• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ne paslaptis, kad kartas nuo karto bankuose vis pasitaiko sutrikimų, dėl kurių klientai negali atsiskaityti kortele ar išmaniuoju telefonu, neturi prieigos prie savo sąskaitų ar pan. Vis tik ne visi žino, kad tokiais atvejais iš bankų galima išsireikalauti kompensacijų. Tik kiek tai – realu Lietuvoje?

Ne paslaptis, kad kartas nuo karto bankuose vis pasitaiko sutrikimų, dėl kurių klientai negali atsiskaityti kortele ar išmaniuoju telefonu, neturi prieigos prie savo sąskaitų ar pan. Vis tik ne visi žino, kad tokiais atvejais iš bankų galima išsireikalauti kompensacijų. Tik kiek tai – realu Lietuvoje?

REKLAMA

Neseniai „Barclays“ bankas Jungtinėje Karalystėje (JK) patyrė programėlės ir svetainės sutrikimus, dėl ko klientai negalėjo naudotis el. banku, neturėjo prieigos prie savo sąskaitų.

Už tai bankas savo nukentėjusiems klientams išmokės kompensacijas, kurių bendra suma siekia net 12,5 mln. svarų sterlingų (14,9 mln. eurų).

Naujienų portalas tv3.lt pasidomėjo, kada ir kokių kompensacijų iš bankų gali tikėtis lietuviai.

Kada lietuviai gali kreiptis dėl kompensacijų?

Šiaulių bankas, taip pat „Swedbank“, SEB, „Luminor“ ir „Urbo“ bankai atskirai apie kompensacijas nekomentavo.

REKLAMA
REKLAMA

Tuo metu Lietuvos bankų asociacijos (LBA) Komunikacijos vadovė Valerija Kiguolienė nurodė, kad nuostatos, reglamentuojančios šalių elgesį paslaugų teikimo sutrikimų atveju, paprastai būna aprašytos sutartyse.

REKLAMA

Pavyzdžiui, bankas, planuodamas programinius pakeitimus, dėl kurių galėtų būti stabdomas paslaugų teikimas, iš anksto apie tai informuoja klientus.

„Esant nenumatytiems sutrikimams būtų vadovaujamasi galiojančiais teisės aktais. 

Klientas, turintis įrodymų, kad dėl techninių sutrikimų patyrė nuostolių, galėtų kreiptis į savo banką, kuris kiekvienu atveju individualiai spręstų dėl žalos atlyginimo“, – komentavo LBA atstovė.

REKLAMA
REKLAMA

Ji paminėjo, kad ginčus tarp vartotojų ir bankų sprendžia Lietuvos bankas.

Ką pateikti ir kokios kompensacijos išmokamos?

Lietuvos banko atstovas žiniasklaidai Giedrius Šniukas antrino, kad klientai, manantys, jog dėl banko galimai netinkamai atliktų veiksmų ar banko sistemų sutrikimo patyrė nuostolių, gali kreiptis į banką ir reikalauti jų patirtų nuostolių atlyginimo.

Vis tik, anot jo, nuostolių atlyginimas būtent ir reiškia tai, kad klientai gali tikėtis gauti kompensaciją tik tokią, kiek realiai patyrė nuostolių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Kreipimesi vartotojas turėtų išsamiai išdėstyti įvykio aplinkybes, įvardyti, ko reikalauja iš banko (pvz., grąžinti prarastas lėšas, atlyginti nuostolius ir pan.) ir pateikti jo reikalavimą patvirtinančius objektyvius duomenis.

Jeigu bankas į pretenziją neatsako arba atsakymas kliento netenkina, jis gali kreiptis su ginču į Lietuvos banką“, – aiškino atstovas.

REKLAMA

Jis pridūrė, kad Lietuvos bankas nagrinėja tik vartotojų (fizinių asmenų, kurie paslaugomis naudojasi savo asmeniniais interesais) ir finansų rinkos dalyvių ginčus.

G. Šniukas negalėjo nurodyti, kaip dažnai klientams Lietuvoje yra išmokamos tokios kompensacijos, kadangi tokia statistika nėra renkama.

Jis tik paminėjo, kad bendrai per 2024 m. Lietuvos bankas išnagrinėjo daugiau kaip 300 vartotojų ginčų su bankais.

REKLAMA

Vis tik neaišku, ar Lietuvos bankų klientai apskritai yra gavę tokių kompensacijų ir kokio dydžio.

Sąskaitas ir pinigus atgavo tik po kelių parų

Naujienų portalas tv3.lt primena, kad vienas iš panašių atvejų Lietuvoje buvo „Luminor“ banko sutrikimai, kuomet klientė negalėjo pasiekti nei savo asmeninės, nei verslo sąskaitų.

Anot moters, vietoje to, kad bankas jai kuo greičiau sugrąžintų pinigus, jis dar reikalavo ilgai ir nuobodžiai įrodinėti, kas ji tokia ir kad tie pinigai iš tiesų priklauso jai, privertė pildyti 8 psl. anketą, identifikuoti, kad ji yra įmonės vadovė ir pan.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pasak klientės, susidarė vaizdas, kad bankas apsimeta jos nepažįstąs – jokių duomenų apie ją bankas nebuvo išsisaugojęs, nors ji yra ilgametė „Luminor“ klientė.

Po varginančios biurokratijos moteris visas savo sąskaitas ir, kaip pati džiūgavo, visus jose buvusius pinigus atgavo ne iš karto, o tik po 2 parų.

„Ar kas nors yra patyręs tą emocinį šoką, kai atidarai „Luminor“ profilį, suvedi slaptažodžius ir nematai nei savo asmeninės, nei įmonės sąskaitos?

REKLAMA

O tada dar 2 valandas negali prisiskambinti į banką… Koks jausmas? Tą akimirką aš staiga supratau daug aiškiau, kas iš tikrųjų yra e–pinigai“, – taip savo istoriją asmeninėje „Facebook“ paskyroje pradėjo gyventoja.

Tuo metu „Luminor“ atstovai aiškino, kad toks atvejis buvo individualus, nesukeltas techninių nesklandumų ar paslaugų sutrikimų, todėl kiti banko klientai paveikti nebuvo.

REKLAMA

Vis tik moteris dėl kompensacijos tuomet į banką nesikreipė, tad nežinia, ar tokiu atveju jai būtų atlyginta žala.

Dėl banko sutrikimų – beveik 15 mln. eurų kompensacijų

Po plataus masto programėlės ir svetainės sutrikimų „Barclays“ bankui buvo nurodyta išmokėti 12,5 mln. svarų sterlingų (14,9 mln. eurų) kompensaciją nukentėjusiems klientams, skelbia naujienų portalas „Metro“.

Vasario mėnesį dėl „visą sektorių apimančio“ informacinių technologijų gedimo sutriko kelių bankų mobiliųjų mokėjimų sistemų veikla, todėl „Barclays“ klientai, kurie praėjusį mėnesį neturėjo prieigos prie savo sąskaitų, patyrė papildomų sutrikimų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pasak Treasury Select Committee (liet. Iždo atrankos komiteto), „Barclays“ turėtų išmokėti nuo 5 mln. iki 7,5 mln. svarų sterlingų (5,9 mln.–8,9 mln. eurų) kompensaciją už „nepatogumus ar rūpesčius“ už 2025 m. pradžioje įvykusius sutrikimus.

O dar 5 mln. svarų sterlingų (5,9 mln. eurų) kompensaciją bankas turi išmokėti už kitas 2023 m. sausio mėn.–2025 m. vasario mėn. buvusias veikimo problemas.

REKLAMA

Nors „Barclays“ nepranešė, kiek tiksliai klientų nukentėjo nuo šių sutrikimų, jis turi daugiau kaip 13 mln. klientų, aktyviai besinaudojančių skaitmeniniu banku ir apdoroja daugiau kaip 40 proc. JK kredito ir debeto kortelių operacijų.

Apskaičiuota, kad per kelias dienas trukusius sausio mėn. sutrikimus, nepavyko 5 proc. bandymų prisijungti. Tačiau iš tų, kurie sėkmingai prisijungė, 17 proc. bandė pateikti mokėjimą, o 56 proc. jų nepavyko.

REKLAMA

Kompensacija iš banko – ir už emocinius išgyvenimus

„Metro“ rašoma, kad „Barclays“, prieš išmokėdamas kompensacijas etapais, sieks nustatyti visus nukentėjusius asmenis.

Taigi visų pirma naudodamasis vidaus duomenimis bankas nustatys, kurie sąskaitų turėtojai patyrė banko klaidų.

Teisę į kompensaciją gali turėti visi, kurie dėl sutrikimų liko be pinigų. Pirmenybė bus teikiama pažeidžiamiausiems klientams.

REKLAMA
REKLAMA

O kompensacijos dydis greičiausiai priklausys nuo to, kokio dydžio finansinę žalą klientai patyrė.

Klientai turės paaiškinti, kokią įtaką jiems padarė sutrikimas. Pvz., galbūt dėl to asmuo patyrė emocinių išgyvenimų ar nepatogumų.

Tokiu atveju klientas gali atgauti pinigus už patirtas išlaidas ir dar galbūt gauti kompensaciją.

Swedbankas - lupikautojas, senjoras noriu išsiimti visą pensiją 650 eurų, tai turiu bankui sumokėti už savo pinigus. 1,00 menesinio mokesčio nepakanka, dar ir už grynų pinigų išėmima lupikauja
Lietuvoje ir dar Zimbabvėje bankai niekam nieko nekompensuoja
Turėtų bankai 100% prisidėti prie nacionaliniu saugumo. Pliašikavio visus 30 metų iš LR piliečių.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų