Esant dideliam atotrūkiui tarp IT specialistų paklausos ir pasiūlos, „Barclays“ technologijų centro Lietuvoje vadovas Giedrius Dzekunskas teigia, kad IT mokymas šalyje privalo keistis. G. Dzekunsko manymu, mokyklose IT turi būti dėstomos giliau, o įmonėse moksleivių ir studentų praktikoms būtina skirti didesnį dėmesį.
G. Dzekunsko manymu, švietimo sistemoje bręsta metas reformoms – IT disciplina mokyklose turėtų būti dėstoma išsamiau ir giliau.
„Užsienio mokyklose IT yra dėstoma žymiai giliau – mokoma ne tik kaip naudotis „Excel“, „Word“, bet ir programavimo pagrindų, kaip sukurti savo internetinį puslapį. IT raštingumas būtų didesnis, o mokiniai galėtų suprasti, kas yra IT ir nebijotų rinktis šios profesijos kaip savo gyvenimo kelio“, – įsitikinęs technologijų centro vadovas.
Asociacijos „Infobalt“ atlikto tyrimo metu paaiškėjo, kad 2014-2016 m. įmonėse prognozuojamas apie 17,5 tūkst. naujų IRT (informacinių ir ryšių technologijų) specialistų poreikis. Per šį laikotarpį Lietuvos aukštosios mokyklos išugdys apie 3,2 tūkst. IRT studijų programų specialistų, taigi rinkoje trūks apie 1,4 tūkst. specialistų.
Būtinas bendradarbiavimas
G. Dzekunsko manymu, norint, kad būtų išugdyta daugiau reikiamų specialistų, būtinas aktyvesnis, nenutrūkstamas verslo ir mokymo įstaigų dialogas. Bendravimas gali ne tik padėti išsiaiškinti, kokių specialistų trūksta rinkoje, bet ir pasufleruoti šios problemos sprendimo būdą.
„Stojančiųjų į IT programas skaičius didėja labai nežymiai. Daugelis valstybių, pvz., Švedija, supranta, kad tam tikroms strateginėms kryptims, kurios atneša daugiausiai pridėtinės vertės, reikia skirti didesnį finansavimą ir suteikti galimybę studentams tokias programas mokytis nemokamai. Tai daroma tikslingai“, – tvirtina G. Dzekunskas.
Pasak G. Dzekunsko, verslo ir mokymo įstaigų bendradarbiavimas neišvengiamai kelia dėstymo kokybę. Auginti reikiamus IT specialistus padeda universitetuose kuriamos laboratorijos, akademijos. Jose studentai dirba su modernia, šiuolaikine įranga ir kuria tai, ko šiuo metu reikia rinkai. Pavyzdžiui, „Barclays“ ir Vilniaus universiteto įkurtoje „iOS laboratorijoje“ studentai mokomi kurti mobiliąsias programėles „Apple“ išmaniesiems telefonams, o „Cisco tinklų akademijoje“ gali įgyti pasaulyje pripažintos kompanijos „Cisco“ CCNP (Cisco Certified Network Professional) diplomą.
„Šį diplomą gavę specialistai – labai paklausūs rinkoje. Tikimės, kad kasmet jų išugdysime bent po 25“, – viliasi technologijų centro vadovas.
Dėmesys praktikoms įmonėse
G. Dzekunsko teigimu, įmonės turi skirti dėmesį ne tik universitetų absolventams, bet ir 2–3 kurso studentams ar moksleiviams, kuriuos ateityje galėtų išugdyti į gerus specialistus. „Barclays“ technologijų centre praktiką gali atlikti moksleiviai, kolegijų ar universitetų absolventai, studentai ir kiti IT besidomintys žmonės.
Praktikų, trunkančių nuo kelių savaičių iki kelių metų metu, studentai gali pagilinti savo IT žinias, „pasimatuoti“ specialybę ir suvokti, ar ateityje norėtų dirbti panašų darbą.
„Šioje situacijoje išlošia visi: tiek įmonės, kurios priima studentus, tiek patys studentai, tiek ir aukštosios mokyklos. Lietuvos rinkoje sėkmingai dirbti norinčios įmonės turi pačios augintis specialistus ir jiems atverti karjeros galimybes“, – įsitikinęs G. Dzekunskas.
„Infobalt“ atliktas „IRT specialistų pasiūlos-paklausos tyrimas“: http://www.infobalt.lt/lt/activities/initiatives/100