateičiai
Nuolat mokytis „BIOK laboratorijos“ darbuotojams labai svarbu, mat kosmetikos gamintojas turi nuspėti tendencijas kelerius metus į priekį – juk vien produktų gamyba kartais užtrunka ir porą metų. „Jeigu imsi gaminti tai, ko reikia šiandien, pavėluosi kokius pusantrų metų“, – tikino L. Čereška. Kompanijos specialistai važinėja po parodas, stebi tendencijas, taip pat aktyviai bendrauja su žaliavų, ingredientų tiekėjais ir veikliųjų medžiagų gamintojais, kurie pasidaliję tuo, ką kuria, kartais įkvepia naujiems gaminiams.
Tikrintojus, kurie lemia, ar naujas produktas pasirodo rinkoje, L. Čereška vadina „butelio kakliukais“. „Pirmasis esame mes, ‚BIOK laboratorijos“ darbuotojai, mūsų šeimos nariai, Turime susidarę tam tikrą produktų vertinimo anketą, darome aklus testus, lyginame mūsų produktus su siekiamos konsistencijos, savybių produktais. Ir siekiame ne to paties, o geresnio rezultato“, – tikino bendrovės vadovas. Antruoju „butelio kakliuku“ tampa kompanijos partneriai, trečiuoju – nepriklausomus dermatologinius tyrimus atliekanti kompanija. „Jeigu nors viename „butelio kakliuke“ produktas užstrigo, jo į rinką nebeleidžiame“, – sakė L. Čereška.
Vartotojai pasitiki
Gamyba ateičiai sudėtinga ne tik dėl to, kad reikia nuspėti, kokios kosmetikos vartotojai norės po poros metų, bet ir dėl to, kad produktų, kurie gimsta „BIOK laboratorijoje“, galiojimo laikas ne itin ilgas. Dėl daugelio gamyboje naudojamų ekologiškų medžiagų prekių ženklais „Margarita“, „Aras“, „Rasa“, „Ecodenta“, „Thai“, „Amberis“ pažymėti produktai galioja iki dvejų metų. „Nuo pagaminimo datos, ne nuo atidarymo, – atkreipė dėmesį L. Čereška. – Tai reiškia, kad negali prigaminti ir į sandėlius prikrauti produkcijos. Galų gale yra įsipareigojimai tiekti tam tikro šviežumo produkciją į prekybos vietas, vartotojams.“
Anot L. Čereškos, galiojimo laiką sutrumpina tai, kad produktų gamybai naudojama itin daug ekologiškų medžiagų. Tačiau ant „BIOK laboratorijos“ produkcijos įvairių ekologišką kilmę žyminčių ženklų nėra. „Dėl to kai kurie vartotojai ant mūsų pyksta, jiems to ženklo reikia, – aiškino direktorius. – Tačiau mes apskaičiavome, kad jeigu norėtume gauti tokį ekologišką sertifikatą, produktai pabrangtų 2–3 kartus, ne procentus. O mes norime, kad gaminiai būtų prieinami.“ „BIOK laboratorijos“ produkcijos pakuočių kitoje pusėje vartotojai gali rasti, kiek gaminio sudaro ekologiškos medžiagos, ir nuspręsti, ar tikėti kompanija. „Kol kas, panašu, mumis pasitiki“, – šypsojosi pašnekovas.
Aplenkė laiką
Inovatyvi kompanija kelissyk, pasak L. Čereškos, buvo aplenkusi ir laiką – porą metų į rinką išleidusi gaminius, kurie populiarėti pradėjo tik praėjus tam tikram laikui. „Pavyzdžiui, atspalvį suteikiantys veido kremai – juos išleidome, tačiau vos pristatyti rinkai populiarūs netapo. Praėjo pora metų ir štai – konkurentai paleido plačias reklamines akcijas reklamuodami tokius pat produktus“, – prisiminė vadovas.
Panašių istorijų buvo ir su vaikiškais produktais, kuriuos pirmą kartą į rinką išleidusi kompanija turėjo gaminius susirinkti atgal. „Dar kartą paleidome po metų – buvo puikiai parduodami“, – sakė L. Čereška ir pabrėžė, kad kartais tikintis produkto sėkmės reikia suprasti ir tai, kaip gaminys bus naudojamas, kas patogu klientui. „Smulkmenose slypi sėkmė“, – tvirtino direktorius.
Subalansuota lietuviams
L. Čereška tikino, kad tai, jog kompanija veikia Lietuvoje ir visi vartotojų skundai kompaniją pasiekia iš karto, yra tik gerai. „Blogai konkurentams. Kurdami čia, Lietuvoje, stengiamės pateikti produktus, kokių reikia mūsų vartotojams. Kad didieji koncernai tokiai mažai rinkai kurtų atskirą liniją ar produktą, kurio ingredientai būtų nuo seno žinomi ir lietuvių ar latvių naudojami, sunkiai tikėtina, – argumentavo jis. – Mes gyvename specifinėje klimato zonoje, mūsų oda specifinė, tad „BIOK laboratorijos“ kuriami produktai tinka lietuviams.“
Artumas lemia ir artimą bendravimą su kompanijos klientais. Vartotojai gali rašyti laiškus, teikti užklausas, o vidinėse įmonės taisyklėse numatyta, kad į kiekvieną pretenziją „BIOK laboratorijos“ darbuotojai privalo reaguoti per parą. „Į kiekvieną skundą reaguojame rimtai, kruopščiai tiriame, kas galėjo nutikti, kad vartotojui mūsų produkcija netiko, – tvirtino L. Čereška. – Mums tai svarbu.“
Kas lemia sėkmę
Atsisveikindami su L. Čereška kalbėjomės dar ilgai. Apie tai, kaip šiandien klostosi kitų kosmetikos gamintojų, kuriems pašnekovas negailėjo pagyrų, verslas Lietuvoje, apie tai, ko reikia, kad tokioje nedidelėje rinkoje kompanija būtų vertinama, gerbiama ir giriama. Pasak L. Čereškos, sėkmę lemia daugelis dalykų, tačiau svarbiausi – ambicingi tikslai, neribotas mąstymas, kokybė visose veiklos srityse ir gebėjimas silpnybes paversti stiprybėmis.
CV: Linas Čereška
Gimė 1974 m. Kaune
Studijavo Vytauto Didžiojo universitete (VDU) verslo, vadybos, tarptautinės prekybos, rinkodaros mokslus
Dirbo kompanijose „Omnitel“, TNT
Nuo 2005 m. vadovauja „BIOK laboratorijai“
Yra VšĮ „Eksportuojanti Lietuva“ valdybos narys
FAKTAI: „BIOK laboratorija“
Įmonė įkurta 1988 m. kaip kooperatyvas, 1991 m. perregistruota kaip UAB BIOK
Įmonėje dirba apie 50 žmonių, metinė apyvarta 2011 m. siekė 14 mln. litų
Asortimentą sudaro apie 170 skirtingų kosmetikos ir asmens higienos priemonių
Per mėnesį parduodama apie 400 tūkst. skirtingų kosmetikos gaminių
Dantų pastų serijai „Ecodenta“ 2011 m. skirta „Inovacijų prizas 2011“
Bendrovė apdovanota „Lietuvos metų gaminio“, „Už nuopelnus verslui“, „Žinių ekonomikos įmonės“ apdovanojimais