Bendradarbiai yra kaip šeima. Dažniausiai jų negalima pasirinkti ir natūraliai gali kilti nesutarimų.
Vis dėlto nuo gerų santykių darbe priklauso ir produktyvumas, rašoma portale „Business Insider“. Knygos „Žmonių tipai darbe“ autoriai Robertas ir Dorothy Grover Boltonai pabrežia, kad svarbiausia yra atpažinti kolegų tipą, o taip bus lengviau nuspėjamas jų elgesys ir išvengta konfliktų. Autoriai išskiria kelis tipus ir juos apibūdina.
Keturi žmonių tipai
Knygoje rašoma apie tai kaip pramonės srities psichologas Davidas Merillas atrado dvi dimensijas, kurių pagalba galima nustatyti žmonių tipus: atkaklumas ir jautrumas.
Atkaklūs žmonės dažniausiai būna energingi, greitai veikantys. Tuo tarpu jautrūs žmonės pasižymi atviru emocijų demonstravimu. Jie lengviau reiškia jausmus ir mėgsta dirbti su žmonėmis. Abi šios dimensijos papildo vieną kitą. Nėra blogų žmonių tipų, tiesiog tarp žmonių yra skirtumų, o tai nelemia sėkmės ar nepasisekimo. Kiekvienas tipas, jei jis yra tinkamai išnaudojamas, yra geras.
Analitikai pasižymi mažesniu atkaklumu ir jautrumu. Jie retai pagiria kitus ar tampa susijaudinę. Tokie žmonės mėgsta dirbti su duomenimis ir kuo daugiau – tuo geriau. Visgi dėl to jie lėčiau priima sprendimus, nes nori viską pasverti.
Draugiški žmonės yra kaip analitikai, tik pasižymi didesniu jautrumu. Jie yra puikūs komandos žaidėja, tačiau nepasižymi kūrybiškumu ir tiesiog atlieka jiems pavestas užduotis.
Išraiškingieji yra panašūs į draugišką tipą, nes yra jautrūs, tačiau kartu pasižymi didesniu atkaklumu. Jie pasižymi didžiausiu draugiškumu iš visų tipų. Tuo pačiu jie yra spalvingi, energingi ir impulsyvūs.
Tvarkytojai pasižymi dideliu atkaklumu, bet stokoja jautrumo. Jie pradeda dirbti tik gavę užduotį, o kalbėdamiesi su kolegomis iš karto eina prie reikalo. Pastarieji yra energingi ir turi daug pasiūlymų, tačiau daug dėmesio nekreipia žmogiškiesiems jausmams.
Žmonių tipo lankstumas
„Jei dviejų skirtingų tipų žmonės dirba kartu, vienam arba abiems reikės prisitaikyti. Kitu atveju santykiai tarp šių kolegų bus įtempti ir nuo to kentės produktyvumas“, - patikina autoriai.
Tokiais atvejais jie patariai naudoti tipų lankstumo strategiją.
Pirmiausia reikia išsiaiškinti savo ir kito žmogaus stilių. Pačiam žmogui nepavyks savęs identifikuoti, taigi jis turi vadovaustis aplinkinių vertinimais.
Tiriant kolegą, reikia stebėti jo balso pakilimus ir gestus. Antrasis žingsnis yra planavimas, kaip šiems tipams seksis prisitaikyti ir kaip pačiam žmogui pavyks juos priimti.
Trečia, reikia pritaikyti pokyčius ir stebėti, kaip į juos reaguoja kolega ir jei to reikia – daryti pakeitimus. Galiausiai reikia stebėti bendravimo procesą ir stengtis ateityje iš to mokytis.