Kaip jau skelbta, praėjusią savaitę Vyriausybė nusprendė, kad karantinas Lietuvoje baigiasi birželio 16 d.
Ši data reikšminga ir daugeliui vairuotojų, mat pagal susisiekimo ministro įsakymą, transporto priemonių, kurių techninės apžiūros (TA) galiojimas baigėsi, TA atlikimas atidedamas karantino ir 30 kalendorinių dienų po jo laikotarpiui.
Taigi, visi automobiliai, kurių TA yra pasibaigusi, ją turės atlikti iki liepos 16 d.
Dvejus metus negalios
TA atliekančias įmones vienijanti asociacija „Transeksta“ skaičiuoja, kad tokių transporto priemonių yra apie 146 tūkst. Tiesa, dalis jų jau gali būti parduotos arba utilizuotos.
Paprastai TA atliekama kas dvejus metus, tik naujiems automobiliams pirma apžiūra numatyta po trijų metų eksploatacijos.
Vis dėlto tame pačiame įsakyme numatyta, kad naujas „karantininės“ TA galiojimo terminas skaičiuojamas nuo paskutinės apžiūros galiojimo datos, nurodytos apžiūros rezultatų ataskaitoje.
Paprastai tariant, jeigu automobilio TA turėjo būti atlikta, pvz., iki 2020 m. gegužės 1 d., tačiau realiai bus atlikta liepos 1 d., tai kitą TA reiks atlikti iki 2022 m. gegužės 1 d., o ne dviem mėnesiais vėliau.
„Esminis tokios tvarkos motyvas – nesukurti „butelio kakliuko“ efekto TA stotyse po dvejų metų ir paskatinti žmones važinėti tvarkinga technika“, – aiškinama portalui tv3.lt atsiųstame „Transekstos“ komentare.
Jame teigiama, kad didelė dalis automobilių savininkų atidėlioja TA iki paskutinės akimirkos, tad po dvejų metų daugelis į TA stotis atvyktų panašiu metu ir susidarytų eilės.
Be to, ir dabar vis dar egzistuoja labai didelis TA sezoniškumas, nes rudenį ir žiemą per mėnesį į TA stotis atkeliauja apie 60 tūkst. automobilių per mėnesį, o pavasarį srautas išauga iki maždaug 90 tūkst.:
„Šiais metais, palyginti su ankstesniais, pavasarinis srautas dėl karantino sumažėjo beveik 30 proc. Todėl faktas, kad jam pasibaigus, apgultis dar labiau išaugs. O būsimos apžiūros datos fiksavimas – vienintelis būdas išvengti tokios pat sumaišties ir po dvejų metų.“
„Transeksta“ skaičiuoja, kad palyginti su pernykščiu, šį kovą TA srautas smuko beveik 18 proc., balandį – 24 proc., o gegužę – 7 proc.
Maksimaliai per vieną mėnesį visos Lietuvos TA stotys gali atlikti apie 100 tūkst. apžiūrų. Dėl to jau ruošiamasi didesniam nei įprastai vairuotojų srautui.
„Tiesiog visi kontrolieriai grįžo iš saviizoliacijos ir vaikų saugojimo. Be to, beveik dvigubai – nuo 1,2 tūkst. iki 2,3 tūkst. – padidintas išankstinės registracijos transporto priemonės patikrai laikų skaičius“, – informavo asociacija.
Po daugiau nei pusmetį trukusios rekonstrukcijos vėl pradėjo veikti viena labiausiai apkrautų bendrovės „Tuvlita“ TA Naujojoje Vilnioje.
Derinamos naujos taisyklės
Jau daugiau kaip penkerius metus TA kaina nesikeičia. Benzinu, dyzelinu ir dujomis varomiems lengviesiems automobiliams ji siekia atitinkamai 14,45 euro, 18,20 euro ir 23,40 euro. Vis dėlto, netrukus šios kainos gali pasikeisti.
Gegužės pabaigoje buvo viešai paskelbtas ir pastaboms pateiktas Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros maksimalių kainų nustatymo metodikos projektas.
Kaip informavo Lietuvos transporto saugos administracijos Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Eglė Kučinskaitė, birželio 10 d. baigėsi pastabų ir pasiūlymų teikimo terminas:
„Sulaukėme konstruktyvių pastabų iš Susisiekimo ministerijos, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“, asociacijos „Linava“, Teisingumo ministerijos. Specialiųjų tyrimų tarnyba atliko antikorupcinį vertinimą ir taip pat pateikė pasiūlymų.
Visuomenė nebuvo aktyvi – gavome tik vieną pasiūlymą apsvarstyti elektromobilių techninės apžiūros kainą.“
Pasak vedėjos, šiuo metu vertinamos gautos pastabos bei pasiūlymai, tai truks 2 savaites. Kai viskas bus įvertinta, bus paskelbtas koreguotas projektas pakartotiniam derinimui.
Galutinai suderinus projektą, naują metodiką įsakymu patvirtins Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius.
Sunku išlaikyti darbuotojus
„Transekstos“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus sako, kad viena didžiausių problemų yra ta, kad pastaruosius penkerius metus galiojusios techninės apžiūros kainos stipriai komplikavo TA įmonių galimybes mokėti konkurencingus atlyginimus kontrolieriams.
„Per šį laiką pabrango praktiškai viskas, nuo elektros energijos ir statybinių medžiagų iki maisto produktų ir būsto nuomos. Todėl išlaikyti aukštos kvalifikacijos specialistus, nuolat sulaukiančius kvietimų pereiti dirbti į automobilių verslo įmones, iš tiesų nepaprastai sunku“, – anksčiau sakė pavaduotojas.
Anot jo, 2018 m. atlyginimai visoje šalyje vidutiniškai augo apie 9 proc. Nuo 2015 m. iki 2019 m. III ketvirčio darbo užmokestis viešajame sektoriuje vidutiniškai augo 40 proc., o TA įmonėse – 33,6 proc.
„Akivaizdu, kad išnaudojusios visus vidinius rezervus, mūsų įmonės tokiais tempais sekti rinką nespėja. Išlaikyti esamus ar prisikviesti jaunus specialistus regionuose iš tiesų labai sunku“, – komentavo A. Glėbus.
Pasak jo, svarbu ir tai, kad per paskutinius penkerius metus technologinės įrangos kainos, periodinė priežiūra ir remontas, metrologinė patikra, kalibravimas pabrango maždaug 17–20 proc. Panašiai kilo ir statybos bei remonto darbų kainos.
Kadangi naujoje metodikoje skaičiuojant TA kainas atsižvelgiama į jas atliekančių įmonių sąnaudas, neabejojama, kad apžiūros brangs.