Taip, kalbu apie prieš mėnesį paskelbtą, Europos parlamento sprendimą iki 2017-tųjų, pradėti papildomai testuoti naujų dyzelinių automobilių taršos rezultatus ne laboratorijose, o gyvenime. Jau matau džiaugsmo ašaras žaliųjų nacių akyse, bet turiu pripažinti, šį kartą aš džiaugiuosi labiau už juos.
Nors vakarų Europoje turbūt niekas nė nepastebės pokyčių, nes juoda D pažymėtas kvadratas degalinėse nėra toks ypatingai populiarus kaip žaliasis 95, mūsuose, kur traktoriai ir furistai yra tokie pat dažni, kaip medžiai ir rozetės, rinka pasidarė neproporcinga kaip Kvazimodo kupra – benzininius variklius, nepaisant jų akivaizdaus tobulėjimo užgožė seno raugo stereotipinių davatkų liaupsės saliarkai.
Benzininis variklis liko balta varna, kaip puošnus džentelmenas nudergtoj kaimo aludėj, kur kasininkė save saugo grotomis, o tepaluotų panagių Kęstai kvatoja savo bedantėmis šypsenomis iš senų bajerių apie Petro bobos meilužį. Deja, vienintelis būdas tam džentelmenui bent kiek pritapti, tai apsipersti dujomis, kad po kelių metų žarnos būtų labiau išpuvusios, nei taukaplaukių juodapanagių sugėrovų.
Taigi dyzeli, trumpas gyvenimo prabėgimas apie tai, koks tu buvai ir kodėl turėtum greičiau autis savo tautinius čebatus:
Tu smirdi: Skirtingai negu benzinas, tu niekada neturėjai kvapo, kurį kas nors mėgtų. Vienintelis, pėdsakas kurį palikdavai po savęs, tai nelemtos taukuotos žymės ant delnų, rūbų, ar trinkelių. Net tvarkingiausioje degalinėje nepavyks švariai apsisukti be celofaninių pirštinių ir tonos popieriaus.
Tu lėtas: Tavo dėka, pasaulyje mes nubrėžėme naujus standartus lėtumui. To pasekoje, gyvybes paaukojo gausybė vairuotojų, nesugebėjusių atlikti manevrų laiku. Manote jog šiuolaikiniai dyzeliai greitesni? Tiek pat nusiviltumėte pamatę fotoshopo modelius realybėje, tik dyzelinio variklio fotoshopas yra turbinos. Tai jos, o ne saliarkos variklis padaro mašinas bent kiek mažiau mirtinomis, o turbinų žymėjimas baigia išnykti. D raidės (mokyklinėje USA sistemoje tai prilygsta lietuviškam ketvertui) nustelbė tikruosius galios agregatus, be dėkingumo žymės.
Tu melagis: ‘83, ‘96, 2000, 2010, 2015-tieji – nesvarbu, kurių metų gamyba, bet tol kol tai yra dyzelinis Passatas, visada seka pasakojimai, kad mašina ryja 4 litrus šimtui. Testuojam gausybę automobilių, kai kurie būna tikrai ekonomiški, bet nei vienas, net ir pats moderniausias, ir kitoks –iausias, realiam gyvenime neryja 4 litrų šimtui. Taip ir aš turėjau 1.9 TDI, su raudona i. Taip turėjau ir senesnį 1.9 TD, ir absoliučiai geriausias skaičius ką galima ištaupyt yra 6 litrai trasoje, bei gausybė valandų išmainytų į monotonišką riedėjimą, vietoj mėgavimosi destinacijos privalumais.
Mūsų miestai nėra dideli, kad dyzelinis variklis pašiltų dar neįveikus pusės kelionės tikslo, tad kai man pasakosite kad „PRISIEKIU! 4 LITRUS!“ aš mandagiai palinksėsiu.
Tu purvas: Balta dabar madoje, o žinote, kas šiam deriniui tinka kaip sandalai prie baltų kojinių? Dyzelinis variklis. Net ir naujausi dyzeliai, kai paspaudžia akceleratorių, vien tam, kad sparčiau pajudėti, iš galo važiuojantis gauna tokį flashbangą, kad patekus į juodą debesį gali sutikti Šerloką su Vatsonu, 1952-ųjų Londono smoge, bei pasigauti tris plaučių vėžius. Ką jau kalbėti apie baltos mašinos nebuvimą balta. Būtų kvaila manyti, kad dviejų metų vaikas, aprengtas baltai, po vizito kieme išlaikys pradinį interfeisą: ta pati situacija ir su baltu dyzeliniu automobiliu.
Tu galvos skausmas: Ar yra žmogus nepažįstantis bent vieno dyzelio savininko, kuriam bent kartą nebūtų užsikišę purkštukai, ar kuro siurblys?
Tu atėmei pažinimo džiaugsmą: Kodėl dauguma britų supranta, ką reiškia raidės GTI, ST, GSI ar STI? Nes Britanijoje, kaip ir dar daugelyje valstybių dyzelinas yra brangesnis už benziną. Taigi, brangesnis, lėtesnis D automobilis, brangesnis kuras? Kodėl viso to skirtumo neišleidus geriausiai ir gyvybingiausiai modelio versijai? Ir ką šie vartotojai laimi be papildomos kompetencijos sportinukų gamoje? Laimingesnį gyvenimą! Jei kada nors gyvenime teko pavairuoti karštesnę versiją, suprasite apie ką aš, žodžiais to nenupasakosi, kas uždeda šypseną. O manantiems, kad limuzinas su 5 ar 6 litrų varikliu tam prilygsta – pamirškite tai, tiesiog susiraskite žmogų turintį gamyklinį hot-hatch‘ą.
Po velnių, Ford žiūrėdami į mūsų regioną ir matydami tą tamsą, pradėjo tiek gailėti apie ST negirdėjusių žmonių, jog išleis dyzelinę ST versiją, gal taip atrasite šviesą tunelio gale. Tiesa toks pataikavimas gali prilygti nebent šaukštui cukraus ant silkės su viltimi, kad smaližiai ją dėl to pamėgs. Tiesiog ST nebebus ST, kai į jo venas pateks tas drumzlinas skystis. Galėtų ją pavadinti STD (iš ang. k: lytiškai plintanti liga)
Taigi, toks yra mūsų populiariausias kuras – kaip prasigėręs bedarbis vyras, kur nei yra tų jausmų, nei realios naudos, bet laikom, nes ai… kažkaip…
Esu politiškai nekorektiškas, nes vieni vartai, sakote? Na, ok, paminėkime ir diesel pliusą: Rūbų prekinis ženklas. Tik ir vėl, tai ne kuro nuopelnas.
O jei rimtai, tai tikiuosi, kad nauji dyzeliniai automobiliai brangs ir neliks jų nuograužų, kurias iš konteinerių susirenka perekupai, atsuka ridą iki apynaujės mašinos, į CV įrašo bobulkos vizitus į bažnyčią sekmadieniais (jos, beje, pavojingiausios vairuotojos) ir paleidžia mūsų vaizduotei patikėti šiomis iliuzijomis.
Tam ateina lėta ir užtikrinta pabaiga, su kuo ir sveikinu.
Tomas Stojanas yra portalo autosnob.lt redaktorius ir įkūrėjas