Vertybinių popierių komisija teigia, kad investuoti viliojančios bendrovės investicinių produktų reklamoje turi aiškiai nurodyti ne tik galimą naudą, bet ir visą gresiančią riziką. Iš tokios reklamos vidutinis vartotojas turėtų susidaryti objektyvų įspūdį. Bankų atstovas sako, kad komisijos rekomendacijos, už kurių nepaisymą numatytos baudos, – abstrakčios ir pernelyg lokalios.
Pastarasis pusmetis finansų rinkose itin neramus ir, anot šios rinkos Lietuvoje prižiūrėtojos, parodė, kaip svarbu, kad žmonės suvoktų, kas gali atsitikti su jų pinigais. Esą itin pažeidžiami nepatyrę investuotojai, praneša LTV naujienų tarnyba.
Vertybinių popierių komisija (VPK) pabrėžia, kad investavimo produktų reklama – turi traukti, vilioti, tačiau negali akcentuoti vien galimų pliusų.
„Turėtų būti tarsi veidrodinis atspindys naudos ir galimos rizikos, nes žinome, kad pelnas ir rizika yra vienas šalia kito – kuo didesnis pelnas, tuo didesnė rizika. Tokia yra geležinė investavimo taisyklė.
Ir nėra tinkamas toks variantas, kad apie pelną ir galimą naudą, kuri tik galima, yra parašyta didelėmis raidėmis pačioje pradžioje, o apie riziką – mažu šriftu internetinio puslapio penktajame lape“, – tvirtina Vilija Nausėdaitė, Vertybinių popierių komisijos pirmininkė.
Bankų atstovo teigimu, komisijos rekomendacijos turi derėti su kitų ES šalių analogiškų institucijų nuomone, būti konkrečios.
„Toks terminas kaip „vidutinis vartotojas“ yra pakankamai sunkiai apibrėžiamas. Sakysime, „vidutinis vartotojas“ Lietuvoje ir Suomijoje ar Estijoje pagal ES standartus lyg ir turėtų būti taip pat suprantamas.
Ir jeigu ta pati institucija veikia keliose šalyse ir teikia panašius produktus, tai turėtų būti interpretuojama vienodai. Tad vienoje šalyje, sakysime, neturėtų būti baudžiama, kitoje sakoma, kad viskas gerai“, – mano Stasys Kropas, Bankų asociacijos prezidentas.
Asociacijos vadovas remiasi pavyzdžiu, kai komisija apie, anot jos, netinkamą „Nordea Bank Lietuva“ reklamą pranešė Suomijos finansų rinkos prižiūrėtojams, tačiau šiems niekas neužkliuvo.
Bankininkų teigimu, ėmus vardyti visas galimas rizikas, tai baidys norinčius investuoti.
Tuo metu Vertybinių popierių komisija įspėja – už klaidinamą reklamą gali tekti pakloti iki 100 tūkst. litų. Už tokią šiemet nubaustas „Sampo“, įspėtas „Parex“ bankas.
Irma Jankauskaitė